سود سهام عدالت | سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

واریز سود سهام عدالت بحساب این سهام داران ؛ امشب؟| خبر فوق العاده برای دارندگان سهام عدالت

واریز سود سهام عدالت بحساب این سهام داران ؛ امشب؟| خبر فوق العاده برای دارندگان سهام عدالت
کدخبر : 23767

سود سهام عدالت سال۹۸، طی دو مرحله (۵۰درصد در مرحله اول و ۴۴درصد در مرحله دوم) به حساب مشمولان واریز شد. اما موضوع عدم پرداخت سود به صورت کامل، هنوز حل نشده است و ابهاماتی درمورد واریز باقیمانده سود سهام عدالت وجود دارد.

سهام عدالت / به گفته مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس اوراق بهادار، در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از واریز سود سهام عدالت سهامداران باقی مانده و این سود سهام عدالت طی دو مرحله، که در مرحله اول ۵۰ درصد و در مرحله دوم حدود ۴۴ درصد بوده به مردم پرداخت شده است.

در حالی که تنها سه ماه به پایان سال ۱۴۰۰ باقی مانده، حواشی واریز سود سهام عدالت همچنان ادامه دارد و کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز، به این موضوع ورود کرده است. به دنبال این موضوع، حسن شجاعی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در نامه‌ای به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، خواستار شفاف‌سازی این سازمان درمورد دلیل تاخیر در واریز ۱۰درصد سود سهام عدالت و همچنین ابهامات مربوط به پرداخت سود این سهام در سال جاری شد.

در این نامه که رونوشت آن به رییس جمهور و احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ارسال شده، آمده است: همان‌گونه که مستحضرید، براساس طرح سهام عدالت مقرر شد پس از پایان مهلت ۱۰ ساله تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه، سود نقدی مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب مشمولان واریز شود. این در حالی است که سود مجامع سال مالی ۱۳۹۸ این شرکت‌ها تا به این لحظه به طور کامل دریافت و به حساب ۵۰ میلیون سهامدار عدالت واریز نشده است. بر این اساس لازم است در راستای شفافیت بیشتر این امر و همچنین احقاق حق جامعه ۵۰ میلیونی سهامداران عدالت، نسبت به شفاف‌سازی و پاسخ به پرسش‌های زیر در اسرع وقت اقدام نمایند:

۱) اعلام نام شرکت‌هایی که با وجود برگزاری مجامع سال مالی ۱۳۹۸ و تقسیم سود، تاکنون اقدام به واریز این سود به حساب سهامداران عدالت نکرده‌اند. میزان این سود به تفکیک نام هر شرکت چقدر است؟ دلیل این تاخیر چیست؟ مبادی و بسترهای قانونی موجود در راستای برخورد با این دسته از تخلفات چیست؟ آیا تاکنون اقدامی قانونی توسط سازمان بورس در برخورد با این تخلفات صورت گرفته است؟ این اقدامات در چه مرحله‌ای قرار دارند؟ چرا اقدامات این سازمان در زمینه دریافت کامل سود سهام عدالت و برخود قانونی با شرکت‌های متخلف تاکنون با تاخیر مواجه بوده است؟

سهام عدالت

۲) شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در راستای ارائه خدمات مشخص در زمینه پرداخت سود سهام عدالت، هزینه یا کارمزدی از این سهام دریافت می‌کند یا خیر؟

۳) با توجه به پایان مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر مربوط به سال مالی ۱۳۹۹، لازم است میزان سود تقسیمی مجامع هر یک از این شرکت‌ها به همراه ارزش کل سود تقسیمی سهام عدالت مربوط به این دوره اطلاع‌رسانی شود. بر این اساس ضمن اعلام موارد ذکرشده، برنامه آن سازمان برای تقسیم سود سهام عدالت در سال جاری به چه نحو می‌باشد؟

۴) لازم است آمار دقیقی از تعداد افرادی که هنوز شماره شبای بانکی و سایر اطلاعات را برای دریافت سود در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند، اعلام و اقدامات آن سازمان در راستای اطلاع‌رسانی و دریافت این اطلاعات اعلام شود.

پیش از این نیز، رییس کمیسیون اصل ۹۰ در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود: ۱۰درصد سود سهام عدالت ۵۰ میلیون سهامدار از پارسال پرداخت نشده و از سود سهام امسال هم هنوز خبری نیست. سهامداران منتظر ورود کمیسیون اصل۹۰ به این موضوع در آینده نزدیک باشند.

لازم به ذکر است ابتدای آذرماه سال جاری، سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه سود سهام عدالت اعلام کرد: اینکه گفته می‌شود ۱۰درصد از سود سهام عدالت باقی مانده و به حساب مردم واریز نشده، صحت ندارد. در واقع مبلغ باقیمانده، بسیار کمتر از ۱۰درصد است و حدودا ۹۴درصد از سود به صورت نقدی به مردم پرداخت شده است.

همچنین مابقی سود به این صورت است که حدود ۴درصد از آن به سبب افزایش سرمایه شرکت گل گهر سیرجان به تعداد سهام افزوده شده و تعداد سهام مردم افزایش پیدا کرده است و حدود ۲درصد به علت پرداخت نکردن سود از سوی شرکت مخابرات است. بنابراین طی دو مرحله در مرحله اول ۵۰درصد سود به مردم پرداخت شده است و حدود ۴۴درصد دیگر هم در مرحله دوم به مردم پرداخت شد. ۴درصد به صورت افزایش تعداد سهام و حدود ۲درصد هم همچنان پرداخت نشده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

آنچه دیگران میخوانند