سهمیه بنزین جبرانی برای مردم /بازگشت 90 درصد جایگاه های سوخت به مدار

سهمیه بنزین جبرانی برای مردم /بازگشت 90 درصد جایگاه های سوخت به مدار
کدخبر : 22340

وزیر نفت از اختصاص سهمیه بنزین جداگانه برای مردم خبر داد.

 90 درصد جایگاه های سوخت به مدار بازگشت. حدود 800 جایگاه سوخت به سامانه هوشمند سوخت متصل است. بحث گرانی

بنزین اولین شایعه تعطیلی جایگاه های سوخت بود. عرضه تدریجی بنزین با بازگشت جایگاه‌های سوخت شروع شد.

وزیر نفت گفت: با هماهنگی رئیس‌جمهور سهمیه بنزین ویژه‌ای به منظور جبران اختلال‌رسانی سوخت در روزهای اخیر برای مردم در نظر گرفته می‌شود.

جواد اوجی پس از نشست با مدیران عامل شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تا کنون بالغ بر ۴۰۰۰ جایگاه در سراسر کشور دوباره فعال شده است و مردم می توانند با سهمیه آزاد فرایند سوختگیری را انجام دهند، گفت: همچنین ۸۰۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده است.

وی با بیان اینکه ظرف یک تا دو روز آینده همه جایگاه های سوخت کشور به سامانه متصل می شوند، گفت: هیچ خلل و مشکلی در سهمیه کارت ها اتفاق نیفتاده وسهمیه سوخت همه افراد پایدار است.

وزیر نفت با بیان اینکه مدیران استانی در خصوص جایگاه های فعال شده گزارشاتی را اعلام کرده‌اند و همه تلاش می کنند که سایر جایگاه هایی که به سامانه هوشمند متصل نشدند نیز طی یکی و دو روز آینده متصل شوند، اظهار کرد: ۵۵ هزار نازل عملیات سوخت گیری در کشور وجود دارد لذا انجام فرایند زمانبر است.

فعال شدن ۹۰ درصد جایگاه های سوخت کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از فعال شدن ۹۰ درصد جایگاه های سوخت کشور خبر داد و گفت: هم اکنون حدود ۸۰۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل است.

به منظور بررسی آخرین وضعیت سامانه هوشمند سوخت، نشستی با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در حال برگزاری است. 

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این نشست گفت: 90 درصد جایگاه های سوخت کشور فعال شده است.

وی افزود: هم اکنون حدود 800 جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل است و تا جمعه (هفتم آبان ماه) بیش از 70 درصد از جایگاه های عرضه سوخت کشور به سامانه متصل می شوند.

جایگاه های سوخت

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: تلاش می کنیم به زودی عرضه نفت گاز از طریق کارت سوخت فرام شود.

بعد از حمله سایبری پیش از ظهر روز سه شنبه (4 آبان) به سامانه هوشمند سوخت، به تدریج شرایط عادی شده و عرضه بنزین در جایگاه‌هایی که از مدار خارج شده بود، با نرخ آزاد در جریان است؛ همچنین در برخی جایگاه‌ها امکان عرضه بنزین یارانه‌ای نیز فراهم شده است.

اختلال در این سامانه که اغلب افراد انتظار داشتند ظرف چند دقیقه مرتفع شود اما ادامه‌دار شد و مردمی که با باک خالی به جایگاه‌های سوخت مراجعه کرده بودند فهمیدند که حداقل برای چند ساعت خبری از بنزین نیست.

اختلال در سامانه هوشمند سوخت که تقریبا از ساعت ۱۱ صبح در تهران آغاز شد به تدریج به سایر استان‌ها سرایت کرد. البته در ساعت اول، تقریبا واکنشی به دنبال نداشت و تنها در فضای مجازی چند نفر به آن اشاره کردند.

اما با طولانی‌شدن این اختلال کم کم واکنش‌های رسمی آغاز شد. اولین واکنش را سخنگوی وزارت نفت داشت.

سخنگوی وزارت نفت با اشاره به اختلال رخ‌داده برای دریافت بنزین از طریق کارت هوشمند سوخت، گفت که سامانه هوشمند کارت سوخت از مدار خارج شده است و دلیل این اختلال را مشکل فنی اعلام کرد.

البته وی تاکید کرد که علت بروز این مشکل فنی هنوز مشخص نیست.

با اولین واکنش رسمی، موج خبرها و شایعه‌ها در این مورد آغاز شد.

شایعه گرانی بنزین

اولین شایعه‌ای که با عدم عرضه نفت در جایگاه‌های سوخت دهان به دهان چرخید و حتی به فضای مجازی نیز رسید، بحث گرانی بنزین بود.

گرانی بنزین البته در چند روز گذشته نیز خبرساز شده بود و برخی کانال‌ها در فضای مجازی از تک نرخی شدن بنزین و رسیدن قیمت تا ۱۴ هزار تومان خبر داده بودند. موضوعی که البته بارها تکذیب شد.

در این مورد نیز وزیر کشور اختلال در برخی از پمپ‌های‌بنزین را ناشی از اشکال فنی و سامانه‌ای عنوان کرد و گفت که این مشکل به زودی رفع می‌شود.

احمد وحیدی درباره اختلال پیش آمده برای برخی پمپ‌های بنزین، گفت: اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است که  به زودی رفع می‌شود.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

جایگاه های سوخت

اگرچه در همان ساعات اولیه اعلام شده بود که عرضه بنزین تنها با کارت سوخت مشکل دارد و مردم می‌توانند بنزین را به نرخ آزاد بدون محدودیت دریافت کنند، اما مشاهدات میدانی ایرنا حکایت از تعطیلی کامل پمپ‌های بنزین داشت.

بعد از آن بود که اعلام شد برای دریافت بنزین حتی به نرخ آزاد باید سامانه هوشمند سوخت در پمپ‌ بنزین‌ها به صورت دستی از مدار خارج شود و برای انکار کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی ایران اعزام شده‌اند. با این حال برای چند ساعت، هیچ بنزین در کشور عرضه نشد و تنها مبادله بنزین بین ماشین‌هایی بود که گاه هر لیتر بنزین را تا ۵ هزار تومان می‌فروختند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

آنچه دیگران میخوانند