گرد و غبار

راهکار مقام عراقی برای مقابله با گرد و غبار

راهکار مقام عراقی برای مقابله با گرد و غبار
کدخبر : 31462

بغداد دوشنبه گذشته در معرض شدیدترین آلودگی گرد و غبار جهان قرار گرفت به طوری که میانگین آلودگی در ساعت ۹ صبح به بالاترین میزان ممکن رسیده بود.

 صباح الحسینی مدیرکل اداره پیشگیری از آلودگی وزارت محیط زیست عراق گفت: بغداد دوشنبه گذشته در معرض شدیدترین آلودگی گرد و غبار جهان قرار گرفت به طوری که میانگین آلودگی در ساعت ۹ صبح به بالاترین میزان ممکن رسیده بود و تشخیص شدت آلودگی بر اساس برآورد ذرات گرد و غبار در یک متر مکعب هوا و طبق استاندارهای جهانی، امریکایی و اروپایی انجام شده است.

وی تاکید کرد: اکثر طوفان‌های گرد و خاک از خارج عراق وارد کشور می‌شود و خشکسالی، بیابان‌زایی و کمبود پوشش گیاهی و عدم اهتمام به کمربند سبز و توزیع شبکه‌های آبیاری همگی در افزایش پدیده ریزگردها تاثیر داشته است. مساله طوفان گرد و غبار را می‌توان از طریق کاشت گیاه «خارشتر» (نام علمی:Alhagi) و «جو» حل کرد.

الحسینی ادامه داد: وزارت محیط زیست پیشنهاد فنی و علمی برای ایجاد کمربند سبز از طریق درختکاری و تثبیت پوشش نباتی و ایجاد دریاچه‌های مصنوعی برای مرطوب‌سازی هوا و تشکیل ابر و ریزش باران و سپس کمک به بازگرداندن حیات به اراضی خشک برای مقاومت در برابر طوفان گرد و غبار ارائه کرده است.عراق قربانی افزایش توان صنعتی کشورها با توجه تغییرات آب و هوایی ناشی افزایش آلاینده‌ها شده است.

وی تصریح کرد: باید از باران مصنوعی همانند دیگر کشورها استفاده کرد. عراق زیرساخت لازم برای ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها و یا شبکه آبیاری نوین یا مراکز شیرین‌سازی آب برای استفاده در برخی مناطق نظیر شهر فاو به منظور مصارف آبیاری و آب شرب را ندارد.

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه