بیوگرافی هوشنگ مرادی کرمانی

بیوگرافی هوشنگ مرادی کرمانی
کدخبر : 22343

هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده‌ توانا و خوش‌فکر معاصر در ۱۶ شهریور ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان به دنیا آمد. او تا کلاس پنجم ابتدایی در همان روستای زادگاهش درس خواند و همراه پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کرد. مادرش زمانی که بسیار کوچک بود از دنیا رفته بود و پدرش دچار نوعی ناراحتی روانی بود و قادر به مراقبت از فرزندش نبود. از همان سنین کودکی به خواندن علاقه خاص داشت. هوشنگ عموی جوانی داشت که معلم روستا بود و اهل علم، مطالعه و کتاب. پدربزرگش هم مهارت عجیبی در داستان‌پردازی داشت. پدربزرگ و عمویش در ایجاد این علاقه بی‌تاثیر نبودند.

پس از تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و تا ۱۵ سالگی در آنجا زندگی کرد و در این دوره بود که شیفته سینما هم شد. مرادی کرمانی شرح این دوره از زندگی‌اش را در کتاب بی‌نظیر «شما که غریبه نیستید» با سادگی و زیبایی هرچه تمامتر نوشته است. بعد به تهران آمد. دوره دانشکده هنرهای دراماتیک را در تهران گذراند و لیسانس ترجمه زبان گرفت. اما آنچه که او را مشهور ساخته است، داستان‌های بی‌نظیری است که برای کودکان و نوجوانان و البته بزرگسالان نوشته است.

آثار مرادی کرمانی به زبان‌های مختلفی مانند آلمانی، اسپرانتو، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، عربی، ارمنی و هندی ترجمه شده‌اند. از روی بسیاری از داستان‌های او فیلم‌های جالبی ساخته شده است. قصه‌های مجید، مهمان مامان و مثل ماه شب چهارده از معروف‌ترین‌ها هستند.

از میان کتاب‌های دیگر او می‌توان به پلو خورش (مجموعه داستان) ته خیار (مجموعه داستان) تنور (مجموعه داستان) قاشق چای خوری (مجموعه داستان)‌خمره، نخل، نازبالش، نه تر نه خشک و مربای شیرین اشاره کرد.

آثار هوشنگ مرادی کرمانی تا به ‌حال جوایز و افتخارات زیادی برای او به همراه داشته‌اند. لوح افتخار دفتر جهانی IBBY، نامزدی جایزه‌ی جهانی آسترید لیندگرن و دریافت جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن که از مشهورترین جوایز ادبیات کودک است و به نوبل کوچک شهرت دارد، تنها بخشی از این افتخارات است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

آنچه دیگران میخوانند