شکاف طبقاتی

افزایش شکاف طبقاتی با ارز ترجیحی

افزایش شکاف طبقاتی با ارز ترجیحی
کدخبر : 30704

فرماندار تویسرکان گفت: توزیع یارانه‌ها با روش گذشته به شکاف طبقاتی دامن زد و اگر فردی یک‌شبه ثروت کلانی را به جیب می‌زند ناشی از این رانت بود.

 حسین افشاری ظهر امروز در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری، شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری را درون‌زایی "اتکا بر ظرفیت‌های داخل"، برون‌گرایی "قابل رقابت با کیفیت و بازار خارجی"، اشتغال‌زایی، دانش‌بنیان و مردمی بودن دانست و اظهار کرد: هر رویکردی در اقتصاد با این پنج شاخص حرکت کند موفق است.

وی با تاکید بر اینکه شعار امسال با مضمون «تولید، دانش‌بنیان و کارآفرین» مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، ستون فقرات این اقتصاد را تولید خواند و گفت: الزامات رونق تولید مبارزه با قاچاق کالاست.

فرماندار تویسرکان با اشاره به مردمی کردن بخشی از پروژه‌ها اقتصادی با آورده سرمایه‌گذار خاطرنشان کرد: چند سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری بر ظرفیت‌های برند شهرستان تویسرکان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی بهره‌وری در همه عرصه‌ها چون انرژی را از دیگر مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و با ابراز تاسف از پایین بودن مصرف بهینه انرژی تاکید کرد: در راستای افزایش بهره‌وری باید تلاش کنیم و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اجرای این پروژه‌ها را به مردم بسپاریم.

افشاری با بیان اینکه از بین بردن ساختارهای فسادزا در راستای اقتصاد مقاومتی است، مردمی‌سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن را از تدابیر دولت به منظور تحقق این مهم برشمرد و یادآور شد: عنوان این طرح که مورد تایید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت، «مردمی‌سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن» نه حذف ارز ترجیحی.

وی با اشاره به اینکه گاها سالانه چندده میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی پیش‌بینی می‌کردیم به دلایل مختلف قابل رصد نبود که چقدر به دست مردم می‌رسد ادامه داد: مجلس پس از تصویب قانون بودجه سال جاری دولت را مکلف به مردمی‌سازی یارانه‌ها کرد که بلافاصله پس از سخنرانی رئیس جمهور به حساب مردم واریز شد.

فرماندار تویسرکان افزود: این پول به شکل ارزی یا ریالی در اختیار دولت به عنوان امانت‌دار اموال عمومی بود که وقتی آن را توزیع می‌کرد بخاطر برخی سیاست‌های نادرست تنها یک گروه خاص بهره می‌بردند و برخی اقلام زیر پوشش ارز ترجیحی به کشورهای دیگر صادر می‌شد.

 وی عنوان کرد: به عنوان مثال آرد و گندم با نرخ دولتی گاها یک چهارم یا یک پنجم نرخ مصوب دریافت و  کارخانه مربوطه ماکارونی تولید و به قیمت آزاد صادر می‌شد و پول آن به جیب تعدادی دلال می‌رفت و یا گوشت با ارز ترجیحی وارد و با قیمت آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسید و بخشی از آن هم به فرآورده‌های گوشتی تبدیل و دوباره صادر می‌شد البته این‌بار با نرخ بین‌المللی دلار اما آزاد و سود آن را هم همان شرکت می‌برد.

وی با بیان اینکه با «مردمی‌سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن» مستقیم مردم از یارانه بهره‌مند می‌شوند، روش گذشته را در توزیع یارانه‌ها بستری بر دامن زدن به شکاف طبقاتی و افزایش فاصله بین فقیر و غنی دانست و گفت: اینکه فردی یک شبه ثروت کلانی را به جیب می‌زد ناشی از رانت ارز ترجیحی بود.

فرماندار تویسرکان با اشاره به اعلام اینکه افرادی که فرزندشان در خارج تحصیل می‌کنند می‌توانند میزان دو تا سه ترم دانشگاهی ارز بگیرند گفت: کسانی که از این ارز بهره بردند که بیرون از کشور درس می‌خواند؛ اما با این طرح دهک‌های مختلف مستقیم یارانه را دریافت می‌کنند.

وی کار ارزشمند این طرح را این دانست که یارانه افراد ساکن روستا، حاشیه شهر و... دیگر آن فرد رانت‌خوار برنمی‌دارد تاکید کرد: یارانه‌ها تجمیع و فعلا تا دو ماه واریز شد، مابقی طی دو ماه آینده تبدیل به کارت الکترونیکی می‌شود.

افشاری افزود: تمرکز در شهرستان بر روغن و ماکارونی باشد، فروشگا‌ه‌‌ها را کنترل و بررسی کنید کمبودی بود به سرعت تامین کنید زیرا به اندازه کافی اقلام و کالا موجود است.

وی با اشاره به تنش به وجود آمده در بین مردم و خرید بیش از اندازه اقلام  گفت: دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها به مردم واقعیت‌ها را شفاف بگویند و اطلاع‌رسانی کنند که مردم در حد نیازشان کالای اساسی خریداری کنند.

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه ممکن است در روزهای آینده در اقلامی چون مرغ و تخم‌مرغ افزایش قیمت داشته باشیم خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های لازم در این باره شده به نحوی که میزان جوجه‌ریزی در استان حدود ۳۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه اقلام مشمول طرح بیشتر از میزان مصرف مردم نسبت به سال گذشته است بیان کرد: اما برخی این کالاها را دارند و عرضه نمی‌کنند، برخی از بنکدار و یا شرکت تولیدکننده آنها را نمی‌فروشند تاگران شود، گروهی هم انبار می‌کنند.

وی گفت: متاسفانه از این بداخلاقی‌ اقتصادی زیاد هست؛ باید در این زمان از اهرم نظارت آن هم به صورت قوی و جدی استفاده کنیم.

افشاری به اجماع سران سه قوه و اصلاح قانون تعزیرات اشاره کرد و گفت: قبلا اعمال جرائم بازدارنده نبود طی همین هفته گذشته میزان جرائم احتکار و موارد تعزیری تا پنج برابر افزایش پیدا کرد و بازرسان می‌توانند در بازدید حضوری مغازه متخلف را پلمب و هم پرده نصب کنند.

 

منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه