قیمت دلار امروز | قیمت روز دلار

قیمت دلار گران شد | دلار بالا رفت

قیمت دلار گران شد | دلار بالا رفت
کدخبر : 27129

قیمت دلار در بازار روبه بالا رفت .

به گزارش رصداقتصادی : قیمت دلار در بازار روند رو به رشد را از سر گرفت . قیمت دلار امروز به کانال 27 هزار تومان برگشت . قیمت دلار سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرده است . در ادامه جزئیات کامل از قیمت دلار را می خوانید .

نرخ شاخص بازار ارز در بازار دیروز مجددا افزایشی بود و دلار توانست پس از یک هفته و یک روز نوسان در کانال ۲۶ هزار تومانی، بار دیگر به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگردد.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در مورد قیمت دلار می‌گوید: دلار از منظر برجامی در یک بزنگاه تاریخی به سر می‌برد.

وی توضیح می‌دهد: اگر توافقی حاصل شود، شاهد کاهش ناپایدار و مقطعی قیمت دلار خواهیم بود. اما اگر توافق انجام نشود، دلار روند قبلی خود را ادامه می‌دهد.

این کارشناس بازارهای مالی درباره دلیل کاهش ناپدار قیمت دلار می‌گوید: به جز برجام باید عوامل داخلی نیز روی کاهش قیمت این ارز تاثیر بگذارد.

وی ادامه می‌دهد: زیرساخت‌ها و ورودی دلار قوی نبوده که بتواند قدرت پول ملی را شاهد باشیم.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی پس از شنیدن خبر توافق احتمالا قیمت این ارز به صورت موقت کاهش پیدا کند. محبی تاکید می‌کند: در صورت توافق قیمت دلار در حوالی ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.

قیمت دلار

افزایش قیمت دلار و ورود به کانال ۲۷ تومان

شاخص بازار ارز که روز آغازین هفته گذشته توانسته بود پس از چند تلاش ناموفق به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شود روز گذشته و پس از حدود هشت روز به مرز کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت. بررسی‌ها از فضای دیروز بازار ارز تهران خبر از افزایش تعداد خریداران و متقاضیان ارز می‌دهد.

عده‌ای از فعالان بازار ارز تهران بر این باورند که افزایش مشاهده‌شده در قیمت دلار روز شنبه، می‌تواند ناشی از به طول انجامیدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ است. این افراد همچنین از ورود تقاضا‌های معوقه به بازار ارز تهران سخن گفتند. این در حالی است که اخبار سیاسی منتشرشده در روز‌های اخیر همگی حاکی از قرار گرفتن مذاکرات در مرحله نهایی و نزدیکی حصول نتیجه جدید است.

دیروز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه اسکناس آمریکایی در بازار ارز تهران افزایش جدیدی از خود به نمایش گذاشت. معامله‌گران ارزی بازار تهران که در روز نخست هفته جاری معاملات دلاری خود را در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان انجام دادند، با شروع نخستین ساعت‌های بازار روز یکشنبه دلار را با ۱۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ مذکور معامله کردند.

این روند افزایشی تا انتهای روز گذشته ادامه داشت؛ به‌صورتی‌که شاخص بازار ارز در حوالی ظهر دیروز به سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان نیز رسید. طبق بررسی‌های به عمل‌آمده از هسته مرکزی بازار ارز تعداد خریداران نسبت به روز‌های گذشته افزایش محسوسی داشته و همین امر سبب شده فروشندگان دست بالاتری در افزایش قیمت داشته باشند.

در نهایت قیمت اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته با ۳۰۰ تومان افزایش قیمت به رقم ۲۷ هزار تومان رسید.  عده‌ای از تحلیلگران و کارشناسان ارزی بازار تهران در توضیح روند افزایشی روز گذشته به طولانی‌تر شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی اشاره داشتند.

این افراد بر این باورند که بر اساس اخبار سیاسی منتشرشده در روز‌ها و هفته‌های اخیر و همچنین کانال‌شکنی‌های دلار طی دو ماه گذشته انتظارات مثبتی از آینده بازار ارز تهران در جامعه به وجود آمده است.

این انتظارات مثبت سبب شده است عده بسیاری از متقاضیان ارز در بازار تهران در انتظار سطوح قیمتی پایین‌تر، از خرید‌های خود دست بکشند و در نتیجه آن حجم معاملات در گردش این بازار به میزان قابل توجهی کاهش یابد. حال با طولانی‌تر شدن روند مذاکرات هسته‌ای وین عده‌ای از این افراد که تاکنون از خرید ارز امتناع می‌کردند از انتظار خود دست کشیده و در جهت رفع نیاز‌های ارزی خود ناچارا نقش خریدار را در بازار ارز تهران بازی می‌کنند.

در نتیجه ورود این تقاضا‌های معوقه به بازار نیز معامله‌گران ارزی توانسته‌اند قیمت اسکناس آمریکایی را در معاملات ارزی بازار تهران افزایش دهند.  اما عده دیگری از تحلیلگران بازار ارز با اشاره به اخبار سیاسی منتشرشده در روز‌های اخیر بر این باورند که این حرکات افزایشی نرخ دلار همان‌طور که در دو هفته گذشته و در زمان حضور دلار در مرز کانال ۲۸ بی‌نتیجه ماند در کانال جدید نیز حاصلی نخواهد داشت.

از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و با از سر‌گیری دور هشتم مذاکرات هسته‌ای وین تقریبا تمام طرفین نشست‌ها از قرار گرفتن مذاکرات در مراحل نهایی خود سخن گفتند و با ابراز امیدواری نسبت به روند این نشست‌ها حصول توافق جدید را قریب‌الوقوع دانستند. تحلیلگران سیاسی-ارزی بازار تهران نیز بر مبنای همین اظهارنظر‌ها معتقدند که برآیند کلی نمودار قیمتی شاخص بازار ارز با وجود این افزایش قیمت‌ها همچنان کاهشی خواهد ماند.

 

افزایش تنش‌ها میان اوکراین و روسیه

نکته دیگری که وجود دارد این است که احتمال افزایش تنش‌ها میان اوکراین و روسیه نیز می‌تواند‌ بر آینده بازار اثرگذار باشد. در روزهای اخیر بازارهای جهانی افزایش یافتند و آینده نامعلوم این درگیری می‌تواند شرایط بازارهای دنیا نظیر طلا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

برخی معتقدند افزایش قیمت طلای جهانی، هم می‌تواند روی قیمت سکه اثر گذار باشد و هم بر بازار ارز فشار ایجاد کند. هر چند به نظر نمی‌رسد این اثر بر بازار مانند سایر عوامل نظیر مذاکرات هسته‌ای عمل کند.  سکه امامی نیز که در روز‌های گذشته و در اثر افزایش نرخ طلای جهانی روند افزایشی جدیدی را آغاز کرده بود روز گذشته با ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه در سطح قیمتی ۱۲میلیون و ۱۵۰هزار تومان معامله شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه