سود سهام عدالت | سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت

واریزی جدید سود سهام عدالت مشخص شد | واریز سود سهام عدالت به حساب مردم

واریزی جدید سود سهام عدالت مشخص شد | واریز سود سهام عدالت به حساب مردم
کدخبر : 34724

جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت مشخص شد .

به گزارش رصداقتصادی : سود سهام عدالت در آستانه واریز قرار گرفت . در ادامه این مطلب به جزئیات واریز سود سهام عدالت را می خوانید .

به گفته پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس قرار است تا شهریور امسال سود شرکت‌های غیربورسی برای سهامداران عدالت واریز شود.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سهام عدالت، با اشاره به اینکه در ۱۶ سال گذشته فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ اجرا نشده، گفت: باید سهام عدالت در قالب شرکت‌های تعاونی شهرستانی اداره شود. از جمله افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، زمینه مشارکت آنها در اداره سهام عدالت فراهم شود.

مشرق نوشت، سخنگوی کانون شرکت‌های سهام عدالت ادامه داد: سود شرکت‌های غیربورسی برای سال ۹۸ به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۹۹ به میزان ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است، البته این ارقامی است که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده، بعد از این مرحله برخی شرکت‌ها غیربورسی سهام عدالت افزایش سرمایه داده‌اند، بنابراین میزان سود شرکت‌ها باید تعیین تکلیف شود.

همچنین پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس نیز درباره سود شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت گفت: قرار است تا شهریور امسال سود شرکت‌های غیربورسی برای سهامداران عدالت واریز شود، منتهی به شرطی که سهامداران عدالت در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و شماره حساب خود را اعلام کرده باشند.

سهام-عدالت-3

 

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰٫۸۵ درصدی مواجه شده است.

ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰٫۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰٫۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱٫۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱٫۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲٫۱۳ درصدی مواجه شد.

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ۱٫۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به‌دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد ۲ درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت ۲٫۱۵ درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به‌دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت ۲٫۸۶ درصد مواجه شده است. این سهام هفته گذشته را با کاهش ۱٫۳۹ درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۰٫۷ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش ۰٫۷ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته دوم تیرماه به ترتیب با کاهش ۹۹ هزار تومانی، ۱۱۹ هزار تومانی، ۱۲۹ هزار تومانی و ۲۴۳ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۷۳ هزار تومان، ۸ میلیون و ۵۰۹ هزار تومان، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۵۵ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکت‌ها و نیز نبود بازارگردان حرفه ‌ای برای این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته برای سه نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۵۰۶ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۲۳۲ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۶۴ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۷۹۷ هزار تومانی روبرو شده است. 

 

شرایط پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان+جزئیات 

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوارق بهادار و تسویه وجوه، جزئیات پرداخت سود سهام عدالت جاماندگان را تشریح کرد.

محمود حسنلو امروز (جمعه) به آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت جاماندگان اشاره و اظهار کرد: سپرده‌گذاری مرکزی بعد از دریافت شماره شبای بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت در اواخر اردیبهشت ماه، سود این عده از جاماندگان را واریز کرد.

وی با بیان اینکه برخی از جاماندگان سهام عدالت، در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت سال‌های ۹۸ و ۹۹ را همزمان با یکدیگر دریافت کردند، افزود: مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است در اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوارق بهادار و تسویه وجوه تصریح کرد: براساس آخرین آمارها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مشمولین سهام عدالت به دلیل عدم ارائه شماره شبا، سود دریافت نکرده‌اند که باید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در آن در فرایند دریافت سود سهام عدالت قرار بگیرند.

وی افزود: مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال ۹۹ برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و صد هزار تومان و برای سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۵۸۰ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

وی درخصوص مطالبات سود سنواتی سهام عدالت برای قبل از سال ۹۸، گفت: واریز سود سهام عدالت برای قبل از سال ۹۸ در حیطه وظایف و اختیارات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیست و مربوط به سازمان خصوصی سازی می‌شود.

حسنلو درباره فوت شدگان سهام عدالت و تکلیف سود سهام این عده از افراد اظهار کرد: بیش از سه میلیون نفر از هموطنان که سهام عدالت داشتند در طی ۱۶ سال گذشته فوت کردند که دارایی آنها باید بین وراث تقسیم شود اما مشکل این است که چون اطلاعات انحصار وراثت به صورت متن وجود دارد و اطلاعات آن به صورت دیتا ذخیره نشده است نمی‌توانیم نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کنیم که البته با همکاری قوه قضائیه و مذاکراتی که صورت گرفته در نظر داریم با دریافت اطلاعات انحصار وراثت این دسته از هموطنان نسبت به تقسیم ارث بین وراث و پرداخت سودهای سهام عدالت از طریق یک سامانه الکترونیک اقدام کنیم و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها احتمالاً در اواخر تابستان یا اوایل پاییز این سرویس راه‌اندازی می‌شود.

وی به توثیق سهام عدالت برای دریافت وام از سیستم بانکی نیز اشاره کرد و افزود: طبق آخرین آمارها از اسفند سال ۱۳۹۹ تا به امروز بیش از ۴۱۲ هزار نفر، با توثیق سهام عدالت نسبت به دریافت وام از شبکه بانکی اقدام کرده‌اند که سهم بانک ملی از همه بانک‌ها بیشتر بوده است.

حسنلو درباره یک اتفاق تازه در حوزه توثیق سهام عدالت ادامه داد: در نظر داریم تا بزودی توثیق سهام برای دریافت وام از سیستم بانکی را برای همه سهم‌ها فعال کنیم تا سهامداران بتوانند به راحتی و با استفاده از سرویس‌های آنلاین همانند اپلیکیشن‌های بانکی به صورت غیر حضوری نسبت به دریافت وام از این طریق اقدام کنند که طبیعتاً سجامی بودن اصلی‌ترین شرط دریافت وام از بانک است.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به اهمیت ثبت نام در سامانه سجام، افزود: افرادی که نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام اقدام می‌کنند علاوه بر دریافت سود سهام عدالت از سرویس‌های متنوع و جامعی که از طریق درگاه ذینفعان بازار سرمایه برای آنها شکل می‌گیرد می‌توانند سود و مطالبات سنواتی خود از شرکت‌های فعال در بازار سهام، سود سالانه ناشران که در سال جاری بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ مبتنی بر اطلاعات سامانه سجام است را دریافت کنند. همچنین شرکت در مجامع الکترونیک، توثیق سهام و چندین خدمت و سرویس آنلاین دیگر را از این بستر دریافت کنند. 

 

چه کسانی شهریور سود سهام عدالت می‌گیرند؟

بر اساس اعلام دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تا پایان شهریور ماه سود سهام عدالت پرداخت می‌شود. چه کسانی سود سهام عدالت می‌گیرند؟

بخش عمده‌ای از افراد کشور دارای سهام عدالت هستند که برخی آنها به طور مستقیم و برخی دیگر به صورت غیر مستقیم در بورس آزادسازی شده‌اند.

روز یکشنبه ۱۲ تیر ماه پیمان حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرد که سازمان خصوصی‌سازی با همکاری شرکت سپرده گذاری در پایان شهریور سال جاری سود سهام عدالت از محل سود شرکت‌های غیر بورسی را پرداخت می‌کند.

نکته مهم اینجاست که قرار نیست تمامی سود سهام عدالت پرداخت شود بلکه  در ابتدا بخشی از این پول باید صرف افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌شود و مابقی آن واریز خواهد شد.

روابط‌ عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به تجارت‌نیوز گفت: قرار است در نیمه دوم شهریور ماه برای ۴۹ میلیون سهامدار(تمامی سهامداران عدالت) سود واریز شود.

از سوی دیگر  شورای عالی بورس به سازمان خصوصی‌سازی اجازه داد که در صورت درخواست شرکت‌های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت در رابطه با افزایش سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد.

پرداخت سود سهام عدالت می‌تواند در وهله اول نقدینگی در گردش بورس و در مرحله دوم نقدینگی در گردش بورس را افزایش دهد. از سوی دیگر نقدینگی حاصل از پرداخت سود نیز می‌تواند وارد معاملات بازار سرمایه شود.

 

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: افرادی که اکنون تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. اما از سهام عدالت بهره‌مند نشده‌اند؛ جزو جاماندگان محسوب می‌شوند که قرار است در ابتدا سهام عدالت به این افراد تعلق بگیرد.

وی گفت: مابقی افراد برای دریافت سهام عدالت باید مورد بررسی قرار بگیرند که شناسایی این گروه‌ها نیازمند بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی و مجلس است.

حدادی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های سهام عدالت جزو شرکت‌های استراتژیکی محسوب می‌شوند و فعالیت و سودآوری آنها روز به روز بهتر می‌شود و افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین مردم باید اقدام به نگهداری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه