منطقه آزاد قشم

ظرفیت‌های اقتصادی قشم در حوزه برون‌مرزی احصا شد

ظرفیت‌های اقتصادی قشم در حوزه برون‌مرزی احصا شد
کدخبر : 32197

ظرفیت‌های اقتصادی قشم در حوزه برون‌مرزی در نشست هم‌اندیشی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری، مدیر جذب و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد و رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در نگین خلیج فارس با روسای شبکه بانکی، شعب ارزی، صرافی‌ها و برخی از فعالان اقتصادی جزیره بررسی و احصا شد.

به گزارش رصد اقتصادی  از اعلام عصر سه شنبه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، محورهای این نشست که با حضور فریدون فدایی دولت، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد، احصا ظرفیت‌ها، نحوه بهره‌برداری از آن‌ها و ارائه راه‌حل برای رفع مشکلات احتمالی در حوزه اقتصاد با محوریت تبادلات برون‌مرزی توسط شورای عالی بانکی بود.

موقعیت جغرافیایی استراتژیک منطقه آزاد قشم در حوزه خلیج‌فارس و میان کشورهای همسایه امتیازی برای تبدیل‌شدن جزیره قشم به مرکز مبادلات ارزی کشور با سایر مناطق جهان است.

توسعه حقوق بین‌الملل در بانک‌ها و بررسی راه‌های کمک به تهیه و نقل و انتقالات ارزی بانک‌های حاضر در منطقه آزاد قشم از موضوعات دیگری بود که در این نشست هم‌اندیشی موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه