برجام | احیای برجام | توافق نامه برجام

آخرین خبر از احیای برجام منتشر شد | آخرین جزئیات برجام چه بود ؟

آخرین خبر از احیای برجام منتشر شد | آخرین جزئیات برجام چه بود ؟
کدخبر : 37892

جزئیات جدید از احیای برجام را در این صفحه بخوانید .

به گزارش رصداقتصادی : معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: بازگشت به برجام نه تنها در راستای منافع ملی آمریکاست، بلکه قدمی مهم برای خاورمیانه محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با حسین موینی رئیس جمهور زنگبار گفت اگر آمریکا واقع‌بینانه برخودر کند فکر می‌کنم احیا برجام حل شدنی باشد.

 حسین امیر عبداللهیان با بیان اینکه برای رفع تحریم‌ها در دولت جدید تلاش زیادی کردیم و در حال طی کردن مراحل پایانی هستیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها واقع‌‍بینانه برخورد کنند، فکر می‌کنم حل شدنی است.

به نقل از تسنیم، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در نشست با فعالان بانکی و اقتصادی استان فارس گفت: احتمال توافق در برجام هست. بنابراین محدودیت‌هایی که در اثر تحریم‌ها بوده احصا شود تا بتوانیم یکجا بسیاری از محدودیت‌ها برطرف کنیم.

محسن رضایی تاکید کرد: البته کشور را بدون برجام برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما اگر برجام حل شود نیز برنامه‌ریزی داریم. اینکه تحریم‌ها چه محدودیتی برای بخش خصوصی ایجاد کرده است احصا کنید تا اگر موافقت به وجود آمد برطرف شود.

بازگشت بر برجام در راستا منافع ملی آمریکاست

به نقل از ایسنا، وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا برنامه دارد برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهانش جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل روادید صادر کند یا نه، گفت: ما قبلا هم گفته‌ایم که کشور میزبان سازمان ملل هستیم. آمریکا در کل و طبق توافق با این سازمان وظیفه دارد برای نمایندگان کشورهای عضو برای سفر به مقر سازمان ملل روادید صادر کند. آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل، وظایف و تعهداتش را جدی می‌گیرد. اسناد مربوط به روادید محرمانه هستند، بنابراین، نمی‌توانم چیز دیگری بگویم.

پاتل در ادامه، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توانسته رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در منطقه را راضی کند که انجام شدن توافق هسته‌ای برایشان بهتر است یا نه، با اشاره به این که قصد ندارد وارد جزئیات رایزنی‌های واشنگتن با رژیم اسرائیل و دیگر متحدان و شرکای آمریکا شود، گفت: ما در این باره تعامل نزدیکی با شرکای اسرائیلی‌مان داشته‌ایم. ما همچنان فکر می‌کنیم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به توافق، نه تنها در راستای منافع ملی آمریکاست، بلکه قدمی مهم برای خاورمیانه محسوب می‌شود.

او در توضیح این که انتظار دارد چه زمانی نظرات ایران درباره پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا جهت احیای توافق هسته‌ای ارائه شود، گفت که قصد ندارد درباره این بازه زمانی گمانه‌زنی کند.

 

اعلام زمان احتمالی نتیجه مذاکرات هسته‌ای

به نقل از ایلنا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی درباره مذاکرات برجامی این دوره و آخرین روند احیای توافق گفت: مذاکرات ایران با ۵ کشور غربی یک مذاکرات بسیار پیچیده به لحاظ امنیتی، فنی و سیاسی است. این پرونده تقریبا ۳ دهه وقت دستگاه دیپلماسی ما و بسیاری از کشورهای طرف مقابل را گرفته است. در مذاکرات اخیر به نظر می‌رسد روی آن چارچوب‌های اصلی که مدنظر طرفین است، توافق حاصل شده است.

رحیمی جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: اگر بر چند محور اساسی که شامل تکنولوژی هسته‌ای موجود در ایران، نوع سانتریفیوژها، میزان و درصد غنی‌سازی، نحوه انتقال پول بعد از فروش نفت یا همان راستی‌آزمایی یا ضمانت‌های چندساله‌ شرکت‌های سرمایه‌گذار است، تکیه کنیم به نظر من دغدغه‌ها رفع شده است و احتمال این که ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده مذاکرات به یک سرانجامی برسد بسیار زیاد است و حداقل این بار چالش اساسی دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: در چند مورد هم هنوز طرفین اختلاف نظرهای جزئی دارند. منتها برای ایران به عنوان کشوری که بد عهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام را شاهد بوده، بسیار سخت است بدون هیچ تضمین و گرفتن یک ضمانت اجرایی محکم بخواهد مجددا قراردادی را امضا کند که این قرارداد تبعاتی برایش دارد. از جمله بحث نسل‌های جدید سانتریفیوژ‌ها، میزان غنی‌سازی و اورانیومی که قبلا غنی‌سازی کرده بودیم و نظارت‌های فراپادمانی.

 

اکثر نمایندگان مجلس در جریان متن برجام هستند

این نماینده مجلس درباره گلایه برخی از نمایندگان درباره اینکه باید در جریان متن توافق قرار گیرند و این مسئله باید به تصویب مجلس برسد، بیان کرد: در برجام هم دقت کرده باشید، برجام به تصویب مجلس نرسید بلکه طرحی بود که برای اجرای برجام در مجلس به تصویب رسید.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: آنچه را که دولت در حال حاضر مذاکره می‌کند اجرای برجام است که بخواهد این متن دوباره بررسی شود. کما این که اکثر نماینده‌ها در جریان کلیات پیش‌نویس هستند و می‌دانند چه توافقی می‌شود و طرفین چه تعهداتی را می‌پذیرند.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: بر اساس این پیشینه که قرار جدیدی اتفاق نیفتاده است و مذاکرات تقریبا احیای قرارداد قبلی است. آن قرار داد روال خودش را طی کرده فکر می‌کنم نیازی به اینکه در مجلس بررسی شود، نیست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه