منطقه آزاد چابهار

ایران و ارمنستان در مسیر توسعه روابط اقتصادی

 ایران و ارمنستان در مسیر توسعه روابط اقتصادی
کدخبر : 33512

مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به دوستی تاریخی ایران و ارمنستان گفت: قطعا تداوم همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور می‌تواند تقویت روابط سیاسی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش رصد اقتصادی وبه نقل از روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار ، نصرالله ابراهیمی در نشست با «آرسن آواگیان» سفیر ارمنستان در تهران که در محل ساختمان شماره یک سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: روابط تاریخی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان به دوران ایران باستان برمی‌گردد، بیش از سه دهه گذشته تا کنون روابط و مناسبات ایران با ارمنستان بر پایه برادری و دوستی بوده است و قطعا تداوم همکاری‌های تجاری و اقتصادی می‌تواند تقویت روابط سیاسی دو کشور را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه دروازه چابهار برای استقبال از سرمایه‌گذاران کشورهای دنیا همواره باز است، افزود: قطعا در این راستا کشورهای همسایه دارای اولویت هستند، باید بگوییم که چابهار یک منطقه بخشی نیست بلکه یک منطقه راهبردی، استراتژیک و ژئوپلوتیک در تمامی کشورهای جنوب و شرق آسیا، شورای همکاری زیستی، اتحادیه اروپا و کشورهای مستقل و مشترک‌المنافع است.

مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: نقطه اشتراک ما در اتحادیه اورآسیا است زیرا ارمنستان جزئی از قفقاز بوده و ایران هم جزو اورآسیا است و  این نقطه اشتراک می‌تواند همکاری‌های خوبی در این اتحادیه به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: چابهار مرکز ارتباطات بین‌المللی به شمار می‌رود و مشمول تحریم‌های اقتصادی نیست، چابهار نخستین بندر اقیانوسی است که از سه کوریدور اصلی جهان به ۲ کریدور متصل است.

ابراهیمی اضافه کرد: در زمینه لجستیک و ترانزیت هم می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم، ترانزیت کالاهای ارمنستان از کشور هند می‌تواند از مرکز چابهار با ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر به ارمنستان در مسیر راه‌آهن و از مرکز تا شمال غربی ایران برسد.

وی بیان داشت: دو اسکله مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار با ظرفیت بسیار بالا در حال تکمیل است، مسیر راه‌آهن ما از جنوب مرکز چابهار تا ایرانشهر و به زاهدان نیز در حال احداث بوده و تا یک سال آینده این ارتباط ریلی را به مرکز زاهدان وصل می‌کنیم و از آن طریق به خط آهن سراسری کشورمان و سپس به حوزه قفقاز اتصال پیدا می‌کنیم و یک شاخه دیگر از سرخس به ترکمنستان و اینچه برون به ترکمنستان و از طریق کاسپین به آکتاوا و کوریک ایجاد خواهد شد.

ابراهیمی اضافه کرد: شهر فرودگاهی چابهار درحال احداث است، کشور چین هم در اینجا مشارکت دارد و تا دو سال دیگر، آن را به بهره‌برداری می‌رسانیم و این شهر فرودگاهی ارتباطات مارا در حوزه هوایی تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: ۷۰ هکتار پارک لجستیک چابهار هم در حال احداث است و در شهر فرودگاهی چابهار ۲۰۰ هکتار برای شهرک لجستیک و حمل و نقل و ترانزیت پیش‌بینی شده است و علاوه بر این ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های مرز ریمدان «نقطه منفصل منطقه آزاد چابهار در مرز ایران و پاکستان» جزو برنامه‌های ارتباطی ما است که تنها با ۸۲ کیلومتر می‌تواند به بندر گوادر پاکستان اتصال پیدا کند.

مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: سرمایه‌گذاری دیگر سازمان منطقه آزاد چابهار در بحث ایجاد هاب و شبکه پتروشیمی و فولاد است، تا چهار سال آینده هاب پتروشیمی را بعد از عسلوئیه و ماهشهر راه‌اندازی خواهیم کرد، در حوزه صنایع تبدیلی نیز بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های معدنی ارمنستان می‌توانیم به صورت مشارکتی مرکز فرآوری مواد معدنی داشته باشیم.

وی ادامه داد: امتیازات خوبی در منطقه آزاد چابهار به لحاظ قانونی برای سرمایه‌گذاران لحاظ شده است و امنیت سرمایه‌گذاری یکی از مزیت‌ها است به‌طوری که سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند صاحب سهام خود باشد. از طرفی در حوزه حمایت‌های مالیاتی و عوارض حدود ۲۰ سال معافیت برای یک سرمایه‌گذار درنظر گرفته شده است و در تلاش هستیم که این میزان را افزایش دهیم و درواقع می‌توان گفت با توجه به این ظرفیت ها و شرایط اقتصادی، چابهار امن‌ترین و آسان‌ترین مسیر ارتباطی برای تجار و سرمایه‌گذاران خارجی است.

ابراهیمی با اشاره به سرمایه‌گذاری هندوستان در چابهار اضافه کرد: طبق مذاکرات مقامات عالی دو کشور مقرر شده است که دفتر تجاری هند در چابهار راه‌اندازی شود.

وی گفت: توافقات جدیدی در ارتباط با حمل و نقل کالا از جنوب به شمال از طریق چابهار حاصل شده است و حضور هند در چابهار می‌تواند بهترین موقعیت برای ارمنستان باشد.

مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار بیان داشت: در تمامی زمینه‌هایی که ارمنستان ظرفیت و توان سرمایه‌گذاری در چابهار را داشته باشد همکاری می‌کنیم.

ابراهیمی افزود: خوشبختانه چابهار به دلیل همجواری با اقیانوس هند و دریای عمان و ارتباطات حمل و نقلی، بهترین موقعیت برای هرگونه سرمایه‌گذاری است.

 ایران و ارمنستان در مسیر توسعه روابط اقتصادی

آرسن آواگیان سفیر ارمنستان در تهران نیز ضمن قدردانی از استقبال مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: هدف نهایی ما از سفر به بندر چابهار انجام مطالعات در مورد امکانات و ظرفیت تجاری چابهار است تا بتوانیم برای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و ارمنستان برنامه‌ریزی کنیم و هدف دوم هم توسعه روابط بین هندوستان، ایران و ارمنستان است.

وی گفت: من وظیفه دارم که بتوانم روابط اقتصادی، حمل و نقلی و ترازیتی را برقرار کنم و در این راستا به توافق‌هایی دست پیدا خواهیم کرد.

سفیر ارمنستان افزود: ملاقاتی با مدیران بندر چابهار داشتیم که اطلاعاتی در اختیار ما گذاشته شد و همچنین امکاناتی که چابهار می‌توانست در اختیار ما بگذارد مانند هزینه‌هایی که به طور تقریبی در برگیرنده حمل کالا از بندر هندوستان به چابهار و از طریق چابهار به ارمنستان و کشورهای دیگر است.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز روشنی برای چابهار متصور است و این منطقه می‌تواند مساعدت و همکاری کند تا بتوانیم روابط‌مان را از نظر اقتصادی تقویت کنیم.

سفیر ارمنستان در سفری یک روزه به چابهار از منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و همچنین دانشگاه بین‌المللی این منطقه بازدید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه