مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

ایجاد ۵۳۱ هزار شغل در مناطق آزاد و ویژه

ایجاد ۵۳۱ هزار شغل در مناطق آزاد و ویژه
کدخبر : 31524

سعید محمد گفت: حدود ۳۶۰ هزار شغل در مناطق آزاد و۱۷۱ هزار شغل در مناطق ویژه در این مدت ایجاد شده است که در مجموع بالغ ۵۳۱ هزار شغل مستقیم برای نیروی انسانی ذبده محیا است.

به گزارش رصد اقتصادی ، اولین نشست خبری دکتر سعید محمد، مشاور محترم رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با محوریت ارائه گزارش عملکرد دبیرخانه شورای عالی برگزار شد.

 

  بنابراین گزارش سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به ایام روزه روابط عمومی در جمع خبرنگاران گفت: ضمن تبریک روز روابط  باید به این نکته توجه کرد که با توجه به رونق فضای مجازی رسالت اطلاع رسانی دو چندان مهم و حائز اهمیت است.بر اساس این جلسه نیز در راستای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران تنظیم شده است و مسئولین در سطوح مختلف از مناطق آزاد در این جلسه حضور دارند تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند.

 

 

وی افزود: با توجه به برنامه ها و پروژه های انجام شده صبح امروز ۵ طرح مهم با حضور رئیس جمهور کلید خورد که هر کدام از این ها در مناطق کیش، قشم، انزلی، منطقه ارس و منطقه ماکو قرار دارد.همچنین در هفت منطقه اقتصادی آزاد نیز طرح‌های جدیدی در دست اجرا است که در مجموع حدود ۶۱ هزار میلیارد ریال پروژه در قالب ۸۲ طرح به افتتاح رسید.

 

سعید محمد افزود: بر این اساس ۳۹ پروژه صنعتی و ۳۹ پروژه عمرانی و چهار پروژه کشاورزی افتتاح شد که حدود هشت هزار نفر در این طرح ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد. پیش بینی می شود در هر فصل چند طرح و پروژه به همین روال افتتاح شود تا صنعت و تولید به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور در مناطق آزاد پیش قدم باشند. همچنین با توجه به شعار سال مبنی بر توجه به تولید، زیرساخت‌های دانش بنیان و اشتغال زایی تمام تلاش ما بر این است که این مهم در مناطق آزاد پر رنگ تر شود.

 

 

وی عنوان کرد: همانطور که میدانید فعالیت‌هایی که در مناطق آزاد انجام می شود حاصل تلاش سه دهه حضور مدیران و مسئولان گذشته ااست که باید از حضور و فعالیت آنها کمال تشکر را داشت.

 

 

سعید محمد اظهار کرد: در دنیا بیش از ۵۷۰۰ منطقه آزاد وجود دارد که این تعداد تنها در ۵۰ کشور قرار دارد و با ارزیابی های انجام شده بالغ بر ۷۵ درصد از این مناطق در کشورهایشان موفق ظاهر شده و توانستند به عنوان پیشران های تولید و اشتغالزایی مثمر باشند.

 

مشاور محترم رئیس جمهور افزود:  کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در راستای توسعه کشور تاکنون ۸ منطقه آزاد فعال وجود دارد و هفت منطقه نیز مصوب شد تا به صورت فعالانه وارد سیکل توسعه شوند.پیش‌بینی می‌شود پس از انجام فاز مطالعات اولیه این هفت منطقه آزاد نیز به بهره‌برداری کامل برسد.گفتنی است این مناطق جدید درمناطق استان های اردبیل، بانه و مریوان، قصرشیرین، مهران، بوشهر، زابل و در استان گرگان قرار دارند.

 

وی افزود: در کنار این مناطق آزاد حدود ۳۳ منطقه اقتصادی  فعال وجود دارد.همچنین ۴۶ منطقه ویژه اقتصادی نیز با کسب مجوز در مسیر توسعه وراه اندازی هستند .بر این اساس در مناطق آزاد و ویژه کشور ظرفیت های خوبی وجود دارد که امروز نزدیک ۲۵۰۰ واحد تولیدی در آن مشغول به کار هستند.

 

سعید محمد تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد شرکت گرفت همچنین 
۶۳۷۰ میلیارد تومان هزینه برای توسعه زیرساخت در سال گذشته پیش‌بینی شد که این هزینه ها شامل حمل و نقل، عمران منطقه، گردشگری، صنعت و معدن است. حدود ۳۶۰ هزار شغل در مناطق آزاد و۱۷۱ هزار شغل در مناطق  ویژه در این مدت ایجاد شده است که در مجموع بالغ ۵۳۱ هزار شغل مستقیم برای نیروی انسانی ذبده محیا است.

 

وی افزود:  بیش از ۱۷۷۰ واحد تولیدی در مناطق آزاد و حدود ۹۵۴ واحد تولیدی در مناطق ویژه فعالیت می‌کنند که در مجموع حدود۲۵۳۶ واحد تولیدی مشغول به کار هستند . بیش از ۴۷ هزار واحد صنفی در مناطق آزاد و ویژه مستقر هستند که حدود ۲۳۰۰ واحد خدماتی تخصصی  در  بنگاه‌های پولی مالی  فعالیت دارند  که  حدود ۵۹۲ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات در مناطق آزاد به ویژه طی سال ۱۴۰۰ بوده است.

 

سعید محمد افزود: همچنین یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار صادرات در مناطق آزاد و ۱۴ میلیارد دلار در مناطق ویژه انجام شده است که در مجموع حدود ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالا به خارج از مرزهای کشور بوده است اما ارزش واردات در مناطق آزاد بالغ بر یک میلیارد و۱۰۶ میلیون دلار و در مناطق ویژه حدود سه میلیارد دلار و در مجموع حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات بوده است که این ارقام نشان می‌دهد تراز ویژه مناطق آزاد و ویژه حدود ۱۱ میلیارد دلارمثبت  بوده است که گواهی بر افزایش صادرات بر واردات کالا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. 
 

 

وی افزود: با توجه به اینکه همواره در سال‌های گذشته تراز مناطق آزاد و ویژه منفی ارزیابی می شد با تلاش های صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ این تراز مثبت ارزیابی شد. 

 

 

 

وی با اشاره به تلاش‌های واحد حقوقی مناطق آزاد و ویژه در راستای بازپس گیری اراضی و زمین های مشکوک از لحاظ قرار داد عنوان کرد:  حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع از زمین ها و اراضی که از لحاظ قراردادی با ابهام مواجه بود توسط واحد حقوقی بازپس‌گیری شد که ارزش ریالی آن بالغ بر  ۸۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.پیش بینی می شود این رقم در سال آینده نیز افزایش یابد
 وی با اشاره  به میزان استقبال گردشگران از مناطق آزاد و ویژه تصریح کرد علیرغم شروع ویروس کرونا پس از کاهش چشمگیری آن شاهد افزایش چشمگیر گردشگران در مناطق آزاد و ویژه بودیم در نوروز سال ۱۴۰۱ حدود چهار میلیون و نهصد هزار گردشگر در مناطق آزاد پذیرا بودیم که شاهد رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال آخر قبل کرونا هستیم.

 

سعید محمد با اشاره به تلاش های دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه کشور افزود دبیرخانه در بین نهادها و سازمانهای مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ به خوبی عمل کرده و سعی دارد نقش این مناطق را تبیین کند بر این اساس پیش از این ذهنیت های منفی نسبت به مناطق آزاد وجود داشته و اغلب تصور داشتند که این مناطق محل قاچاق و واردات کالا ست اما با تلاش های دبیرخانه این نگاه تغییر کرد و هم اکنون مناطق آزاد به یکی از مهمترین بخشهای تولید کشور تبدیل شده است ؛ بر همین اساس تفاهمنامه‌ای با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  منعقد شد تا مناطق آزاد و ویژه به عنوان یکی از شفاف ترین مناطق کشور در مبارزه با قاچاق کالا محسوب شود. 
سمیرا عسگری

 


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه