مشاور رئیس جمهور در نشست شورای اداری منطقه آزاد ماکو مطرح کرد؛

منطقه آزاد ماکو باید محور توسعه اقتصاد ملی باشد / مدیران مناطق آزاد نگاه فرا منطقه ای داشته باشند

منطقه آزاد ماکو باید محور توسعه اقتصاد ملی باشد / مدیران مناطق آزاد نگاه فرا منطقه ای داشته باشند
کدخبر : 24386

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، در دومین روز از سفر به منطقه آزاد ماکو، در شورای اداری این منطقه گفت: مسئولین و مدیران مناطق آزاد نگاه فرا منطقه ای داشته باشند و تمام اقدامات و فعالیت ها علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی منطقه در راستای توسعه اقتصاد ملی باشد.

به گزارش رصد اقتصادی: سعید محمد در این نشست، منطقه آزاد ماکو را منطقه ای بسیار مستعد و دارای ظرفیت فراوان عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز برای مناطق آزاد، رونق تولید، سرمایه گذاری،  صادرات، اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی سرزمین اصلی ترسیم نموده اند. 
وی، سرمایه گذاران و نیروهای جوان مستعد منطقه را سرمایه های ارزشمند برای کشور توصیف کرد و ادامه داد: این جوانان پرانرژی علیرغم کاستی ها و سوء مدیریت دستگاه های دولتی همچنان چرخ تولید را فعال نگه داشته اند. 
مشاور رئیس جمهور،‌ با بیان اینکه عدم هماهنگی بین دستگاه های دولتی و نهادهای امنیتی، عمده مشکلات فعالان اقتصادی است تصریح کرد: تداخلات تصمیمات دستگاه ها و نگاه جزیره ای مانع تولید و صادرات است و باید همچون کشور ترکیه، ماده 65 احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اعمال شود .

سعید محمد، از پیگیری رئیس جمهور و برخورد با دستگاه های متخلف با اجرای قانون 65 خبر داد و اضافه کرد: تمام منابع و اختیارات دستگاه های اجرایی در اختیار مدیریت مناطق آزاد است و تخلف دستگاه های اجرایی به شدت پیگیری خواهد شد. 
وی رفع مشکلات و درخواست های فعالان اقتصادی در کوتاه ترین زمان را خواستار شد و گفت: رویکرد دبیرخانه شورایعالی تسهیل سرمایه گذاری و توسعه تجارت  است و در این راستا از مسئولین منطقه می خواهیم تمام توان خود را بکار ببندند. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان ساخت: تمام پروژه های عمرانی و زیرساختی منطقه باید پیوست فرهنگی داشته باشند. 
    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست از هزینه کرد 839 میلیارد تومانی سازمان منطقه آزاد برای پروژه های عمرانی و زیرساختی منطقه خبرداد و گفت:‌ 75 درصد درآمدهای منطقه صرف پروژه های عمرانی و زیرساختی شده است. 
محمدرضا عبدالرحیمی افزود: تکمیل پروژه های مهم نیمه تمام عمرانی و آغاز عملیات پروژ های اولویت دار عمرانی متناسب با منابع سازمان در کنار تسهیل و رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران موجود و البته جلب و جذب سرمایه گذاری های جدید در بخش های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و خدمات هم زمان با چابک سازی سازمان منطقه آزاد به عنوان راهبردهای پیش رو در دستور کار قرار گرفت.
عبدالرحیمی از شفاف سازی تمامی امورات سازمان با بارگذاری تمامی قراردادها و واگذاری ها در پرتال سازمان خبرداد و گفت: منطقه آزاد ماکو پیشران در شفاف سازی در بین مناطق آزاد کشور است و کلیه امورات اعم از واگذاری زمین،‌ ثبت شرکت و صدور تمامی مجوزها بصورت الکترونیکی صورت می گیرد.
وی، یکی از ضروریت های رسیدن به اهداف مناطق آزاد را برخورداری این منطقه از طرح جامع عنوان کرد و ادامه داد: مطالعات طرح جامع راهبردی - ساختاری توسعه منطقه تکمیل و برای تصویب به شورایعالی مناطق ارسال شده است. 
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت  منطقه به عنوان زیربنای توسعه است تصریح کرد: رویکرد جدی و اصلی سازمان منطقه آزاد ماکو توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی است.

امام جمعه شهرستان ماکو نیز در این نشست، هر مسئولیتی در کشور را مسیری برای خدمت به مردم برشمرد و خواستار بهره گیری کامل از این فرصت برای خدمت به خلق شد.
حجت الاسلام سید محمد هاشمی، تحقق قانون مدیریت یکپارچه مناطق آزاد را در سایه اتحاد،‌ انسجام و همدلی تمامی نهادها و خدمتگزاران میسر دانست و افزود: مردم این منطقه مرزی شایسته خدمتگزاری هستند و در این خصوص مسئولین محترم تلاش مضاعف نمایند. 
حجت الاسلام جباری امام جمعه شوط نیز به اتمام پروژه های نیمه تمام زیرساختی تاکید کرد و خواستار رسیدگی مسئولین به مشکلات مردم منطقه شد. 
در ادامه این نشست، حجت الاسلام طالبی امام جمعه پلدشت به بیان نکته نظرات و مسائل مربوط به این شهرستان پرداخت. 
فرمانداران شهرستان های ماکو،‌ شوط و پلدشت نیز در این نشست به مشکلات شهرستانهایشان بخصوص مشکلات مسکن و اشتغال تاکید کردند. 
نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی نیز به محصور شدن منطقه آزاد ماکو برای بهره گیری از مشوق ها و مزایای قانونی منطقه تاکید کرد و گفت:‌ تا زمانیکه فنس کشی منطقه به اتمام نرسیده مردم از ظرفیت های این منطقه منتفع نخواهند شد و در صورت محصور شدن منطقه مقوله قاچاق نیز معنا نخواهد داشت. 
محمد علیپور، دوگانگی مدیریت در منطقه و عدم اجرای ماده 65 احکام دائمی برنامه های توسعه کشور را عاملی برای عدم توفیق در رسیدن به اهداف منطقه آزاد برشمرد و افزود: اتمام راه محورهای پلدشت و دیگر پروژه های راهسازی که منطقه آزاد ماکو شروع کرده است ضروری است. 
علیپور، خواستار تحقق تخصیص اعتبارات مصوب برای اجرای پروژه فاضلاب ماکو شد و افزود: در این خصوص نیز اقداماتی انجام شده ولی علیرغم پیگیری های صورت گرفته فعلا تخصیص اعتبار صورت نگرفته است.
گفتنی است؛ دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی روز شنبه (27آذرماه) به منظور بازدید از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو به این منطقه سفر کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه