توافق ایران و آمریکا

خبر خوش از توافق ایران و آمریکا | آمریکا به برجام برگشت ؟

خبر خوش از توافق ایران و آمریکا | آمریکا به برجام برگشت ؟
کدخبر : 27228

ادعای روزنامه اسرائیلی در مورد توافق ایران و آمریکا

سوالات و شایعات زیادی از توافق ایران و آمریکا منتشر می شود . اما هنوز هیچ چیز رسمی نشده است . یک روزنامه اسرائیلی از توافق ایران و آمریکا گفتند . برخی مقامات اسرائیلی ادعا کرده اند که پیشرفت های زیادی در مذاکرات ایران و امریکا حاصل شده است و توافق ایران و آمریکا به زودی اجرا می شود . در ادامه جزئیات کامل از ادعای این روزنامه درباره توافق ایران و امریکا را می خوانید .

این روزنامه اسرائیلی مدعی شد: مقامات اسرائیلی روز پنجشنبه گفتند که «به احتمال زیاد» ایران و قدرت‌های جهانی به زودی توافقی درباره برنامه هسته‌ای تهران امضا خواهند کرد. این منابع گفتند که این توافق همان نسخه‌ توافق هسته‌ای اصلی برجام است که در سال ۲۰۱۸ امریکا از آن خارج شد، ولی با تغییرات و به روز رسانی‌های جزئی.

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات اسرائیلی اخیرا از پیشرفت عمده در مذاکرات مطلع شده اند و به نظر آن‌ها این توافق به زودی امضا می‌شود.

اگرچه به‌روزرسانی‌های این توافق به طور کامل فاش نشده است، اما انتظار می‌رود اسرائیل به دو دلیل عمده با آن مخالفت کند. یکی به این دلیل است که توافق اولیه (برجام)، ایران را به طور کامل متوقف نمی‌کند، بلکه بیشتر بر محدود کردن غنی سازی اورانیوم تمرکز دارد. این بدان معناست که تهران می‌تواند به توسعه موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ادامه دهد.

دلیل دوم این است که برجام شامل یک چارچوب زمانی مشخص است و برخی از بندهای آن قرار است حدود ۸ سال دیگر منقضی شود. در صورتی که جدول زمانی به روز رسانی نشود، برخی از بندهای توافق قرار است زودتر و در چند سال آینده منقضی شوند. این امر ایران را قادر می‌سازد تا غنی سازی خود را بدون محدودیت از سر بگیرد.

افزایش توانایی علمی و فنی ایران پس از خروج ایالات متحده از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ممکن است این امکان را فراهم کند تا ایران پس از انقضای توافق به سرعت غنی سازی را افزایش دهد. علاوه بر این، اسرائیل تردید دارد که نظارت مؤثری برای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود داشته باشد.

توافق ایران و آمریکا

اسرائیل این احتمال را رد نکرده است که از یک توافق موقت در صورتی که شامل بندهایی باشد که توانایی ایران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای را برای مدت طولانی محدود کند، حمایت کند.

در همین حال، ایران گزارشی از نقل قول دیپلمات‌ها مبنی بر محتوای پیش نویس توافق را تکذیب کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتی نوشت: «انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای کاری خطرناک است. توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود. توافق دوجانبه نیز نخواهد بود.»

در گزارش مورد اشاره آمده است که این توافق، گام‌هایی را که باید قبل از برداشته شدن تحریم‌ها اجرا شود، مشخص می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه