یارانه | یارانه سه برابر شد | کولاک یارانه

حذف یارانه در بودجه علنی شد + سند حذف یارانه

حذف یارانه در بودجه علنی شد + سند حذف یارانه
کدخبر : 24145

یارانه در سال 1401 قطع می شود

یارانه نوعی کمک دولتی‌ست که برای ارتقای مشاغل و سودآوری آن‌ها در ارائه‌ی کالاها و خدمات مهم به شهروندان به کار گرفته می‌شود. این نوع کمک می‌تواند به رونق اقتصادی و بهبود عملکرد تجاری کمک کند و آن را به فرصتی ارزش‌مند برای بسیاری از صاحبان مشاغل تبدیل کند. اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید، ممکن است برای رشد آن به دنبال بهره‌مندی از یارانه باشید. نمونه‌هایی از یارانه‌ تولیدی عبارت‌اند از:یارانه‌ی طرح مؤسسه‌ی سرمایه‌گذاری: این نوع یارانه‌ای تولیدی ا‌ست که برای پشتیبانی از ایجاد سازمانی جدید ارائه می‌شود؛یارانه‌ی توسعه‌ی منطقه‌ای: با این نوع یارانه، پشتیبانی مالی برای توسعه‌ی مناطق خاصی از کشور فراهم می‌شود؛یارانه‌ی توسعه‌ی صنعتی: این نوع یارانه‌ی تولیدی به منظور کمک مالی به صنایعی ارائه می‌شود که کالاها و خدمات پرتقاضای خاصی را، مانند آب، غذا، برق و آموزش، فراهم می‌کنند.۲. یارانه‌‌ی صادراتی : دولت می‌تواند برای ارتقای مشاغل صادرکننده‌‌‌ی کالا، در زمینه‌ی تولید و بسته‌بندی نیز کمک مالی کند. هدف از این نوع یارانه تشویق به فعالیت‌های صادراتی بیش‌تر و افزایش درآمد کشور از طریق صادرات کالا به سایر کشورهاست که می‌تواند ارزش تجاری شایانی برای اقتصاد منطقه ایجاد کند.

یارانه

جزئیات جدید از وضعیت یارانه در سال جدید منتشر شده است . یارانه حواشی زیادی داشته است و در ادامه قسمتی جالب از بودجه را می بینید که به محل پرداخت حقوق کارمندان اشاره داشته است  .

دولت در سال آینده برای پرداخت حقوق کارمندان خود می‌تواند از اعتبار یارانه‌های نقدی استفاده کند. این یعنی اولویت دولت با پرداخت حقوق کارمندان است و نه یارانه مردم! این نکته عجیبی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است.

دولت امسال در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه بود و به نظر می‌رسید در چند ماه گذشته برای تامین حقوق کارمندان خود به روش‌های مختلفی متوسل شده بود.

اما حالا دولت در لایحه بودجه سال آینده این مجوز را به وزارت اقتصاد داده که در صورت نیاز به نقدینگی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت، منابع لازم را از حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها بردارد.

به عبارتی دولت رسما این مجوز را به وزارت اقتصاد داده که در صورت کمبود نقدینگی برای پرداخت کارمندان خود، از اعتبار یارانه نقدی مردم بردارد.

اما تاکید شده که مبلغ برداشته شده باید قبل از هفتم هر ماه به حساب سازمان هدفمندی واریز شود.

یارانه

در این بخش آمده : «در صورت نیاز خزانه‌داری کل کشور به نقدینگی برای پرداخت صرفا حقوق و مزایای کارکنان دولت، به وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اجازه داده می‌شود تا در زمان پرداخت حقوق در هر ماه با تــــأیید سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به برداشت از حساب‌های سازمان هدفمندسازی یارانه ها (در صورت وجود نقدینگی) اقدام و تا قبل از روز هفتم ماه بعد به حساب سازمان فوق الذکر عودت داده شود. 

یارانه

بودجه جدید به نفع کیست؟

«گشایش اقتصادی»، «جهش تولید»، «خبر خوب»؛ این سه عبارت را اخیرا در اخبار زیاد دیده‌اید. یکی را برای سال آینده وعده داده‌اند، یکی را برای دوره چهار ساله پیش‌رو و یکی را هم برای آذر ماه سال ۱۴۰۰ . اولی با لایحه بودجه ۱۴۰۱ کمی غیرواقعی به نظر می‌رسد، تحقق دومین وعده با رشد شدید مالیات کمی سخت به نظر می‌رسد و سومی هم تقریبا سراب بوده است.

اما در این شرایط که این سخنان کمرنگ شده‌اند برنده اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۱ چه کسانی هستند؟ آیا اصلا برنده‌ای وجود دارد؟

در هر سه وعده مورد اشاره برنده اصلی قرار بود مردم باشند. با گشایش اقتصادی احتمالا قدرت خرید مردم باید زیاد شود، با جهش تولید احتمال دسترسی مردم به اقلام بیشتر شود و با خبر خوب هم جیب مردم کمی تغییر کند.

یارانه

اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ چه اتفاقی افتاده است؟ کلیدواژه اصلی آن انقباض است. در واقع بودجه انقباضی. دولت قرار است سن بازنشستگی را بیشتر کند، توزیع از ۴۲۰۰ تومانی را پایان دهد، مبلغ یارانه نقدی را بیشتر نکند، مشترکان پرمصرف آب را جریمه کند، فشارهای مالیاتی را بیشتر کند، عوارض خروج از کشور را افزایش دهد، معافیت‌های مالیاتی صادرکنندگان را مشروط به پیمان‌سپاری ارزی کند، حقوق کارکنان را بیشتر از ۱۰ درصد افزایش ندهد و بودجه قابل توجهی را هم برای طرح‌های عمرانی لحاظ نکند.

همه این جملات تنها یک معنا دارد، همان انقباض و این یعنی افزایش سختی‌ها و تنگناهای اقتصادی برای مردم. البته دولت شرایط خوبی هم ندارد که بتواند همه این موارد را برعکس اجرا کند اما مساله بر سر همان اولین کلمه این یادداشت است؛ گشایش اقتصادی! گویا اصلا گشایشی حداقل برای مردم از ناحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کار نیست.

اما جهش تولید چطور؟ تنها همین یک آمار را بخوانید؛ افزایش ۷۰ درصدی درآمدهای مالیاتی. قرار است چه کسانی این مالیات را پرداخت کنند؟ آیا نهاد جدید به لیست مشمولان مالیاتی اضافه شده است؟ آیا از تعداد نهادهای معاف از مالیات کاسته شده است؟ پاسخ خیر است. حداقل با استناد به همین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ می‌توان گفت همان بخش تولید و پرداخت‌کنندگان دیگر مالیات باید مالیات بیشتری بدهند. با این روند بعید است جهش تولید هم حتی در دوره چهار ساله با این سیاست به ثمر برسد.

سومین وعده چه شد؟ «خبر خوب آذر ماه». فعلا نه از مذاکرات خبر خوبی می‌رسد و نه از افزایش یارانه نقدی مردم. تنها خبری که می‌توان به آن استناد کرد همین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است. اما در این لایحه خبر خوب برای چه کسانی بود؟ تمام نهادهایی که بودجه آنها افزایش قابل توجه داشت. از صداوسیما که رشد ۴۶ درصدی در بودجه آن اتفاق افتاده تا دیگر نهادهای مشابهی که بودجه آنها تقویت شده است. گروه دوم این برندگان هم همان نهادهای معاف مانده از مالیات هستند. نهادهای عمومی و شبه‌دولتی که همچنان معاف از مالیات هستند و بودجه آنها در سال بعد افزایش می‌یابد، دو گروه اصلی برندگان و در واقع مخاطبان اصلی خبر خوب آذر ماه هستند. آن هم در شرایطی که قرار است سال بعد بودجه برای مردم منقبض باشد! / تجارت نیوز 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه