با افتتاح بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم به صورت ویدئوکنفرانس توسط ریاست محترم جمهور انجام شد؛

گام بلند توسعه در جزیره قشم با تکمیل ابرپروژه های زیرساختی

گام بلند توسعه در جزیره قشم با تکمیل ابرپروژه های زیرساختی
کدخبر : 31625

قشم بزرگترین جزیره خاورمیانه با وسعت 1500 کیلومترمربع می باشد و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال‌های گذشته این روزها جزیره به قطب انرژی کشور تبدیل شده است.

به گزارش رصد اقتصادی ،  وجود 17 میدان نفتی و گازی، دسترسی به بازار گسترده سرزمین اصلی، کشورهای همسایه و کشورهای خاورمیانه در کنار دسترسی به آب‌های بین‌المللی، قشم را به محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت گاز، پتروشیمی و انرژی تبدیل کرده است. سازمان منطقه آزاد قشم در سال‌های گذشته با بررسی ده‌ها طرح مختلف زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران این حوزه فراهم کرده و هم اکنون طرح ها و پروژه‌ها در حوزه هاب نفت، گاز و پتروشیمی، هاب انرژی، هاب ذخیره سازی، هاب پالایشگاهی و سوخت رسانی به کشتی ها، نیروگاه های سیکل ترکیبی و خورشیدی و خطوط انتقال برق و گاز در این جزیره به سرعت در حال اجرایی شدن و به بهره‌برداری رسیدن هستند.

29 اردیبهشت ماه نیز بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد به عنوان یکی از پروژه های زیرساختی مهم جزیره به همراه 25 پروژه عمرانی، شهری و بهسازی در آیینی با حضور ویدئوکنفرانسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور اقتصاد و دارایی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به بهره برداری رسید. بهره برداری از این پروژه در کنار تکمیل سایر ابرپروژه های زیرساختی گام بلندی در توسعه جزیره قشم به حساب می آید. نیروگاه های سیکل ترکیبی جزیره علاوه بر صادرات برق به سرزمین اصلی وظیفه تامین برق دیگر پروژه های مهم حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی را بر عهده دارند و زنجیره تبدیل شدن جزیره به هاب انرژی منطقه قدم به قدم در حالی اجرایی شدن است.

 

قشم (3)

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص میزان برق تولید شده در این منطقه اظهار کرد: هم اکنون در جزیره قشم دو نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد و نیروگاه انرژی گستر قشم و یک نیروگاه خورشیدی ده مگاواتی مجموعا  740 مگاوات برق تولید می کنند که 300 مگاوات آن در جزیره مصرف می شود و مازاد تولید به سرزمین اصلی صادر می شود.

افشار فتح الهی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا 18 ماه آینده 160 مگاوات برق از نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد و 160 مگاوات از نیروگاه غدیر به ظرفیت تولید برق جزیره اضافه می شود که این میزان نیز به سرزمین اصلی صادر خواهد شد.

به گفته وی بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد به‌عنوان یکی از پروژه های زیرساختی مهم با ظرفیت تولید 320 مگاوات برق و با سرمایه‌گذاری ارزی ۹۰ میلیون یورو و ۶۰۰ میلیارد ریالی 29 اردیبهشت ماه به دست سید ابراهیم رییسی، ریاست محترم جمهور اسلامی ایران افتتاح شد و با توجه به 70 مگاوات برقی که پیش از این در این نیروگاه تولید می شد، مجموع تولید در این نیروگاه را به 390 مگاوات رساند.

به گفته فتح الهی این نیروگاه، یکی از پروژه‌های زیرساختی منطقه آزاد قشم محسوب می‌شود که ضمن تأمین انرژی برق موردنیاز شهرک‌های صنعتی و واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، قابلیت تأمین بخشی از برق سرزمین اصلی و استان هرمزگان را نیز داراست و در دوره ساخت این نیروگاه ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول کار بوده‌اند و پس از بهره‌برداری نیز ۱۰۰ نفر در این نیروگاه شاغل هستند.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه از هیچ منبع مالی و تسهیلات دولتی نظیر صندوق توسعه و صندوق ذخیره ارزی استفاده نکرده است و تمام سرمایه این پروژه به میزان ۹۵ میلیون یورو توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد (بانک پاسارگاد) تامین شده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: در طرح توسعه این پروژه با استفاده از حرارت و بخار تولید شده از بخش گازی 160 مگاوات برق دیگر تولید می شود و طبق برنامه ریزی ها بخش بعدی تا 18 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

فتح الهی در ادامه اضافه کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد توانایی تولید 14 هزار مترمکعب آب در روز را دارد که در حال رایزنی با وزرات نیرو هستیم این میزان را به شبکه توزیع آب جزیره منتقل کنیم تا مشکل تنش آبی در روستاهای جزیره به پایان برسد.

وی بیان کرد: بزرگترین ترانسفورماتور که با همت و توان متخصصان جوان ایرانی و توسط شرکت های دانش بنیان داخلی برای نخستین بار در داخل کشور ساخته به ظرفیت ۴۰۰ مگاولت آمپر و وزن ۳۰۰ تُن در این نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است و ساخت این ترانسفورماتور هم یکی از افتخارات بزرگ ملی به شمار می رود.

عالیترین مقام سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح آخرین جزییات و وضعیت دیگر نیروگاه سیکل ترکیبی جزیره یعنی نیروگاه شرکت انرژی گستر غدیر قشم گفت: هم اکنون 340 مگاوات برق در این نیروگاه تولید و وارد مدار می شود.

وی ادامه داد: در بخش بعدی این نیروگاه نیز همانند نیروگاه پاسارگاد 160 مگاوات برق از سیکل ترکیبی تولید و تا 18 ماه آینده وارد مدار خواهد شد.

به گفته فتح الهی 34 هزار مترمکعب آب نیز در این نیروگاه تولید می شود و هنگامی که آب تولید شده در این نیروگاه به شبکه توزیع تزریق شود مشکل کم آبی جزیره به طور کامل برطرف خواهد شد.

 

قشم (2)

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این دو نیروگاه در حال حاضر هر کدام  2 میلیون مترمکعب  در روز گاز مصرف دارند  که یک میلیون و 800 هزار مترمکعب آن از پالایشگاه گاز گورزین تامین می شود و مابقی از بندرعباس به قشم منتقل می شود و با ادامه طرح های توسعه ای در جزیره با مشکل کمبود گاز روبرو هستیم و خط انتقال کنونی گاز از بندرعباس به قشم پاسخگوی نیاز جزیره نیست، از همین روی ضمن قدردانی از زحمات همکاران در مهندسی توسعه شرکت ملی گاز ایران  از وزیر محترم نفت تقاضا داریم دستور مساعدت و تسریع در تکمیل خط انتقال 30 اینچی گاز از بندر به جزیره را که اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را صادر کنند تا هم خوراک طرح های پتروشیمی و هم طرح های نیروگاهی تامین شود.

وی همچنین از تولید 10 مگاوات برق در نیروگاه خورشیدی قشم سخن گفت و یاداور شد برق تولید شده این نیروگاه به منظور تامین برق شهرک صنعتی طولا مصرف می شود و بنا داریم در حوزه نیروگاه های تجدید پذیر ظرفیت تولید را تا ۱۵۰مگاوات افزایش دهیم.

بنابراین گزارش، نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاهی است که شامل شماری توربین گاز و توربین بخار می‌شود. در این گونه نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن، که می‌توانند تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد دما داشته باشند، مستقیماً وارد هوا شده و انرژی باقی‌مانده در آن‌ها هدر می‌رود. در حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده می‌شود و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌کند؛ بنابراین، با استفاده از این روش، راندمان (بازده) سیکل افزایش می‌یابد. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راه حل بسیار کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است. نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی می‌باشد به نحوی که ژنراتور توربین گازی برق را تولید می‌کند، در عین حال انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراق) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این طریق برق اضافی تولید می‌شود. با ترکیب کردن این دو سیکل بهره بری از نیروگاه افزایش پیدا می‌کند.

.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه