یارانه

شگفتانه رئیسی با یارانه 600 هزارتومانی | یارانه سه برابر شد ؟

شگفتانه رئیسی با یارانه 600 هزارتومانی | یارانه سه برابر شد ؟
کدخبر : 41937

از گوشه و کنار اخباری مبنی بر افزایش رقم یارانه نقدی آبان ماه به گوش می رسد. سایت فردا این خبر را بررسی کرده است.

 به گزارش رصداقتصادی : چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا آبان ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

ارزش واقعی یارانه نقدی چقدر است؟ اگر یارانه نقدی را رقم ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار یعنی همان ۴۲.۹ درصد به‌عنوان نرخ تورم سالانه مهرماه، ارزش واقعی یارانه هم‌اکنون به ۱۷۱هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است!

تورم به‌عنوان درد مزمن اقتصاد ایران به همراه کاهش حدود ۶۰ درصدی قدرت خرید مردم با استناد به گفته‌های فعالان کارگری، اثر یارانه‌ نقدی را که روزی برگ برنده ایده‌پرداز اصلی آن بود، در اقتصاد کم‌درآمدها هر روز کمرنگ‌تر می‌کند. به عبارتی، رقم اسمی یارانه‌ همان است که هر ماه رسانه‌ها خبر از پرداخت آن به حساب یارانه‌بگیران می‌دهند اما ارزش واقعی آن متاثر از تورم سالانه که اقتصاد را فلج کرده، کاهش یافته است. این موضوع با مروری بر خط فقر مطلق برای خانوار چهار نفره در سال جاری یعنی ۱۲ میلیون تومان، نگرانی بیشتری را از بابت آنچه بر اقشار ضعیف جامعه می‌گذرد، ایجاد می‌کند.

یارانه

آذرماه ۱۳۸۹ بود که در دولت احمدی‌نژاد پرداخت یارانه به حساب مردم کلید خورد. در آن مقطع زمانی تصمیم بر آن شد تا به حساب هر شخص ۴۵ هزار تومان به‌عنوان کمک نقدی واریز شود. نرخ تورم اعلامی سال ۸۹، ۱۲.۴ درصد بود. ۱۲ سال از این تصمیم پر سروصدا می‌گذرد. هم‌اکنون خانوارها بنا به تعداد اعضا و دهکی که در آن قرار دارند، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. البته اشاره‌ای هم باید به آبان ۹۸ داشته باشیم که با اصلاح قیمت بنزین، بیش از ۶۰ میلیون نفر گزینش شدند و یارانه معیشتی با رقم بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای خانوارهای یک‌نفره تا پنج نفره و بالاتر واریز شد. اما بعد از مدتی این ماجرا منتفی و در سیاست‌های حمایتی تجدیدنظر شد.

 

۱۷۱۳۰۰تومان؛ ارزش واقعی یارانه!

اما الان، ارزش واقعی یارانه نقدی چقدر است؟  اگر یارانه نقدی را رقم ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار یعنی همان ۴۲.۹ درصد به‌عنوان نرخ تورم سالانه مهرماه، ارزش واقعی یارانه هم‌اکنون به ۱۷۱هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است! این یعنی افزایش نرخ تورم اثر یارانه نقدی را در خانوار کم‌درآمد به شدت کاهش داده است.

اگر بر اساس پیش‌بینی‌ها، نرخ تورم را برای سال آینده ۵۰ درصد در نظر بگیریم، این رقم در سال آینده هم به ۸۵ هزار و ۶۵۰ تومان کاهش می‌یابد.

دانستن این موضوع که برخی منابع خط فقر مطلق را برای خانوار ۴نفره تهرانی در سال جاری، به میزان ۱۲میلیون تومان برآورد کرده‌اند، بر عمق این بحران می‌افزاید. البته، برخی فعالان کارگری این رقم را ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند که با در نظر گرفتن اینکه دستمزد کارگران از ۶ میلیون تومان فراتر نمی‌رود، بر نگرانی‌ها از بابت اینکه این طبقه نتواند از پس تامین حداقلی‌ترین نیازهای خود برآید، دامن زده است. با اینحال، به نظر می‌رسد دولت فعلا قصد ندارد خط فقر را به طور رسمی اعلام کند و همین امر این شائبه را ایجاد کرده که این نهاد با  پشت گوش انداختن این وظیفه اساسی می‌خواهد از پاسخگو نبودن درآمد در برابر هزینه زندگی اقشار فقیر شانه خالی کند.

 

حذف کالابرگ و هشدار درباره موج جدید گرانی

نگرانی بعدی به تعویق افتادن اجرای طرح کالابرگ برمی‌گردد. در حالی‌که قرار بود این طرح از شهریور به اجرا درآید به مهرماه موکول شد و پس از آن دولتمردان خبر از منتفی شدن آن با اسم رمز نبود زیرساخت دادند. اما به‌تازگی جعفر قادری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس- به تجارت‌نیوز گفته است که دولت برای اجرای این طرح پول ندارد! این در حالیست که قرار بود در ضمن اجرای این طرح، قیمت‌ها به شهریورماه سال ۱۴۰۰ برگردند. حالا، با وجود تورم افسارگسیخته و یارانه‌ای که دردی از مردم دوا نمی‌کند، هشدارها درباره‌ی ایجاد موج جدید گرانی در نیمه دوم سال بالا گرفته است./ تجارت نیوز

 

افزایش یارانه سه برابری برخی خانوارها

براساس مصوبه مجلس، فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

 

یعنی گروهی از خانوارها با داشتن سه شرط یارانه فرزندانشان سه برابر می‌شود:

در چهار دهک اول قرار داشته باشد.

حداقل سه فرزند داشته باشند.

هیچ یک از والدین کارمند دولت نباشد

خبر مهم برای جاماندگان و معترضان یارانه معیشتی

به دنبال صحبت‌های رئیس‌جمهور، سازمان هدفمندی‌یارانه‌ها آخرین وضعیت مربوط به بررسی درخواست جاماندگان و معترضان یارانه جدید را اعلام کرد.

 سازمان هدفمندی‌یارانه‌ها آخرین وضعیت مربوط به بررسی درخواست یارانه جاماندگان و معترضان را اعلام کرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در خصوص آخرین وضعیت جاماندگان یارانه معیشتی به تجارت‌نیوز گفت: حدود ۲٫۵ میلیون نفر جامانده یارانه داشتیم. طبق بررسی وزارت رفاه از این عده، گروهی به تشخیص وزارت‌رفاه در دهک‌های اول تا نهم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این افراد از سوی وزارت رفاه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده‌اند تا در لیست یارانه‌بگیران تیر قرار بگیرند.

حسینی افزود: علاوه براین از این میان این ۲٫۵ میلیون نفر، برخی هم به تشخیص وزارت رفاه، مشمول دهک دهم درآمدی هستند. طبق برنامه اصلاح ارزترجیحی به این گروه از شهروندان یارانه معیشتی تعلق نمی‌گیرد اما در مقابل حق ثبت درخواست اعتراض و رسیدگی مجدد محفوظ است.

در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه یارانه آبان ماه چقدر است و کی واریز می شود؟ پرداخته شده است.

با توجه به اینکه قرار بود زیر ساخت های کالابرگ الکترونیک تا شهریور ماه آماده شود اما به دلیل اینکه چنین طرح عظیمی برای اینکه نتیجه مطلوب داشته باشد نیازمند یک زیر ساخت قوی و محکم می باشد، در حال حاضر اجرای این طرح امکان پذیر نیست. اما براساس فراهم نبودن زیر ساخت های این طرح یارانه مهر، نقدی پرداخت شد و آبان و آذر نیز احتمالا نقدی پرداخت می شود.

براساس گزارشات سخنگوی دولت اعلام کرد: با توجه به آماده نبودن زیرساخت های لازم برای پرداخت کالابرگ الکترونیکی، در حال حاضر یارانه ها به‌صورت نقدی پرداخت خواهد داشت.

یارانه

یارانه آبان ماه ۱۴۰۱ چقدر است؟ + زمان دقیق واریز یارانه آبان ماه

یارانه مهر ماه روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه به حساب خانوارها واریز شد، یارانه آبان ماه نیز مانند ماه های گذشته در روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

گفتنی است پیش تر نیز وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که فعلا زیرساخت های طرح کالابرگ الکترونیک مهیا نشده است، بر همین اساس یارانه مرحله ۱۴۱ مهر ماه ۱۴۰۱، مانند ۶ ماهه نخست سال جاری، بدون تغییر روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

این در حالیست که در حال حاضر سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام نکرده است که یارانه آبان ماه مانند ماه های گذشته پرداخت می شود یا طرح کالابرگ الکترونیک اجرایی می شود.

اکنون براساس اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر آماده نبودن زیرساخت کالابرگ و اینکه تاکنون خبری در خصوص نحوه پرداخت یارانه آبان ماه اعلام نشده است، بنابر این مانند روند قبلی پرداخت یارانه ها، باید منتظر واریز یارانه‌ها در روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه باشیم.

 

زمان دقیق واریز یارانه آبان ماه

طبق بررسی های صورت گرفته بیش از ۷۰ هزار سرپرست خانوار به جمع یارانه بگیران افزوده شدند و خانوارهایی که دهک یک تا ۳ هستند، رقم یارانه آنها ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد و خانواده های دهک ۴ تا ۹ مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد. زمان واریز یارانه نقدی آبان ماه پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ خواهد بود.

براساس بررسی های پایگاه خبری صفحه اقتصاد، طی روزهای گذشته وزیر اقتصاد اعلام کرد زیر ساخت های طرح کالابرگ الکترونیک در حال حاضر آماده نمی باشد اما به گفته وزیر اقتصاد احتمال اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک نیز مطرح است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه