پوتین

پوتین مقامات ارشد نظامی‌اش را اخراج کرد | پاکسازی گسترده وحشت انگیز شد

پوتین مقامات ارشد نظامی‌اش را اخراج کرد | پاکسازی گسترده وحشت انگیز شد
کدخبر : 30823

منابع خبری اوکراینی مدعی پاکسازی گسترده در ارتش روسیه و برکناری و دستگیری برخی از مقامات و فرماندهان عالی رتبه این کشور شده اند.

از آغاز جنگ روسیه و اوکراین از سوی منابع غربی مرتبا گمانه زنی هایی شد مبنی بر اینکه پوتین می خواهد عملیات پاکسازی گسترده ای علیه افسران عالی رتبه نظامی روسیه به عنوان مسئول عدم پیشرفت نبرد، صورت دهد.

اولکسی آرستویچ، یک مقام دفاعی اوکراین، روز پنجشنبه ادعا کرد که والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، طی هفته گذشته به دلیل عملکرد ناامیدکننده ارتش روسیه در جنگ با اوکراین از سمت خود برکنار شده است.

آرستویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین، منبع خود را برای خبر برکناری گراسیموف مشخص نکرد و به طور مبهم مدعی شد که این خبر از "اطلاعات اولیه" فاش شده به دست دولت اوکراین رسیده است. روسیه هیچ اظهارنظر علنی در مورد خبر ادعایی نکرده است، اما مقامات غربی تایید کرده اند گراسیموف به طور آشکار در رژه سالانه روز پیروزی کرملین در روز ۱۹ اردیبهشت (9 می) غایب بوده است.

یک کانال تلگرامی مرتبط با وزارت کشور اوکراین هم در اوایل هفته ادعا کرده بود که دو فرمانده دیگر روسی به نام‌های ایگور اوسیپوف، فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه، و سپهبد ولادیسلاو ارشوف، فرمانده ارتش ششم روسیه  از پست های خود برکنار شده اند و حتی گفته می شود که اوسیپوف دستگیر شده است. این گزارش تلگرامی همچنین حاکی از برکناری سپهبد سرگئی کیسل و سرلشکر آرکادی مارزویف از سمت خود بود.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس، چندی پیش اظهار داشت که تصمیم های پوتین به روحیه افسران روسی آسیب رسانده است و بسیاری از آنها " از پاکسازی واهمه دارند".

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس در شرق اوکراین به رسمیت شناخت و سه روز بعد در پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اقدام نظامی را به نام "عملیات ویژه نظامی"، علیه اوکراین آغاز و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف را وارد مرحله رویارویی نظامی کرد.

منبع: همشهری
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه