علی دایی | عشق علی دایی | همسر علی دایی

توهین زشت عادل فردوسی پور به علی دایی | تصادف فجیع علی دایی سوژه شد

توهین زشت عادل فردوسی پور به علی دایی | تصادف فجیع علی دایی سوژه شد
کدخبر : 32346

ماجرای توهین علی دایی در اینستاگرام خبر ساز شد .

علی دایی پیشکسوت و از بزرگان فوتبال ایران است . علی دایی در اولین قسمت از جدیدترین برنامه عادل فردوسی پور حضور داشت . علی دایی پیش از این بار ها اعلام کرده بود که در برنامه های تلوزیونی و فوتبالی حضور نخواهد داشت و میخواهد از فوتبال فاصله بگیرد . نکته جالب گفتگوی علی دایی با عادل ماجرای تصادف شدید علی دایی بود که سال های پیش اتفاق افتاد . در ادامه ماجرای این تصادف را از زبان عادل فردوسی پور در ماشین علی دایی می بینید .

بیوگرافی علی دایی و همسرش

علی دایی متولد 14 بهمن 1348 در اردبیل ، بازیکن و مربی فوتبال است

فارغ التحصیل لیسانس متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس تربیت بدنی و دکترای رشته جامعه‌ شناسی ورزشی از دانشگاه آزاد می باشد

او با 192 سانتی متر قد و زمان بازیکنی با 88 کیلوگرم وزن «مهاجم» بود

بهرام رادان

خانواده و اصالت

علی دایی بعنوان فرزند سوم خانواده در اردبیل به دنیا آمد ، چهار برادر بنام های «عبدالله» ، «محمد» ، «حسن»  و «حسین» دارد

تنها خواهرش در 15 امین روز زندگی اش به دلیل بیماری فوت درگذشت ، پدرش راننده کامیون و مادرش خانه دار است

بهرام رادان

تغییر تاریخ تولد و نام شهریار

علی دایی روز 14 بهمن 1348 به دنیا آمده اما برای اینکه یک سال زودتر به مدرسه برود روز تولدش را در شناسنامه 1 فروردین 1348 درج کردند

در کودکی او را شهریار صدا می زنند که این نام هم اکنون لقب وی است

بهرام رادان

فوتبال از 8 سالگی

سال 1356 در 8 سالگی به سمت فوتبال رفت تا اینکه سال 1367 در 19 سالگی به تیم استقلال اردبیل پیوست و بعد از قبولی در دانشگاه وارد تیم «تاکسیرانی» شد

بهرام رادان

تحصیلات علی دایی
علی دایی در سال 1366 در رشته مهندسی عمران، دانشگاه شریف پذیرفته شد ولی به دلیل بازی فوتبال در گزینش ورودی به دانشگاه ناکام ماند.
ولی در ادامه فارغ التحصیل لیسانس مهندسی متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس تربیت بدنی از دانشگاه آزاد و دانشجوی دکترای واحد علوم تحقیقات رشته جامعه‌ شناسی ورزش شد.

بهرام رادان

ازدواج علی دایی
علی دایی بعد از فوت پدرش در سال 81 با دختری بنام مریم که از آشنایان دورشان بود ازدواج کرد و صاحب دختری بنام دنیز شد اما این وصلت سرانجام بعد از مدت کوتاهی به طلاق منجر شد. دنیز به همراه مادرش سالهاست در آمریکا زندگی می کند.
علی دایی در اول بهمن ماه ۱۳۸۳ برای دومین بار ازدواج کرد و در سال ۱۳۸۴ در خصوص شیوه آشنایی با همسر علی دایی و خصوصیات شریک زندگیش گفت: همسرم از آشنایان دور خانوادگی ما می باشد، مادرش اردبیلی و پدرش تبریزی است و بزرگ شده تهران می باشد. مشخصات کامل یک دختر آذربایجانی را دارد و لیسانس صنایع غذایی می باشد، او هشت سال از من کوچک تر است.
دومین فرزند علی دایی در سال ۱۳۸۸ به دنیا آمد. دختری با نام نورا که علی دایی به وی بسیار علاقه دارد و می گوید:دوست دارم نورا به همه چیز برسد. 
علی دایی فوتبال حرفه ای خود را از تیم استقلال اردبیل شروع کرد و سپس به تیم بانک تجارت رفت و از آنجا به تیم ملی ایران دعوت شد و در نهایت به باشگاه تیم پرسپولیس تهران پیوست و فوتبال خود را در این تیم ادامه داد. به خاطر عملکرد خوب علی دایی در تیم ملی و تیم پرسپولیس پیشنهادهای زیادی از تیم های خارجی دریافت کرد.
وی بعد از بازی برای تیم های السد قطر و آرمنیابیله فلد آلمان، به عنوان اولین بازیکن ایرانی در تیم بایرن مونیخ آلمان بازی کرد و همراه این تیم موفق به قهرمانی در بوندسلیگا شد. سپس بعد از بازی در تیم های هرتابرلین و الشباب امارات دوباره به تیم سابق خود، پرسپولیس تهران برگشت و با این تیم در سال ۱۳۸۲ عنوان آقای گل لیگ برتر ایران را کسب نمود. علی دایی در ۱۴۹ بازی ملی که داشت، بیش از از ۱۰۰ گل ملی به ثمر رساند و لقب بهترین گلزن جام ملت های آسیا در سال ۱۹۹۶ را دریافت کرد. وی همچنین به عنوان بهترین گلزن در بازی های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک و بازیکن سال آسیا در سال ۱۹۹۹ نیز شناخته شد.

بهرام رادان

افتخارات علی دایی
دو بار حضور در جام جهانی در سال‌ های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶
سه بار حضور در جام‌ ملت‌ های آسیا و کسب یک عنوان سومی در سال ۱۹۹۶
قهرمانی در بوندس لیگا ۹۹-۱۹۹۸
قهرمانی در باشگاه‌ های ایران پرسپولیس ۹۶-۱۹۹۵ سایپا ۰۷-۲۰۰۶
جام حذفی آلمان بایرن مونیخ ۹۹-۱۹۹۸
جام حذفی ایران صبا باتری ۰۵-۲۰۰۴
بهتریان بازیکن آسیا ۱۹۹۹
قهرمانی با نفت تهران در جام حذفی ۹۵-۹۶

بهرام رادان

دوران مربیگری
علی دایی در تاریخ ۱۲ اسفند ۸۶ (۲ مارس) به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و ۹ فروردین سال ۱۳۸۸ در پاسخ به درخواست‌های مردم و به دلیل کوتاهی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در انجام وظایف و کسب نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال در بازی‌های مقدماتی جام جهانی، علی دایی از سرمربیگری تیم ملی برکنار شد.
دایی ۷ د سال ۱۳۸۸ به عنوان جانشین کرانچار سرمربی تیم پرسپولیس شد. ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ پس از ۵ باخت پیاپی، وی از سمت خود کناره‌گیری کرد اما مدیرعامل باشگاه نپذیرفت و از تصمیم خود منصرف شد.
او با اینکه در  ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۰ تیم پرسپولیس را در جام حذفی به قهرمانی رساند از پرسپولیس رفت و جای خود را به حمید استیلی داد و سپس همان سال با تیم راه آهن به توافق رسید و قرارداد ۲ ساله امضا کرد.
دایی اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۲ مجددا با تیم پرسپولیس به توافق رسید و سکان هدایت این تیم را به دست گرفت. او در سال ۹۳ در لیگ برتر چهاردهم از سرمربیگری پرسپولیس برکنار شد و جایش را به حمید درخشان داد. علی دایی در تیرماه ۹۴ سرمربی صبای قم و در تیر ماه ۹۵ سرمربی نفت تهران و سپس سایپا البرز شد.

بهرام رادان

اخراج جنجالی از سرمربیگری پرسپولیس
پس از کسب نتایج ضعیف تیم پرسپولیس در لیگ چهاردهم، علی دایی با رای هیئت مدیره در 19 شهریور 1393 از سمت خود برکنار شد و حمید درخشان جانشین او شد.

بهرام رادان

جنجال‌ها
علی دایی باوجود بازی‌های خوب در دوران جوانی، در سال‌های پایانی (مخصوصا در بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶) مورد انتقاد برخی کارشناسان فوتبال، طرفداران و مطبوعات قرار گرفت. پافشاری برانکو ایوانکوویچ در استفاده مداوم از وی در تیم ملی از محبوبیت وی کاست. اما پس از چندی، موفقیت وی در باشگاه سایپا و قهرمانی او به عنوان بازیکن و سرمربی در لیگ برتر باعث شد تا دوباره توجه همگان را به خود جلب کند.
همچنین با آغاز سرمربی‌گری در تیم ملی، دایی بار دیگر آماج انتقادات قرار گرفت. او به دلیل دوشغله بودن (سرمربی همزمان تیم ملی و تیم سایپا) به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. ارائه لیست تیم ملی یکی دیگر از دلایل انتقادات از دایی است. این دسته از منتقدان وجود ۵ بازیکن از سایپا (که در رده‌های میانی جدول قرار دارد)، عدم حضور بازیکنی از تیم‌های خوزستانی (فولاد، استقلال اهواز، صنعت نفت) و عدم دعوت از برخی بازیکنان را از دلایل انتقادات خود برمی‌شمارند.

بهرام رادان

شکایت از مایلی‌کهن
دایی در اعتراض به سخنان محمد مایلی‌کهن سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران از وی شکایت کرد. دادگاه روز دوشنبه ۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ خورشیدی با حضور وکیل دایی و مایلی‌کهن بر‌گزار شد. مایلی‌کهن بر مواضع قبلی خود و انتقادات از دایی پافشاری کرد. دادگاه محمد مایلی کهن را بمدت یک سال از مصاحبه با رسانه‌ها محروم اعلام کرد.

بهرام رادان

تصادف رانندگی
در یک حادثه رانندگی در شب آخرین شنبه سال ۹۰ در محور اصفهان - کاشان خودروی تویوتا پرادو محمد دایی (برادر علی دایی) از مسیر جاده خارج و سپس واژگون شد و علی دایی که در کنار برادرش در خودرو حضور داشت به شدت زخمی شد. این حادثه تلفات جانی در بر نداشت او بعد از این حادثه از شرکت تویوتا به علت بازنشدن کیسه‌های هوا شکایت کرد،که نتیجه‌ای در بر نداشت .

بهرام رادان

 

بانک تجارت تا پرسپولیس و قطر

از سال 69 تا 73 در تیم «بانک تجارت» بازی کرد و با درخشش در این تیم به تیم ملی دعوت شد تا اینکه سال 1373 در 25 سالگی وارد تیم «پرسپولیس» شد

دایی در اولین فصل حضور خود در پرسپولیس 15 گل بثمر رساند تا اینکه از سال 75 با قرارداد یکساله به تیم السد قطر پیوست

بهرام رادان

حضور در آلمان

سال 1376 در 28 سالگی همراه کریم باقری به تیم «آرمینیا بیله فیلد» آلمان پیوست و در 25 بازی به میدان رفت اما تنها 7 گل زد و تیمش به لیگ دو رفت

 

در بایرن مونیخ تا هرتابرلین

در سال 1377 با تیم بزرگ «بایرمونیخ» قرارداد سه سال بست و توانست در فصل اول 23 بازی برای این تیم در بوندس لیگا به میدان برود و 6 گل هم بزد

بعد از یکسال در سال 1378 با پیشنهاد سه برابری تیم «هرتابلین» به این تیم پیوست و تا سال 1381 به مدت 3 فصل و در 59 بازی حضور داشت و 6 گل هم بثمر رساند

 

خداحافظی

علی دایی سال 1381 به تیم «الشباب امارات» بازگشت و در یک فصل در 25 بازی توانست 11 گل بزند تا اینکه سال 82 به تیم پرسپولیس پیوست

در پرسپولیس در 24 بازی 16 گل زد سپس سال 1383 با قرارداد دو ساله بعنوان بازیکن مربی به صبا باتری رفت ، سال 85 هم در سایپا حضور داشت

در نهایت سال 1387 در 39 سالگی برای همیشه بازی را کنار گذاشت

 

رکورد گل ملی جهان

دایی از سال 1372 که 24 ساله بود تا سال 1385 که 37 ساله داشت در 149 بازی برای تیم ملی به میدان رفت و توانست با 109 کل بعنوان آقای گل جهان معرفی شود

11 شهریور 1400 کریستیانو رونالدو با 180 بازی ملی توانست رکورد علی دایی را بشکند

 

سرمربیگری

دایی سرمربیگری را از سال 1385 زمان بازیکنی شروع کرد و سال 1387 تا 1388 هم مقطع کوتاهی هدایت تیم ملی را برعهده داشت

از سال 1388 تا 1390 در پرسپولیس بود تا اینکه بعد از سرمربیگری در صبای قم ، نفت و تهران در نهایت سال 1398 آخرین تجربه وی سرمربیگری در سایپا رقم خورد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه