نگاهی به بازارهای فرابورس در هفته‌ای که گذشت

حجم معاملات طی 5 روز 54 درصد رشد کرد

حجم معاملات طی 5 روز 54 درصد رشد کرد
کدخبر : 33278

فرابورس ایران در حالی از ابتدای سال جاری تا پایان هفته منتهی به 27 خردادماه بازدهی 16 درصدی را به ثبت رساند که در 5 روز معاملاتی هفته گذشته نیز بازدهی نزدیک به دو درصدی را از آن خود کرد.

طی 5 روز کاری هفته منتهی به 27 خردادماه شاخص کل فرابورس با رشدی 1.9 درصدی در سطح 21 هزار و 349 واحدی به کار خود پایان داد. این متغیر فرابورسی از ابتدای سال بیش از 16 درصد بالا رفته است.

همچنین بررسی آمار معاملات فرابورس طی هفته گذشته نشان می‌دهد در مدت موردبررسی 0.86 درصد به ارزش بازار فرابورس اضافه‌شده و این در حالی است که از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته در 54 روز کاری بیش از 13 درصد فرابورس بزرگ‌تر شده است.

رشد 54 درصد حجم معاملات

نگاهی به روند معاملات فرابورس نشان می‌دهد در 5 روز کاری هفته‌ای که گذشت بیش از 15 میلیارد و 705 میلیون انواع ورقه دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر 159 هزار و 800 میلیارد تومان در هزار و 304 نوبت معاملاتی در بازارهای فرابورس دادوستد شد. به‌این‌ترتیب رشد 54 درصدی در حجم و افت 3 درصدی در ارزش را شاهد بودیم. همچنین تعداد معاملات هم 34 درصد بالا رفت.

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در مدت موردبررسی ارزش معاملات در بازار اول بیش از 2 هزار و 900 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته ماقبل 127 درصد رشد داشت.

در بازار دوم هم طی این مدت 2 هزار و 100 میلیارد تومان معاملات به ثبت رسید که بازهم 84 درصد افزایش را به ثبت رساند. در بازار پایه نیز طی این مدت 2 هزار و 780 میلیارد تومان انواع سهام مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشدی 91 درصدی داشت.

سه صنعت پرطرفدار در میان سرمایه‌گذاران خرد

این گزارش حاکی است در مدت موردبررسی ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس بالغ‌بر 6 هزار و 450 میلیارد تومان بوده که صنعت محصولات شیمیایی با معاملاتی به ارزش 748 میلیارد تومان، 12 درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد.

سرمایه‌گذاری‌ها نیز طی این مدت معاملات خردی به ارزش 700 میلیارد تومان داشتند و 11 درصد از کل ارزش معاملات سهام را در اختیار داشتند.

پس‌ازآن نیز گروه فلزات اساسی ازجمله صنایعی بود که برای سرمایه‌گذاران خرد جذابیت داشته و باارزش معاملات خرد 540 میلیارد تومانی، 8 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد.

49 درصد ارزش بازار در اختیار سه گروه

در ادامه این گزارش نگاهی به ارزش کل بازار به تفکیک صنعت تا پایان هفته منتهی به 27 خردادماه داریم. اطلاعات منتشرشده از این متغیر نشان می‌دهد در دوره موردبررسی مجموع تعداد سهام در فرابورس یک هزار و 693 میلیارد برگه و ارزش بازار فرابورس 1.9 میلیون میلیارد تومان است.

در این میان صنعت محصولات شیمیایی باارزش بازاری بالغ‌بر 417 هزار میلیارد تومان، 21 درصد از سهم از کل ارزش بازار را در اختیار دارد. رتبه دوم هم متعلق به اوراق تأمین مالی باارزش بازاری بیش از 3 هزار و 500 میلیارد تومانی است که 18 درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داده و سومین صنعت بزرگ بازار نیز گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تأمین اجتماعی است که 10 درصد ارزش بازار فرابورس را در اختیار دارد.

بازار دوم، بزرگ‌ترین بازار فرابورس

در پایان بررسی ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نوع بازار نشان می‌دهد در مدت موردبررسی 49 درصد ارزش بازار در اختیار بازار دوم و 19 درصد در اختیار بازار پایه است. همچنین بازار اوراق مالی اسلامی نیز 18 درصد ارزش بازار فرابورس را تصاحب کرده است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید