حقوق فرهنگیان

حداقل حقوق جدید فرهنگیان بعد از تصویب رتبه بندی معلمان

حداقل حقوق جدید فرهنگیان بعد از تصویب رتبه بندی معلمان
کدخبر : 24247

​پس از۱۰ سال، لایحه رتبه‌بندی معلمان درمجلس یازدهم با اکثریت آرا تصویب و لایحه بلافاصله به شورای نگهبان ارسال شد. مقرر شد کف حقوق معلمان هشت میلیون و ۸۰ هزار تومان و سقف حقوق آنها حدودا ۱۶ میلیون تومان شود.

 به گزارش رصداقتصادی : با استناد به قانون رتبه‌بندی معلمان ، به معلمانی که سابقه پژوهش و تالیف داشته باشند توجه ویژه‌ای شده است، بنابراین برای ارتقای رتبه و افزایش حقوق؛ معلمان پژوهنده، مولف، نخبه، مهارت‌محور و به‌طور کلی معلمان بالنده حقوق و مزایای بیشتری دریافت خواهند کرد. همچنین بر اساس این قانون معلمانی که پنج سال متوالی در مناطق مرزی، مدارس مناطق محروم و مدارس استثنایی تدریس کنند امتیاز ویژه‌ای برای ارتقا کسب خواهند کرد.

بر اساس قانون رتبه‌بندی، معلمان در گروه‌های پنج‌گانه دسته‌بندی می‌شوند و برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰درصد، مربی معلم ۱۵درصد، استادیار معلم ۱۲درصد، دانشیار معلم ۱۰درصد و استاد معلم ۵درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

همچنین چنانچه پس از اعمال این قانون، حقوق و فوق‌العاده‌های هریک از معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه‌التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.

نفیسه روشن از تنها تکیه گاه زندگی اش رونمایی کرد | استوری جنجالی نفیسه روشن

از سوی دیگر افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق‌العاده رتبه‌بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه می‌شود و کسور بازنشستگی را هم شامل می‌شود.

همچنین پرداخت‌ها‌ی این قانون از تاریخ ۳۱/ ‌۰۶/ ‌۱۴۰۰‬ در سقف ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان لازم‌الاجراست و بار مالی این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز در بودجه سنواتی به‌طور کامل لحاظ خواهد شد.

با استناد به اطلاعات موجود و به گفته منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هیچ معلمی از این پس کمتر از ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت و افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق بر اساس جایگاه آنها در رتبه‌بندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.

همچنین معلمان بر اساس قانون رتبه‌بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافتی خواهند داشت و حقوق دریافتی معلمی که با رتبه پنج درحال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد با اجرای قانون رتبه‌بندی، به حدود ۱۶میلیون تومان افزایش خواهد یافت. بنا به اطلاعات موجود مشمولان این قانون از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین ا‌زسوی دیگر نمایندگان با آرا‌ی خود، دولت را ملزم به تدوین آیین‌نامه اجرایی و تشکیل هیات ممیزه نظام رتبه‌بندی معلمان کردند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه