نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز | قیمت روز دلار طلا سکه

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو | سه شنبه 3 اسفند| 1400/12/3

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو | سه شنبه 3 اسفند| 1400/12/3
کدخبر : 27362

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو در روز سه شنبه 3 اسفند را در این صفحه بخوانید .

 

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو | سه شنبه 3 اسفند| 1400/12/3

 

در حال بروز رسانی ......

 

کاهش قیمت طلا، سکه و اونس/ تداوم نگاه معامله‌گران به دلار ۲۵ هزار تومانی

قیمت طلا در بازار ایران و جهان امروز را با روند کاهشی آغاز کرد. طلا و سکه در بازار داخلی نوساناتی هم داشته‌اند. قیمت دلار نیز نوساناتی دارد اما به نظر می‌رسد انتظار معامله‌گران ثبات در کانال ۲۵ هزار تومانی است.

قیمت طلا تا لحظه تنظیم این گزارش، بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۴۱۰ تومان است. قیمت سکه طرح جدید و قدیم نیز به ترتیب به یک میلیون و ۱۶۸ هزار و یک میلیون و ۱۵۵ هزار تومان رسیده. قیمت فروش دلار فردایی نیز در بعضی کانال‌های تلگرامی بین ۲۵۷۷۰ تا ۲۵۸۳۰ تومان اعلام شده است. آخرین معامله دلار فردایی دیروز ۲۵,۷۲۰ تومان بود اما تا ۲۵۶۸۰ تومان نیز اعلام شده بود.

بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز نیز قیمت دلار تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۲۵۵۰۳ هزار تومان است.

قیمت دلار در صرافی ملی نیز امروز نسب به دیروز با اندکی کاهش نسبت به روز گدشته، ۲۴۷۱۷ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت اونس در بازارهای جهانی امروز نزولی بوده و با حدود پنج درصد کاهش به ۱۸۹۳ دلار رسیده است.

 

آخرین تحولات در مرز روسیه و اوکراین

با وجود تداوم تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، به نظر می‌رسد بازارهای جهانی احتمال صلح را بالا ارزیابی می‌کنند.

علاوه بر کاهش قیمت اونس، قیمت نفت نیز کاهش یافته است. اکنون هر بشکه نفت برنت ۹۰٫۷۴ دلار معامله می‌شود.

امانوئل ماکرون با ولادیمیر پوتین بر سر «تلاش برای دستیابی به آتش‌بس در شرق اوکراین» به توافق رسید.

 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه همزمان با تشدید تنش‌ و درگیری در شرق اوکراین روز یکشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود درباره بحران جاری گفتگو کرد.

این در حالی است که آمریکا با تکرار ادعای خود تاکید می‌کند که «هر لحظه» احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد. به گفته واشنگتن روسیه ۱۵۰ هزار نظامی خود را در مرز با اوکراین مستقر کرده است.

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا شنبه شب از ثبت بیش از ۱۵۰۰ مورد نقض آتش‌بس در شرق اوکراین در بازه‌ای ۲۴ ساعته خبر دادند.

ارتش اوکراین روز گذشته اعلام کرد که دو سرباز در جریان گلوله‌باران جدایی‌طلبان هوادار روسیه کشته شدند.

 

احتمال دیدار پوتین و بایدن

همچنین جو بایدن و ولادیمیر پوتین پیشنهاد امانوئل ماکرون برای دیدار با یکدیگر را پذیرفتند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه توافق کردند که به پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار به شرطی انجام می‌شود که تا آن زمان حمله‌ای به اوکراین صورت نگیرد.

 

نشست فوق‌العاده سازمان امنیت و همکاری اروپا

در این میان، سازمان امنیت و همکاری اروپا از برپایی یک نشست فوق‌العاده برای بررسی بحران اوکراین خبر داد.

این نشست قرار است روز دوشنبه با حضور نمایندگان اعضای دائم این سازمان برگزار شود. هدف از آن تلاش برای یافتن راه‌حلی برای بحران اوکراین اعلام شده است. مسئولان آمریکایی زمان دقیق برپایی این نشست را ساعت ۱۴ روز دوشنبه به وقت گرینویچ اعلام کرده‌اند.

 

سرگردانی دلار در کانال ۲۵ هزار تومان

شاخص بازار ارز به نزدیکی مرز دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تو‌مانی بازگشت. پس از کاهش قیمت مشاهده شده در نرخ دلار طی دو روز ابتدایی هفته جاری این ارز توانست با متوقف کردن این روند کاهشی، فضای تنفسی برای معامله‌گران ارزی بازار تهران به وجود بیاورد. این درحالی است که دیروز اخبار متفاوتی حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی منتشر شد.

روز گذشته بود که چندتن از فعالان رسانه‌های داخلی در شبکه‌های اجتماعی خود خبر دادند که وزارت خارجه دستوری مبنی بر معرفی خبرنگار جهت اعزام به وین و مخابره اخبار توافق هسته‌ای جدید، به رسانه‌های مختلف داخلی صادر کرده است. اما این خبر که می‌تو‌انست نشانگر قطعی شدن نتیجه دور هشتم مذاکرات هسته‌ای باشد در ساعات میانی روز گذشته تکذیب شد. با این حال جمع کثیری از فعالان اقتصادی بر این باورند که انتشار این اخبار و وجود زمزمه‌هایی از قطعی شدن حصول توافق هسته‌ای در روز‌های آینده می‌تواند حاکی از انتظارات مثبت جامعه و بازار نسبت به روند دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها و در نتیجه آن بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشور باشد.

 

دیروز دوشنبه دو اسفند ماه بازار ارز تهران با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد. قیمت دلار که از ابتدای هفته جاری توانسته بود با عبور از حمایت کانال ۲۶ هزار تومانی وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شود، در روز سوم هفته از ادامه دادن به این روند کاهشی دست کشید و خود را به مرز دو کانال مذکور رساند. معامله‌گران ارزی بازار تهران در روز گذشته معاملات دلاری خود را در سه سطح قیمتی متفاوت ۲۵ هزار و ۷۰۰، ۸۵۰ و ۹۵۰ تومانی به ترتیب در صبح، ظهر و عصر دیروز انجام دادند. برخی از تحلیلگران بازار افزایش قیمت روز گذشته را آخرین تلاش‌های افزایشی دلار پیش از اعلام نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای وین دانسته و روند افزایشی مذکور را زمان تنفس دلار پیش از شروع روند کاهشی دیگر خواندند.

 

در نهایت دلار در عصر روز گذشته با ۳۵۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه به سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

تحلیلگران و کارشناسان بازار ارز تهران اما در واکنش به روند قیمتی شاخص بازار ارز در روز دوشنبه، افزایش قیمت صورت گرفته در این روز را با تحرکات دلار در سه کانال ۲۶، ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی مقایسه کردند. این افراد بر این باورند که با مشاهده روند قیمتی این ارز در سه کانال مذکور می‌توان دریافت که تنفس روز گذشته دلار واکنش طبیعی اسکناس آمریکایی به کانال‌شکنی روز‌های ابتدایی هفته بوده است. چرا که در دیگر کانال‌شکنی‌های این ارز طی دو ماه اخیر نیز بازار ارز شاهد افزایش قیمت‌های اندک پس از عبور از مرز هر کانال بوده است.

 

چه خبر از مذاکرات؟

دیروز اخبار منتشر شده از فضای مذاکرات وین نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. روز گذشته توسط چند تن از فعالان رسانه‌ای کشور شایعاتی مبنی بر دستور معرفی خبرنگار وزارت خارجه به رسانه‌ها جهت همراهی با امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه، در سفر پیش روی این مقام مسوول به وین منتشر شد. این شایعات که می‌توانست خبر از قطعیت حصول توافق در روز‌های آتی را داشته باشد در بعدازظهر دیروز توسط چندی از منابع مطلع تکذیب شد. براساس این تکذیبیه وزیر امور خارجه هفته بعد برای دیدار و رایزنی با مقامات چند کشور آفریقایی عازم قاره آفریقا خواهد شد.

از سوی دیگر نیز دیروز میخاییل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در دور هشتم نشست‌های ایران و گروه ۱+۴، طی پیامی توییتری اعلام کرد: به نظر من، توافق تا پایان فوریه (حداکثر ۹ روز آینده) نهایی می‌شود. کارشناسان سیاسی-ارزی بازار تهران نیز با بررسی اخبار مذکور از شمارش معکوس بازار ارز برای شروع روند‌های کاهشی مرتبط با حصول توافق هسته‌ای سخن گفتند. هر قطعه سکه امامی نیز در روز گذشته با ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت به رقم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.(دنیای اقتصاد)

مریم مجبی، کارشناس بازارهای مالی در لایو اینستاگرامی صفحه تجارت‌نیوز درخصوص قیمت دلار گقت: به نظر نمی‌رسد فضای عرضه و تقاضا دلار به سمت عرضه متمایل باشد و همین باعث کاهش قیمت دلار در کشور می‌شود. قیمت دلار درحال حاضر تقریبا با قیمت دلار در اسفندماه سال گذسته برابری می‌کند، بنابراین فاصله تورم امسال ایران که حدود ۳۵ درصد است در قیمت فعلی دلار لحاظ نشده که در نهایت به‌زودی می‌تواند باعث شکی قیمتی شود.

او افزود: پس حدود ۳۰ درصد اختلاف تورمی لحاظ نشده و تورمی پناهن در دلار وجود دارد، پس قیمت تعادلی دلار از قیمت فعلی بالاتر است. من قیمت واقعی دلار را بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان می‌بینم.

 

نرخ دلار در سال آینده چقدر پیش‌بینی می‌شود؟

این کارشناس درمورد نرخ دلار در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ را حوالی ۳۴ تا ۴۰ هزار تومان می‌توان درنظر گرفت، مگر اینکه سیاست سرکوب از سوی دولت اجرا شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه