گوگوش | ساسی مانکن

فیلم لو رفته از فرار گوگوش از درست مردم غوغا کرد | ساسی مانکن منفور ترین خواننده تاریخ ایران شد! | گوگش و ساسی مانکن به زباله دان موسیقی پرت شدند

فیلم لو رفته از فرار گوگوش از درست مردم غوغا کرد | ساسی مانکن منفور ترین خواننده تاریخ ایران شد! | گوگش و ساسی مانکن به زباله دان موسیقی پرت شدند
کدخبر : 42087

گوگوش خواننده لس‌آنجلسی پس از کنسرتش در سیدنی، با جمعیتی از هم‌مسلکانش روبرو شد که بر سرش فریاد می‌زدند: خجالت بکش بی‌شرف! این ادبیات فرهیخته! در اعتراض مدنی! به این مسئله بود که چرا کنسرت برگزار کرده است. مشابه این مسئله برای ساسی‌مانکن هم رخ داده.

خواننده لس‌آنجلسی که تلاش می‌کند خود را یک فعال سیاسی هم نشان دهد، در استرالیا طعم ادبیات و خشونت هم‌کیشانش را چشید.

گوگوش پس از کنسرتش در سیدنی، با جمعیتی از هم‌مسلکانش روبرو شد که بر سرش فریاد می‌زدند: خجالت بکش بی‌شرف! این ادبیات فرهیخته! در اعتراض مدنی! به این مسئله بود که چرا کنسرت برگزار کرده است. گوگوش آن‌قدر تحت تاثیر احساسات فرهیخته‌ دوستانش قرار گرفته که با اضطراب به سمت ماشینش می‌رود تا مشت و لگد دوستانش شامل حالش نشود!

در هفته‌های گذشته اجتماعاتی که مخالفین جمهوری اسلامی با حضور تجزیه‌طلبان و بعضاً هواداران همجنس‌گرایی در خارج از کشور برگزار کردند صحنه‌های تراژیک و کمدی فراوانی رقم زده است.

تراژیک از این جهت که انسان با دیدن رفتار و ادبیات ماقبل عصر حجری بسیاری از آنان که حداقل به فارسی صحبت می‌کنند، سرافکنده می‌شود. و کمدی از این بابت که برخی از اینها که جمهوری اسلامی را به بدرفتاری متهم می‌کنند، در اجتماعات مدنی‌!شان کمتر از فحش کش‌دار به ناموس یکدیگر آرامشان نمی‌کند! برخی‌شان هم اعتراض می‌کنند که اصلاً چرا می‌گویید ناموس؟

 

 

ساسی‌مانکن هم لقب گرفت: «بی‌شرف»

مخمصه بدی برای لات‌های کوچه خلوت سیاست در خارج از کشور بروز کرده؛ بعد از گوگوش و مهناز افشار و تعدادی دیگر از چهره‌ها که با واقعیت رفقا و هم‌کیشانشان مواجه شدند، ساسی مانکن، خواننده مستهجن هم لقب خود را از مخاطبانش گرفت؛ آن‌ها که برای دقایق مستمری، او را بی‌شرف صدا زده و به برگزاری کنسرتش اعتراض می‌کردند.

این اعتراض‌ها ادامه داشت، تا آن‌که نهایتاً پلیس این مخاطبان ساسی‌مانکن را از کنسرتش بیرون کرد! امّا احتمالاً صدای این لقب‌گذاری تا پایان کنسرت در گوشش بود.

مخمصه از آن‌جهت که همه‌ منطق این‌ها سرمایه‌داری و شهرت‌پرستی و پول‌پرستی است؛ لذا با همان منطق هم لاطائلات سیاسی می‌گویند و لات کوچه خلوت می‌شوند، و هم کنسرت و رقصشان را در هر شرایطی که باشد برگزار می‌کنند؛ حالا هم خودشان و هم دوستانشان به تناقض درونی خورده‌اند که بالاخره باید کدام ادا را دربیاورند؟ ادای غم یا همان ساز و رقص مزه‌اش بیشتر است؟ این پارادوکسهای سنگین و این هفتادرنگی در این اجتماعات، صحنه‌های عبرت‌انگیز عجیبی خلق کرده است؛ ملّت نمی‌داند به این آدمها بخندد یا به خاطر ایرانی‌بودنشان گریه کند؟

 

 

زندگی نامه کوتاه از گوگوش

فائقه آتشین در ۱۳۲۹ در شهر تهران و محله سرچشمه به دنیا آمد. در شناسنامه او تارخ ۱۸ بهمن سال ۱۳۲۹ ثبت شده اما خود او بر اساس حرف مادرش تاریخ تولدش را ۱۵ اردیبهشت همان سال میداند.

خانواده

مادر او که یک ارمنی مسیحی بود وی او را با نام گوگوش صدا میکرد که بعدها فائقه این نام را به عنوان نام هنری خود انتخاب کرد. این اسم در بین ارمنی های مسیحی بسیار رایج بود و حتی پدرش میخواست این نام را در شناسنامه فائقه ثبت کند اما ثبت احوال اجازه نداد.

 

گوگوش

 

اجرای نمایش با پدر

گوگوش از همان کودکی به همراه پدرش صابر آتشین که در کار نمایش و اهل شهر سراب بود به ایفای نقش میپرداخت. پدر و مادر گوگوش زمانی که او دوساله بود از هم جدا شدند. او در خانواده خود یک برادر کوچک تر تنی داشت که به علت روماتیسم قلبی در سن ۲۴ سالگی فوت کرد، همچنین سه برادر ناتنی از سمت پدر و یک خواهر و برادر ناتنی از سمت مادرش نسرین دارد. پدرش اهل آذربایجان شرقی و مادرش از مهاجرین آذربایجان شوری بود.

فعالیت های هنری گوگوش

گوگوش تا سه سالگی به همراه پدرش به محل کار او میرفت، پدرش آکروبات باز یا همان شومن دوره گرد بود و گوگوش در عملیات آکروباتیک صحنه شرکت میکرد. سالهای زیادی پدر گوگوش در سقاخانه به اجرای برنامه میپرداخت. در سن سه سالگی بسیار با استعداد و شیرین زبان بود و به تقلید کار خوانندگان و رقصندگان حرفه ای میپرداخت. در ادامه او به نقش اصلی برنامه های پدرش تبدیل شد و حتی دستمزدی بیشتر از او میگرفت. در سن هشت سالگی کار خوانندگی را در برنامه صبح جمعه رادیو ایران شروع کرد، پس از آن در سنین جوانی به اجرای برنامه در کاباره های بزرگ تهران پرداخت.

نخستین اجرا

اولین کاری او که به طور مستقل اجرا کرد ترانه ای به اسم قصه وفا که توسط پرویز مقصدی ساخته شده بود، نام داشت. در ده پنجاه که استفاده از تلویزیون گسترش پیدا کرده بود، برنامه های رقص و موسیقی امکان جدیدی بود که گوگوش از آن برای تبدیل شدن به مشهورترین خواننده دوران استفاده کند.

 

گوگوش

 

معروف شدن در خارج

او خیلی سریع فراتر از مرزهای ایران مشهور شد و کشورهای دیگری که زبان فارسی داشتند مثل تاجیکستان و افغانستان طرفداران زیادی پیدا کرد. گوگوش در این کشورها به یک سمبل برجسته هنر ایرانی تبدیل شد و همچنین راه را برای معرفی هنرمندان دیگر باز کرد.

بازی در فیلم

گوگوش بعدها در فیلم هایی چون پرتگاه مخوف محصول سال ۱۹۶۳ میلادی، شیطون بلا در سال ۱۹۶۵ و پنجره در سالهای ۱۹۷۰ ظاهر شد. ترانه های او که توسط آهنگسازانی چون واروژان و حسن شمایی زاده نوشته شده و شعر های شهریار قنبری در آن به کار رفته بود سبب موفقیت بزرگی برای او شد تا جایی که سایر خوانندگان زن پاپ ایرانی به تقلید از سبک او روی آوردند. هنرمندان دیگری همچون پرویز مقصدی و ایرج جنتی عطائی و همچنین جهانبخش پازوکی و .. مدت زمان بلند یا کوتاه با گوگوش همکاری هایی داشته اند.

الگو شدن برای زنان ایرانی

سبک گوگوش در دهه هفتاد میلادی در اوج شهرتش بود. گوگوش به عنوان خواننده و هنرپیشه به الگوی زنان ایرانی زیادی تبدیل شد که به جز گوش سپردن به ترانه های او از سبک پوشیدن لباس ها، مینی ژوپ و مدل موهای کوتاه او معروف به مدل گوگوشی تقلید میکردند و درحال حاضر نیز اکثر مدل ها قدیمی به نام وی به ثبت رسیده شده است.

همکاری با آهگسازان مختلف

فعالیت گوگوش در عرصه موسیقی پاپ ایران کوتاه اما پربار بود. او با آهنگ سازان و ترانه سرهای زیادی کار کرد که بهترین اثر اکثر آنها به زبان گوگوش و با کمک او و با استفاده از توانایی و خلاقیت ویژه گوگوش در این زمینه به آهنگ هایی فراموش نشدی در بین آهنگ های فارسی تبدیل شدند.

حضور در دربار شاه

گوگوش از جمله خوانندگان درباری محسوب میشد که در جشن های خصوصی دربار سلطنتی پهلوی شرکت میکرد. از جمله این جشن ها میتوان به جشن تولد شاهزاده رضا پهلوی اشاره کرد. او همچنین در جریان جنگ سال ۱۹۷۶ ظفار  برای سربازان ایرانی در عمان برنامه اجرا کرد.

 

 

ساسی مانکن

بیوگرافی ساسی مانکن و همسرش

ساسی مانکن متولد 27 آبان 1367 در اهواز، خواننده است

دانشجوی انصرافی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نواب قزوین می باشد، دیدارش با کروبی، مدل مو و آهنگ هایش در مدارس ایران هر از گاهی جنجالی شده است

خانواده

ساسی با نام اصلی ساسان یافته متولد اهواز می باشد

تنها یک خواهر بزرگتر از خود دارد و تا مقطع اول راهنمایی در اهواز زندگی می کردند سپس به کرج، جایی که مادر بزرگ و عموهایش بودند نقل مکان کردند

 

ساسی مانکن

 

شروع موسیقی

علاقه اش به موسیقی و خواندن از زمان دبستان در وجودش شکل گرفت، می گوید از اول با صدایش خیلی حال می کرده و دوست داشته در هر جمعی بخواند

گذشت تا اینکه سال 1383 وقتی 16 ساله بود بصورت جدی موسیقی را با آهنگ داف شروع کرد که بیت این آهنگ را از طریق اینترنت دانلود کرده بود

شهرت

ادامه مسیر موسیقی اش همکاری با حسین مخته بود که بعدا از هم جدا شدند تا اینکه انتشار چند کلیپ تصویری با گروه بروبکس او را سر زبان ها انداخت

آهنگ پارمیدا و رپ بندری از جمله کارهایی مشهور او با بروبکس بود

 

ساسی مانکن

 

خروج از ایران

سال 1390 در 23 سالگی ایران رو به مقصد مالزی ترک کرد و تقریبا دو سال آنجا زندگی کرد، سپس مدتی در ترکیه و دبی بود و حالا مقیم انگلستان است.

/منبع: تسینم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه