با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم؛

عملیات اجرایی بزرگراه خلیج‌فارس در جزیره قشم آغاز شد

کدخبر : 34558

عملیات اجرایی بزرگراه خلیج‌فارس به طول ۴۰ کیلومتر و حجم سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان با شعار کلیدی (قشم در مسیر توسعه، ایران قوی - دولت مردمی) با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم آغاز شد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از خبرنگار ایرنا، افشار فتح الهی عصر دوشنبه در آیین کلنگ زنی بزرگراه خلیج فارس(حدفاصل درگهان به بندر لافت) اظهار داشت: امروز توفیق حاصل شد که عملیات اجرایی یکی از مسیرهای مهم و راهبردی در شبکه بزرگراهی جزیره قشم را آغاز کنیم، طول این پروژه حدود ۴۰ کیلومتر است که شهر لافت و در آینده پل خلیج فارس را به شهر درگهان متصل می کند.

وی ادامه داد: این پروژه بر مبنای طراحی که انجام شده به شهر قشم اتصال پیدا کرده است و امیدواریم بتوانیم از شهر قشم هم پروژه ۶۰ کیلومتری تا فرودگاه بین المللی قشم را به صورت همزمان به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: ارزش این مرحله از این پروژه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز می شود و یکی از حلقه های طرح جامع خلیج فارس را که شامل پل خلیج فارس، خط آهن و بزرگراه پل خلیج فارس به بندر کاوه و درنهایت توسعه این بندر است را تکمیل می کند، که بتوانیم بقیه مرحله های این طرح جامع را در ایام آتی به اطلاع مردم برسانیم.

عملیات اجرایی بزرگراه خلیج‌فارس در جزیره قشم آغاز شد

این عملیات اجرایی به منظور تکمیل فاز چهار و فاز سه بزرگراه خلیج‌فارس با اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد ریال و به طول ٤٠ کیلومتر آغاز برای تکمیل رینگ بزرگراهی شرق جزیره قشم آغاز شده است.

این پروژه در دو بخش اجرا می شود که بخش اول شامل احداث فاز چهار؛ ساخت ۲ لاین بزرگراه شامل زیرسازی، روسازی، ابنیه، آسفالت و نصب علایم راهنمایی و رانندگی، به طول ۳۰ کیلومتر، حدفاصل بندر تجاری کاوه تا بندر مسافری لافت با اعتباری بالغ‌ بر هفت هزار ۵۰۰ میلیارد ریال است.

بخش دوم، تکمیل عملیات اجرایی فاز سه بزرگراه خلیج‌فارس شامل چهار لاین بزرگراه شامل تکمیل ابنیه، آسفالت و نصب علایم راهنمایی و رانندگی بااعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به طول ۹ کیلومتر است که حدفاصل میدان درگهان تا بندر تجاری کاوه را به یکدیگر متصل می‌کند.  

با اجرای این پروژه، محور بزرگراهی شهر قشم به بندر مسافری لافت که یکی از پر رفت و آمدترین بنادر مسافری کشور است، کامل شده و سطح دسترسی و ایمنی ساکنان و گردشگران ارتقا می‌یابد.

همچنین با اجرای این پروژه، رینگ بزرگراهی شرق جزیره قشم از بندر مسافری لافت تا فرودگاه بین المللی قشم به عنوان یکی از خواسته‌ های دیرینه مردم جزیره، بعد از سال‌ها در دولت سیزدهم با رویکرد مردم محور، تکمیل می‌شود.

کارفرمای این پروژه سازمان منطقه آزاد قشم و پیمانکار اجرای آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است.

عملیات اجرایی بزرگراه خلیج‌فارس در جزیره قشم آغاز شد

در آیین آغاز به کار بزرگراه خلیج فارس، افشار فتح‌الهی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، بزرگان و معتمدین محلی، شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت، رضا صفایی رییس دادگستری، امید مهدوی‌مجد دادستان عمومی و انقلاب، شیخ محمدعلی امینی عضو هیات فتوای اهل‌ سنت جنوب کشور و میرداد میردادی شهردار قشم حضور داشتند.

سرهنگ صفر متاجی فرمانده پایگاه دریابانی قشم، سیدمحمدقدسی معاون فنی و زیربنایی و جمعی از مدیران و مسوولین سازمان منطقه آزاد قشم از دیگر میهمانان و حاضران در این آیین رسمی بودند.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه