مناطق آزاد

برخی نمایندگان، مناطق آزاد را با حوزه انتخابیه خود مقایسه می‌کنند

برخی نمایندگان، مناطق آزاد را با حوزه انتخابیه خود مقایسه می‌کنند
کدخبر : 27034

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه برخی از دوستان (نمایندگان) در مجلس، نگاه مقایسه ای بین مناطق آزاد و حوزه های انتخابیه خود دارند.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از  ایلنا، کمیسیون تلفیق  بودجه تصویب کرده است که در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگارایلنا افزود: این در حالی است که مناطق آزاد کشور در کنار مرزها باید با مناطق آزاد کشورهای منطقه مورد مقایسه قرار گیرد.

عضو کمیسیون جهش تولید و نظارت بر سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: متاسفانه سال گذشته معافیت مالیاتی برای مناطق آزاد لغو شده و امسال هم همین موضوع تکرار شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد:  ما باید به سمتی حرکت کنیم که مزیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران را نسبت به مناطق آزاد کشورهای دیگر افزایش دهیم، نه اینکه به بهانه های مختلف این مزیت ها را حذف کنیم و عملا انگیزه ای در مناطق آزاد ایران برای سرمایه گذاری باقی نگذاریم.

وی اظهار داشت: لغو مالیات بر ارزش افزوده باعث می شود مناطق آزاد ایران، در مقایسه با مناطق آزاد منطقه، شرایط رقابتی خود را از دست دهد.

عضو کمیسیون جهش تولید و نظارت بر سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: متاسفانه برخی نمایندگان، مناطق آزاد را با برخی مناطق داخلی مقایسه می کنند، این در حالی است که یکی از اهداف راه اندازی مناطق آزاد، ایجاد شرایط رقابتی با کشورهای منطقه بود تا بتوانیم مزیت رقابتی را در این مناطق داشته باشیم.

وی با بیان اینکه، شاید نگرانی و دغدغه برخی نمایندگان این باشد که اکنون مناطق آزاد ما جمعیت پذیر شده است، اضافه کرد: شاید اقدام منطقی این باشد که بخش هایی از مناطق آزاد که واحدهای صنعتی مستقر هستند، از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند و جمعیت مسکونی ساکن در مناطق آزاد، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، بدین ترتیب مشکلی پیش نیاید. اما شهرک های صنعتی که در دل مناطق آزاد وجود دارد یا مناطق ویژه و همچنین مجموعه های موجود در مناطق آزاد؛ بتوانند از این معافیت مالیاتی استفاده کنند که اشرایط رقابتی خود را در مقایسه با واحدهایی که در مناطق آزاد کشورهای همسایه مستقر هستند، حفظ کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: اگر این کار انجام شود، به نظر می رسد می تواند شرایط رقابتی را کمافی السابق برای مناطق آزاد حفظ کند اما اگر معافیت های مالیاتی لغو شود، بخشی از سرمایه گذاران ممکن است سرمایه خود را از مناطق آزاد خارج کنند و به کشورهایی که این معافیت ها را در مناطق آزاد خود در نظر دارند، کوچ کنند.

وی  در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان، مناطق آزاد را با حوزه های انتخابیه خود مقایسه می کنند؟، توضیح داد: به دلیل اینکه نظام ما دو پارلمانی نیست، نمایندگان علاقمند هستند سرمایه گذاری هایی که در مناطق آزاد انجام می شود، به سمت مناطق خودشان سرازیر شود و این موضوع، تا حدودی کار را با مشکل مواجه می کند، در صورتی که ما (نمایندگان)، باید نگاهمان فراتر از مناطق خودمان باشد و بیاییم شرایط را به گونه ای تعریف کنیم که بتوانیم سرمایه از کشورهای منطقه به سمت سرزمین داخلی جذب کنیم.

عضو کمیسیون جهش تولید یادآور شد: نباید مزیت های مناطق آزاد را حذف کنیم و تلاشمان این باشد که همین سرمایه گذاری های محدود داخلی را که ممکن است در مناطق آزاد شکل بگیرد، به مناطق داخلی کشور بکشانیم و از این طریق بخواهیم مسائل و موضوعات حوزه انتخابیه خودمان را دنبال کنیم.

قادری در مورد نظام دوپارلمانی توضیح داد: در نظام دوپارلمانی، در تصمیم گیری های کلان؛ منافع و مصالح محلی در تصمیم گیری ها چندان جایگاهی ندارد و بیشتر مسایل کلی و کلان کشور دنبال می شود، در حالی وقتی دو مجلس یکی باشد، تعارض منافع باعث می شود بعضا مصالح و منافع ملی فدای مسائل محلی شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه