با استقبال وزیران اقتصاد و ارتباطات، معاون رئیس‌جمهور و مسئولان بازار سرمایه

تپسی رسماً به فرابورس آمد

تپسی رسماً به فرابورس آمد
کدخبر : 33080

وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز در جریان عرضه اولیه تپسی به‌عنوان اولین شرکت استارتاپی بازار سرمایه، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه را نقطه عطفی در اقتصاد کشور دانست و گفت: در دوران بلوغ صنایع دانش‌بنیان، وزارت اقتصاد باید تلاش کند از ابزارهای تأمین مالی به‌خصوص بازار سرمایه به‌خوبی استفاده کند و امروز آغاز این راه است.

عرضه اولیه سهام تپسی امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، مدیرعامل شرکت تپسی و جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه در فرابورس برگزار شد.

آغاز فصل جدید تجهیز مالی دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست با اشاره به اینکه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه، فضای جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است، اظهار کرد: در زیست‌بوم سرمایه‌گذاری کشور برای تولد کسب‌وکارهای نوآورانه اقدامات و بسترهای مناسبی فراهم‌شده و شرایط قابل دفاع است؛ اما برای سایر مراحل رشد با تنگناهای زیادی مواجهیم.

او تصریح کرد: وزارت اقتصاد باید کمک کند در دوران بلوغ این صنعت از ابزارهای تجهیز منابع به‌خصوص بازار سرمایه به‌خوبی استفاده کنیم و امروز با ورود تپسی به بازار سرمایه این راه آغازشده است.

به گفته خاندوزی، وجه نمادین جلسه امروز این است که با کمک قانون جهش تولید دانش‌بنیان و سایر حمایت‌های حاکمیت طی ماه‌های آینده روزهای بهتری را شاهد باشیم.

«تپسی» مسیر را هموار کرد

در ادامه این مراسم عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر وجود نگاه حمایتی از اقتصاد دیجیتال در دولت، عنوان کرد: فرآیند عرضه تپسی فرآیندی طبیعی اما جدید بود که علاوه بر ساختار بازار سرمایه، دستگاه‌هایی چون دستگاه‌های امنیتی نیز به خاطر نبود تجربه قبلی، حساسیت‌هایی داشتند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را نشانی از اهمیت حوزه ICT دانست و اظهار داشت: تاکنون چند جلسه این کارگروه تشکیل‌شده و با توجه به‌اتفاق بزرگ عرضه امروز، امیدواریم موانع بر سر رشد شرکت‌های این حوزه برداشته شود.

زارع‌پور اضافه کرد: ناامید نشدن مجموعه تپسی راه را برای بقیه هموار کرد و امیدوارم که در ادامه شاهد حضور بقیه شرکت‌های فناورانه در این عرصه و دستیابی به اهداف اسناد بالادستی ازجمله سهم 10 درصدی این شرکت‌ها از تولید ناخالص ملی باشیم.

یک اتفاق بزرگ در بازار سرمایه

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این نشست بابیان اینکه ورود تپسی به بازار سرمایه یک تغییر دیدگاه در اقتصاد ایران است که شرکت‌هایی بدون دارایی فیزیکی قیمت‌گذاری و وارد بازار سرمایه شوند، افزود: در حال ورود به فضایی جدید و بسیار مهم هستیم. بسیاری از استارتاپ‌ها به‌زودی در سایر حوزه‌ها، وارد بازار سرمایه خواهند شد و تپسی یک انگیزه برای ورود آن‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه تغییر فرهنگ، روش و نگرش به‌سادگی رخ نمی‌دهد، گفت: ورود امروز تپسی به بازار سرمایه اتفاق بزرگی است که فرابورس و سازمان بورس آن را رقم زد.

افزایش تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها از مسیر بازار سهام

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه عرضه تپسی را «اتفاقی بسیار بزرگ» توصیف کرده و گفت: پذیرش دانش‌بنیان‌ها یکی از نخستین مباحثی بود که در ابتدای ورود من به سازمان بورس، موردتوجه قرار گرفت.

او اضافه کرد: ابهامات و حساسیت‌هایی در این زمینه وجود داشت که بررسی دقیقی روی آن‌ها انجام شد. بعدازاین بررسی، به جمع‌بندی و عرضه امروز رسیدیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه تپسی را شروع راهی جدید در بازار سرمایه دانست و اظهار داشت: امیدوارم در سال‌های آینده شاهد شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم که اقتصاد را متحول می‌کند.

عشقی با تأکید بر اینکه سازمان بورس خواستار نقش مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه است اظهار داشت: همچنین به دنبال این هستیم که در افزایش تأمین مالی این شرکت‌ها نقش ایفا کنیم. تمهیدات خوبی نیز در خصوص انتشار اوراق بدهی برای دانش‌بنیان‌ها در سازمان بورس آماده‌شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر افزود: تمهیداتی نیز درزمینهٔ صندوق‌های VC و PE و اصلاح ساختارها در راستای تأمین مالی جمعی در حال آماده شدن است.

فصلی جدید برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های نامشهود

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هم با اشاره به اینکه امروز مقدمه چند تغییر برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری مردم است، گفت: تا پیش‌ازاین مردم در طلا و سکه و سهام دارایی‌محور سرمایه‌گذاری می‌کردند اما از این به بعد امکان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها فراهم‌شده است.

او با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاران نقد شوندگی سرمایه ضروری است، گفت: از امروز این امکان برای سرمایه‌گذاران شرکت‌های دانش‌بنیان در حال فراهم شدن است شرایط نقد شدن سرمایه‌های خود را داشته باشند.

او تپسی را فصلی جدید، برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی با دارایی نامشهود دانست و گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی با نوع جدیدی از دارایی به‌دوراز دارایی‌های سنتی مواجهیم.

به گفته توانگر برای بازار سرمایه هم امروز روزی تاریخی است، از این به بعد ناظران و مسئولان بازار سرمایه در انتخاب این شرکت‌ها باید دقت کامل داشته باشند تا تجربه‌های شیرینی برای مردم رقم بخورد.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس ادامه داد: با ورود اولین استارتاپ به بازار سرمایه قدمی به استاندارهای جهانی و اقتصاد دیجیتال نزدیک شدیم. امیدوارم این استارتاپ‌ها در مسیر رشد و توسعه گام بردارند و باعث رشد و توسعه بازار سرمایه شوند.

ورود تپسی حاصل دو سال تلاش است

گفتنی است در این مراسم میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه بعد از دو سال تلاش امروز میزبان اولین استارتاپ در بازار سرمایه هستیم، گفت: طولانی شدن این فرایند به دلیل اولین بودن و تدوین قوانین و تسهیل شرایط آن بود.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران تقاضاهای خوبی از استارتاپ‌ها به هیئت پذیرش فرابورس ارسال‌شده که طی ماه‌های آینده در این هیئت بررسی خواهند شد.

فدایی بابیان اینکه امروز شاهد عرضه اولین استارتاپ در فرابورس کشورمان هستیم، گفت: درزمینهٔ کشف قیمت تپسی نیز 47 صندوق سرمایه‌گذاری حضور داشتند و جلسه تحلیل و ارزش‌گذاری در ابعاد مختلف موردبررسی قرار گرفت. برای ورود تپسی به بازار سرمایه کنکاشی و دقتی بسیار زیاد انجام شد.

امروز آغاز راه است

میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی نیز در این نشست گفت: یک‌سوم اقتصاد توسعه‌یافته در دنیا متعلق به استار تاپ‌هاست. ما نیز برای ورود به بازار سرمایه دو سال سخت را گذراندیم تا استانداردها و ضوابط شکل گرفت.

به گفته وی امروز آغاز راه است و ما به‌عنوان نماینده این صنعت در بازار سرمایه شفاف‌ترین اطلاعات را ارائه خواهیم کرد.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید