مسکو

اجرای پلیتیک سیاسی – روانی علیه مسکو

اجرای پلیتیک سیاسی – روانی علیه مسکو
کدخبر : 30839

تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: روس‌ها با ارتشی که خودشان آن را قدرتمند می‌نامند، نتوانستند یک کارخانه فولاد در ماریوپل را تصرف کنند و در مقابل تسلیحات مدرن غرب هم روبه‌روی آنها قرار دارد و این موضوع موازنه را تغییر داده است.

«میرقاسم مومنی» تحلیلگر مسائل قفقاز با اشاره به اقدام احتمالی روسیه برای ایجاد یک منطقه حائل در شرق و جنوب‌شرق اوکراین اظهار کرد: قبل از هر چیز در مورد حمله روسیه به اوکراین و راهبرد غرب در قبال روسیه دو نکته قابل ذکر است. نخست آنکه باید دانست هدف روسیه از حمله به اوکراین چه بوده و دوم بحث حمایت تمام قد اروپا و آمریکا از اوکراین است. توجه داشته باشید که ایالات متحده رقمی حدود ۴۰ میلیارد دلار برای حمایت از اوکراین تصویب کرده و از سوی دیگر بریتانیا هم رقمی در حدود یک و نیم میلیارد پوند برای حمایت از اوکراین اختصاص داده است. مسکو هم در همان ابتدا با استراتژی نجات روس‌تبار های شرق اوکراین به این کشور حمله‌ور شد و در این میان باید توجه داشت که جزیره کریمه به عنوان شاهرگ این تحولات همچنان یک مدل و الگو برای مسکو به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: واقعیت این است که روسیه به بهانه تامین امنیت شرق اوکراین و همچنین مناطق غربی خود، به دنبال آن است تا بتواند جغرافیای دونباس و ماریوپل را همانند جزیره کریمه به خاک خود الحاق کند و به همین دلیل چشم پوتین به شرق مولداوی، جنوب و شرق اوکراین دوخته شده است. مسکو به دنبال آن است تا بتواند یک دیوار حائل و یک سد جدید برای تامین امنیت خود در مقابل غرب درست کند و به همین دلیل می‌بینیم که آمریکا و اروپا هم با هدف تضعیف روسیه وارد عمل شدند و به دنبال حمایت از اوکراین هستند. توجه داشته باشید که در نظم نوین جهانی، دیگر روسیه قدرتمند به درد آمریکا نمی‌خورد و به همین دلیل واشنگتن و اتحادیه اروپا به دنبال تضعیف مسکو بر اساس سناریوی فعلی و آتی خود هستند. در سوی مقابل روس‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند سناریوی خاص خود را دنبال کنند اما نکته اینجاست که آمریکا و اروپا به صورت کاملاً مشخص و هوشیارانه روسیه را تحریک کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد ایالات متحده با ارائه مدارک و اطلاعات غلط، روسیه را وادار به شروع جنگ کرد و در این میان مسکو در مقابل برخی از برآوردهای غلط قرار گرفت. توجه کنید که در سال ۲۰۱۴ ایالات متحده هیچ اقدامی علیه روسیه انجام نداد؛ چراکه در آن سال آمریکایی‌ها به این برآورد رسیده بودند که اروپا آمادگی قطع نیاز گازی خود به روسیه را نداشت و به همین دلیل یک تعامل خاموش با روسیه انجام دادند. پروژه ایالات متحده این بود که اروپایی‌ها بتوانند زیرساخت‌های گازی خود را برای کم شدن نیاز به روسیه طرح‌ریزی و اجرا کنند که به نظر می‌رسد تا حدودی این اقدام صورت گرفته است. در این بین اروپا و آمریکا به گونه‌ای حرف زدند و موضع گرفتند که گویا قرار است هیچ کمک تسلیحاتی به اوکراین نکنند اما این موضوع هم یک فریب آشکار و پلیتیک سیاسی - روانی بود.

مومنی افزود: به محض حمله روسیه به اوکراین شاهد آن بودیم که تسلیحات غرب روانه این کشور شد و حالا به هر ترتیب اوضاع به نفع روس‌ها نیست؛ چراکه نه تنها هزاران نفر از نظامیان آنها کشته شدند بلکه چندین تن از ارشدترین فرماندهان آنها هم کشته شدند که این موضوع ضربه سنگینی به مسکو وارد کرده است. موضوع بعد هم بحث تحریم‌ها است. تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده است بسیار شدید و عمیق‌تر از تحریم‌های ۲۰۱۴ به حساب می‌آید. توجه داشته باشید روسیه حدود ۶۰ درصد از نیازهای صنعتی خود را از اروپا و آمریکا تامین میکرده و این روند اگر ادامه پیدا کند مطمئن باشید که تا شش ماه آینده با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر اگر پوتین بخواهد پروژه‌هایی مانند احداث پل جزیره کریمه یا کریدور زمینی در جنوب شرق و جنوب اوکراین تاسیس کند بدون شک اروپا و آمریکا او را مورد تحریم‌های بسیار سنگین‌تر قرار خواهند داد و علیه او دست به اقدامات جدی می زنند و معتقدم که این یک خودکشی روسی است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که پوتین اگر هم بخواهد چنین اقدامی را صورت دهد با مشکلات جدی روبرو می‌شود و غرب نمی‌گذارد سناریوی ۲۰۱۴ میلادی مجدداً تکرار شود. بحث اصلی این است که روس‌ها با ارتشی که خودشان آن را قدرتمند می‌نامند نتوانستند یک کارخانه فولاد در ماریوپل را تصرف کنند و دلیلش این است که سربازان روس انگیزه‌ای برای جنگ ندارند و در سمت مقابل مدرن‌ترین تسلیحات غربی در دست سربازان اوکراین است و برای حفاظت از کشورشان تا به امروز جنگیده‌اند.

همین یک مورد به خوبی نشان می‌دهد که دست برتر در حوزه تسلیحاتی با ارتش اوکراین است و این در حالی است که روسیه علاوه بر کهنه بودن تسلیحاتش در حال تجربه کردن بحران‌های مالی و اعتراضات داخلی و همچنین مقاومت حداکثری در اوکراین است. بر این اساس موازنه میدانی و سیاسی کاملاً به هم خورده است و حتی ممکن است چندی بعد شاهد حمله پراکنده یا توپخانه‌ای اوکراین به روسیه باشیم!


 

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه