آخرین خبر از ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

آخرین خبر از ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
کدخبر : 9682

آنطور که مسئولان در شورایعالی مناطق آزاد اعلام کردند در حال حاضر لایحه ایجاد ۹۰ منطقه ویژه و همچنین هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی بوده و وضعیت آن مشخص نشده است.

جعفر آهنگران- معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای‌عالی مناطق آزاد ، درباره آخرین وضعیت ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که لایحه آن در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، توضیح داد: لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده بود شامل ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۰ منطقه ویژه اقتصادی بود، اما مجلس در بررسی خود ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی را به آن اضافه کرد.  

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایسنا ، وی ادامه داد: بعد از بررسی لایحه در شورای نگهبان به مجلس برگشت و البته  پیشنهادات جدا شد؛ به طوری که ۹۰ منطقه ویژه به پیشنهاد مجلس و هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی با پیشنهاد دولت در مجلس نهایی شد.  

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه لایحه پیشنهادی دولت و مجلس برای ایجاد مناطق جدید برای دریافت نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد گفت: به هر حال بررسی‌های کارشناسی در مجمع بسیار طولانی است و به نظر نمی‌رسد تا حداقل سه ماه آینده نتیجه آن نهایی و به مجلس اعلام شود.  

وی همچنین با اشاره به اینکه ایجاد مناطق جدید به طور حتم با محدودیت‌هایی از جمله تردد و یا امور گمرکی مواجه خواهد شد افزود : فعلا باید منتظر نظر مجمع بود و بعد از آن بررسی‌ها و ساز و کارهای تشکیل مناطق و زمان آن مشخص خواهد شد.  

این در حالی است که با وجود اینکه هنوز مناطق آزاد و ویژه جدید تشکیل نشده حواشی با خود به همراه داشته، از سویی برخی ایجاد این مناطق را بدون توجیه اقتصادی دانسته و یا برخی معتقدند که مانعی برای توسعه تولیدات داخل خواهد بود. در همین رابطه چندی پیش اصناف حوزه پوشاک طی نامه‌ای به شورای نگهبان ضمن انتقاد از عملکرد ضد تولیدی برخی دستگاه‌ها خواستار جلوگیری از گسترش مناطق آزاد به دلیل مغایرت‌های قانونی طرح‌ها و لوایح افزایش این مناطق با اسناد بالادستی شده است.  

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه