قیمت دلار | قیمت روز دلار | قیمت دلار امروز

قیمت دلار امروز دوشنبه 16 آبان 1401/8/16

قیمت دلار امروز دوشنبه 16 آبان 1401/8/16
کدخبر : 42235

قیمت روز دلار دوشنبه 16 آبان را در این خبر مشاهده می کنید.

 دلار در بازار توافقی به قیمت ۳۴,۱۷۹ تومان رسید، دلار در سلیمانیه ۳۶,۱۶۰ تومان قیمت گذاری شده و در بازار هرات ۳۵,۰۹۰ تومان معامله شد. دلار در سامانه نیما ۲۷,۳۹۱ تومان و در سامانه سنا ۲۷,۶۳۹ تومان قیمت گذاری شد. یورو نیز در بازار آزاد به ۳۶۱,۴۴۰ تومان رسید.

 

 دلار در بازار توافقی به قیمت ۳۴,۱۷۹ تومان رسید، دلار در سلیمانیه ۳۶,۱۶۰ تومان قیمت گذاری شده و در بازار هرات ۳۵,۰۹۰ تومان معامله شد. دلار در سامانه نیما ۲۷,۳۹۱ تومان و در سامانه سنا ۲۷,۶۳۹ تومان قیمت گذاری شد. یورو نیز در بازار آزاد به ۳۶۱,۴۴۰ تومان رسید.

 

قیمت دلار

 

چرا دلار گران شد؟

افزایش ۲۰ درصدی ارزش دلار به نسبت سایر ارزها در سطح بین‌المللی، تورم ۵۰ درصدی داخلی،اعتراضات اجتماعی در بیش از ۴۰ روز گذشته،اخبار پی‌در‌پی مبنی بر تحریم‌های جدید ایران از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، تهدید‌های برخی کشورهای همسایه و از همه مهمتر اخبار نامساعد سیاسی مبنی بر توقف مذاکرات هسته‌ای برجام در شرایطی دست به دست هم داد که سیاست ارزپاشی بانک مرکزی فنر فشرده دلار را در دستانش داشت.

قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت وارد محدوده ۳۳ سپس ۳۴ هزار تومانی شد و برای دلار فردایی نیز دلار ۳۵ هزار تومانی پیش‌بینی شده است.

روز چهارشنبه در شرایطی که بازار ارز تحت تأثیر موارد ذکر شده در نیمه کانال ۳۴ هزار تومانی قرار گرفت، تقاضای دلار سهمیه‌ای به خاطر اختلاف نرخ دلار آزاد و توافقی بالا رفت.

تحلیلگران این رویداد را به خاطر گپ به وجود آمده میان دو بازار توافقی و آزاد استدلال کردند، زیرا سودی که از اختلاف قیمت دو بازار به وجود آمده بود تقاضای سفته بازی را در بازار روز قبل تشدید کرد. اما صبح روز پنجشنبه ۱۲ آبان بازارساز در مقابل سرکشی‌های بازار آزاد سعی کرد با افزایش نرخ توافقی دلار تقاضای سفته بازی در بازار ارز را مهار کند. به همین دلیل نرخ ارز سهمیه‌ای در بازار معاملات آزاد به بیش از ۳۳ هزار تومان رسید.

در ما‌ه‌های گذشته روند صعودی دلار و تلاش بازارساز برای مهار قیمت دلار از سوی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی شده بود برخی از این اظهارنظرها را می‌خوانید:

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی به عدم اطمینان روانی و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور اشاره کرده بود که بازار دلار را تحت فشار قرار داده است. او روند قیمت دلار را صعودی دانسته و به تلاش دولت برای ثبات قیمت دلار تاکید کرده بود. به اعتقاد جیهانی اگر دخالت‌ نهادهای بازارساز بر قیمت‌ها نباشد قیمت‌ دلار روند صعودی خواهد داشت.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی با این عنوان که دولت نمی‌خواهد در شرایط موجود کشور، قیمت دلار بشکند بنابراین ارز وارد بازار کرده با انتقاد از هدر دادن منابع و ادامه سیاست‌های اشتباه دولت‌ها گفته بود: «دولت در حال تثبیت وضعیت موجود است و فنر دلار در دستانش است در حالی که با توجه به تورم، ارزش ذاتی دلار ۳۲ و ۳۳ هزار تومان نیست و باید دید توانایی بانک مرکزی برای ادامه این سیاست غلط تا کجا ادامه دارد و چقدر است.»

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی نیز با تاکید بر این‌که ‌فنر دلار و طلا به صورت عمده در دستان دولت است و باید ببینیم دولت تا کجا قادر خواهد بود این بازار را کنترل کند. تاکید داشت: سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و کنترل قیمت از طریق صرافی‌های دولتی.  اما در مقطعی دولت دیگر توان ندارد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کند.

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی ضمن تاکید بر نقش تورم بر بازار ارز به رکوردهای بالای ۴۰ و ۵۰ درصدی تورم داخلی اشاره کرده بود. او درباره پیش‌بینی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفته بود:«‌بازار ارز نجابت به خرج داده و تا حدودی عقب‌تر از تورم است. ما در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد، تورم افسارگسیخته‌ای را شاهد هستیم اما مدتی است بازار ارز جابه‌جایی چندان جدی و عمده‌ای نداشته است.»

علی‌اصغر سمیعی رئیس کانون صرافان تهران با اشاره به نقش تورم بر قیمت دلار از تفاوت قیمت واقعی دلار با آنچه در بازار می‌بینیم گفته بود او نقش بازارساز در مهار قیمت دلار را حرکتی خارج از قواعد اقتصاد عنوان کرده بود.«قیمت‌سازی و تعیین قیمت غیرواقعی دلار از اقدامات دولت است.»

فردین آقا‌بزرگی کارشناس بازار سرمایه دولت را تنها بازیگر بازار ارز در کشور خوانده بود و با تاکید بر این‌که با خبردرمانی بازار ارز کنترل شدنی نیست گفته بود «قیمت دلار با توجه به تورم ۴۰ درصدی بالاتر از رقم کنونی است و دولت به هر ابزار ممکنی تا الان مانع تحقق قیمت دلار واقعی شده است.»

 

تقویت درآمدهای ارزی در دیدرس نیست

اما پدرام سلطانی، فعال اقتصادی بعد از ورود دلار به کانال ۳۴ هزار تومانی در حساب توییتری خود نوشت:‌«از آخرین جهش نرخ ارز در نیمه نخست ۱۳۹۹ تا پایان مهر امسال حدود ۱۰۰ درصد تورم به اقتصاد ایران تحمیل شده و نقدینگی ۸۶ درصد رشد کرده.‌ تقویت درآمدهای ارزی کشور نیز با تعلیق مذاکرات در دیدرس نیست. ‌نوسانی که در نرخ ارز افتاده برای «اهل فهم» اصلاً نشانه خوبی نیست.»

نشانه‌ها برای پیش‌بینی چنین روزی در اقتصاد کشور بسیار بود و فعالان اقتصادی و تحلیلگران نیز بارها بر آن تاکید کرده بودند با وجود پیش‌بینی دلار با قیمت بیش از ۳۵ هزار تومان در روز شنبه ۱۴ آبان باید دید آیا دولت، سیاست تاثیرگذار و بلندمدتی برای قیمت این اسکناس آمریکایی دارد؟

قیمت دلار روز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد. این بالاترین نرخ تاریخی دلار در ایران است. حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا بازارساز برای مهار این اسکناس آمریکایی وارد کارزار می‌شود؟

در حالی طی روزهای اخیر دلار وارد قله‌های جدید قیمتی می‌شود که تحلیلگران بازار از ابتدای سال تا کنون بارها درباره افزایش قیمت دلار هشدار داده بودند.

قیمت دلار وارد کانال تاریخی ۳۴ هزار تومان شد. به نظر می‌رسد بازارسازی که در ما‌ه‌های گذشته در کوچکترین نوسانات قیمت نقش داشت و فنر فشرده دلار را در دست داشت مهار قیمت دلار را از دست داده است.

امروز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱، دلار ابتدا وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد و چند ساعت بعد از آغاز معاملات، دلار به نیمه این کانال رسید. با بررسی‌های به عمل آمده قیمت دلار فردایی نیز رو به رشد است. قیمت بازارهای موازی نیز دست‌ کمی از قیمت دلار در بازار معاملات تهران ندارد. دلار هرات وارد پله چهارم محدوده ۳۳ هزار تومان شد و ۳۳ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله شد. درهم امارات نیز با ورود به پله سوم محدوده ۹ هزار تومان به قیمت ۹ هزار و ۳۵۵ تومان رسید.

 

زنگ هشدار دلار به صدا درآمد

در حالی که به اعتقاد تحلیلگران بازارهای مالی قیمت دلار در بازارهای بین‌المللی ۲۰ درصد رشد ارزش داشته. اما این اسکناس آمریکایی از ابتدای سال تا کنون با وجود سیاست‌‌های بانک مرکزی، بدون توجه به تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی و تاثیر تورم بیش از ۵۰ درصدی داخلی در محدوده ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان محبوس شد. سیاست و محدوده‌‌ای که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند و در هفته دوم آبان دلار به آن محدوده هشدار رسید.

خبردرمانی از نوع برجام موضوعی بود که دولت به عنوان سیاستی برای مهار قیمت دلار در ماه‌های گذشته از آن بسیار بهره گرفته بود. اما در بیش از یک ماه گذشته با وجود ناآرامی‌های اجتماعی و اخبار نامساعد سیاسی از یک سو و کنار گذاشتن موضوع برجام از سوی طرف‌های غربی عاملی برای غلبه قیمت دلار بر زور بازارساز شد. در روزهای گذشته اخباری که از تحریم‌ کشورهایی نظیر سویس آمده و برخی اخبار تهدید آمیز از سوی کشورهای همسایه بر مواردی که اشاره شد افزوده شده است.

 

قیمت دلار

 

منابع ارزی کشور هدر رفت؟

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازارهای مالی درباره قیمت فعلی دلار و شرایط حاکم بر بازار به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه تمام هشدارهایی که از ابتدای سال درباره قیمت دلار داده بودیم،درست از آب درآمد و اشتباه محاسباتی بانک مرکزی درباره قیمت دلار باعث هدر رفت منابع ارزی کشور شد. منابعی که در ماه‌های اخیر بدون توجه به فنر فشرده دلار به بازار معاملات آزاد دلار تزریق شد.

او با بیان این‌که الان با کوچکترین محرکی این فنر جمع شده آزاد می‌شود خاطر نشان کرد:موضوع ناآرامی‌های اجتماعی، تنش‌هایی که در روزهای اخیر با کشورهای همسایه به وجود آمده، مساله برجام که به طور کل منتفی شد و خبری در این حوزه نمی‌شنویم از عوامل رشد فعلی قیمت دلار است.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه از ابتدای سال سیاست‌گذار به خبردرمانی در جهت مثبت روی آورده بود افزود: عاقبت خبردرمانی بدون پشتوانه واقعی نتیجه‌اش دلار ۳۴ هزار تومانی امروز است.

او گفت:‌ اگر سیاست درستی درباره قیمت دلار داشتیم باید تقویت ۲۰ درصدی ارزش دلار در یک سال گذشته در حوزه بین‌الملل در برابر سایر ارزها را مدنظر قرار می‌دادیم .یعنی سایر ارزها ۲۰ درصد نسبت به دلار کم ارزش‌تر شده حالا تورم داخلی را هم به رشد بین‌المللی دلار اضافه کنید رقم قابل توجهی خواهد شد. 

حق‌شناس تاکید کرد:دلار سقف تاریخی خود را شکسته و این نگرانی وجود دارد که به سمت کانال‌های بالاتر حرکت کند. در این شرایط دولت باید بررسی کند که چه برنامه‌‌ای برای مهار دلار دارد. البته برنامه‌ای جزارزپاشی در بازار.

در روز گذشته ۱۰ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با افزایش ۲۲۵ تومانی رکورد بی سابقه در سال جاری ثبت کرد و ۳۳ هزار و ۴۷۶ تومان در بازار مبادله شد.

 

رکورد تاریخی قیمت دلار در بازار

در روز گذشته ۱۰ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با افزایش ۲۲۵ تومانی رکورد بی سابقه در سال جاری ثبت کرد و ۳۳ هزار و ۴۷۶ تومان در بازار مبادله شد. قیمت فروش دلار آمریکا در دامنه ۳۳ هزار و ۶۵۰ تا ۳۳ هزار و ۸۵۰ تومان در حال نوسان بود. پیش از این، نرخ آزاد دلار رکوردهایی را در محدوده ۳۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت کرده بود که قیمت دیروز بی سابقه بوده است. متوسط نرخ ماهانه دلار آمریکا در بازار آزاد تهران از خرداد گذشته برای نخستین بار از مرز ۳۰ هزار تومان فراتر رفته و طی بیش از ۵ ماه گذشته نه تنها این نرخ میانگین به زیر ۳۰ هزار تومان بازنگشته بلکه در مهر ماه به بالای ۳۲ هزار تومان و در ۱۰ روز ابتدایی آبان جاری نیز به آستانه ۳۳ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت یورو در بازار آزاد نزدیک به ۵۵۰ تومان بالا رفت و تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

 

نجابت دلار در برابر تورم ۵۰درصدی داخل کشور

کارشناسان می‌گویند دولت سعی دارد هیجانات نرخ ارز را رو به پایین نگه دارد. اما واقعیت بازار ارز این است که نرخ تورم نقطه‌ای روند صعودی دارد. طبیعتا این روند پس از چند ماه روی قیمت دلار تاثیر مستقیم می‌گذارد. باید دید در هفته آینده چه اتفاقی برای اسکناس آمریکایی رخ می‌دهد. به اعتقاد برخی از تحلیلگران و فعالان بازار ارز، این اسکناس آمریکایی با تورم ۵۰ درصدی داخلی هم‌سو نیست و کانال ۳۲ هزار تومان منطقه‌ای است که دلار نجابت به خرج داده اگر نه باید قیمت‌ها بیش از این باشد.

افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته با وجود تلاش بازارساز برای حفظ محدوده دلار در کانال ۳۲ هزار تومان ، گویا متاثر از اخبار نامساعد سیاسی و تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا و کانادا قرار گرفته و بازار را با التهاباتی همراه ساخته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا رفت.

قیمت دلار  بار دیگر به محدوده ۳۳ هزار تومان بازگشت و افزایش قیمت داشت. باید دید بازارساز این بار نیز برای کاهش قیمت دلار تلاش می‌کند یا محدوده فعلی برای این اسکناس آمریکایی محفوظ خواهد ماند؟

قیمت دلار دیروز با روند کاهشی آغاز به کار کرد اما در میانه روز روند صعودی به خود گرفت. سیگنال بازارهای موازی نیز از افزایش قیمت دلار در بازار تهران خبر می‌داد.در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد و ۸۷ تومان افزایش قیمت نسبت به روز قبل داشت.

 

سیگنال صعودی بازارهای موازی

امروز سیگنال درهم امارات نیز هم سو با جریان قیمت دلار پیش رفت و با ۲۶ تومان افزایش قیمت، ۹ هزار و ۸۷ تومان در بازار معاملات تهران مبادله شد. قیمت دلار هرات نیز با ۱۱۰ تومان افزایش قیمت بیشترین افزایش را در بازارهای موازی داشت و با قیمت ۳۲ هزار و ۶۷۰ تومان معامله شد.

در روزهای پایانی هفته گذشته افزایش قیمت دلار و ورود به خط قرمز ۳۳ هزار تومان بار دیگر بازار گمانه‌زنی درباره این اسکناس آمریکایی را داغ کرد. به باور برخی فعالان بازار ریزش شاخص کل بورس عامل انتقال سرمایه از بورس به بازاری امن نظیر دلار و سکه است.

از سوی دیگر برخی حمله به شاه‌چراغ و ناآرامی‌های اخیر را عامل احساس نااطمینانی از شرایط آینده در میان معامله‌گران و تصمیم برای خرید ارز و طلا دانستند. به نظر می‌رسد در ساعات ابتدای هفته جاری تمایل برای خرید دلار در بازار توسط بازیگران ارزی رو به افزایش بود و به اعتقاد فعالان بازار این تقاضا برای یورو نیز روند افزایشی داشت. اما در روز شنبه بازار روند نزولی به خود گرفت و دست‌اندرکاران بازار این آرایش جدید را ناشی از تلاش حداکثری و منظم بازارساز برای تزریق ارز به بازار دانستند.

هر چند به نظر می‌رسد محدوده ۳۲ هزار تومان به نقطه تعادلی برای قیمت دلار تبدیل شده اما نوسان در پله‌های آخر محدوده مذکور، امنیت در کانال ۳۲ هزار تومان را نیز تضمین نکرد. تلاش بازارساز از سویی و افزایش تقاضا برای خرید دلار بازار را بار دیگر در فاز صعودی قرار داد و باید دید محدوده ۳۳ هزار تومان قیمت جدید دلار است یا بار دیگر دلار به محدوده ۳۲ هزار تومان بازمی‌گردد؟

امیر صادقی، از فعالان بازار ارز به اشاره به این‌که قیمت دلار دست بانک مرکزی و بازار متشکل است به تجارت‌نیوز می‌گوید: به دلیل مسائل اجتماعی تقاضا و خریدار دلار در بازار زیاد شده اما به نظر می‌رسد التهابات بازار خوابیده و جهش قیمتی در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان است.

او می‌گوید:‌اخباری که نشر پیدا کرده تاثیرش را در بازار گذاشته و تاثیرش کمرنگ‌تر شده است. عرضه نیما، در بخش‌های دلاری، درهم و یورو بدون مشکل و به خوبی در بازار تزریق می‌شود و این موضوع اطمینانی در بازار ایجاد می‌کند که جلوی شتاب سریع قیمت را می‌گیرد.

 

خروج سرمایه مثل قبل نیست

این فعال بازار معتقد است خروج سرمایه از کشور مانند گذشته نیست زیرا هزینه شهروندی ترکیه از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یافته و قوانین این کشور سخت‌تر شده است و هر کسی توان تامین این مبلغ را ندارد.

صادقی با تاکید بر تجربه خود از بازار ارز می‌افزاید: خروج سرمایه‌های حقیقی و تبدیل آن به ارز و سکه به دلیل افت شاخص بورس باعث افزایش تقاضا در بازار دلار شده است. حباب ۲ میلیون تومانی سکه از نگرانی در بازار سرمایه ناشی می‌شود.

او می‌گوید: خروج نقدینگی ۶۰۰ میلیارد تومانی از بورس معادل ۲۰ میلیون دلار است و این سرمایه در بخش مسکن و طلا و ارز خود را نشان خواهد داد. تجربه ما نشان می‌دهد آنچه در روزهای اخیر به بازار ارز تزریق می‌شود، بیشتر سرمایه‌گذاری است و تبدیل ریال به ارز، سکه و طلا است. برای این‌که مردم در تلاشند ارزش سرمایه‌شان را حفظ کنند.

دلار در بازار آزاد با رشد ۱۰ تومانی ، ۳۳/۰۴۰ تومان معامله شد.

امروز دلار در بازار امروز ( هفتم آبان ماه ) با رشد قیمت همراه بود و  ۳۳/۰۴۰ تومان معامله شد. بازار آزاد ارز با کوچکترین تحولات سیاسی و اقتصادی جهان دستخوش تغییر می شود؛ حال اگر یک طرف این تحولات ایران باشد، تاثیر آن بر قیمت دلار و سایر ارزها دوچندان می شود. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۸¡۶۷۵ (بیست و هشت هزار و ششصد هفتاد و پنج تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۸¡۹۶۴ (بیست و هشت هزار و نهصد شصت و چهار تومان) در صرافی های ملی اعلام شد.

 

پیش بینی قیمت دلار

بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت دلار در ۱۴۰۱ در کانال ۲۴ تا ۲۷ هزار تومانی معامله می‌شود. البته رویدادهای سیاسی از جمله مذاکرات و ناآرامی های داخلی قیمت این اسکناس آمریکایی را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و احتمال نزولی شدن قیمت دلار پس از تصویب نهایی طرح احیای توافق هسته ای ایران و ۱+۵ وجود دارد. همچنین اقتصاددانان سرمایه گذاری در بازار دلار را با ریسک «بسیار بالا» ارزیابی کرده و افراد با دانش مالی کم را از این امر بر حذر داشته اند.

قیمت دلار همچنان در محدوده ۳۲ هزار تومان در نوسان است و با رشد اندکی نسبت به روز سه‌شنبه با قیمت ۳۲ هزار و ۸۷۱ تومان در بازار آزاد معامله شد. بازار ارز سهمیه‌ای اما داغ‌تر از روزهای گذشته بود. آیا قیمت دلار در هفته‌های آینده صعودی است؟

دیروز چهارشنبه قیمت دلار در بازار آزاد معاملات تهران مانند روز قبل با نوسانی اندک در همان محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومانی در نوسان بود و نتوانست خط مقاومتی ۳۳ هزار تومان را بشکند.

با نگاهی به بازار معاملات ارز در تهران در روز چهارشنبه تقاضای خرید ارز سهمیه‌ای که سالانه ۲ هزار دلار است افزایش یافته و گویا این اختلاف قیمت حدود هزار و ۵۰۰ تومانی ارز سهمیه‌ای و بازار آزاد برای برخی به عنوان فرصتی برای استفاده از این رانت دولتی جهت درآمدزایی تبدیل شده است.

هر چند که فعالان بازار عقیده دارند نوسان قیمت دلار در بازار طی هفته‌های گذشته چندان قابل توجه نیست و فاصله قیمت کنونی دلار در بازار معاملات نسبت به ارزش ذاتی دلار باید بیش از نوسانات ۲ و ۳ هزار تومانی باشد اما در سطح جامعه هر تغییری در قیمت دلار نشان از امنیت یا تلاطم بازار دارد. قیمت دلار روز چهارشنبه  ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در بازار معاملات ۳۲ هزار و ۸۷۱ تومان مبادله شد که نسبت به روز سه‌شنبه حدود ۳۲ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. به نظر می‌رسد علاوه بر تلاش و ارزپاشی بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار افزایش محدود قیمت دلار و صف‌های طولانی مردم برای ارز سهمیه‌ای بی‌ارتباط با سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا در ادعای بی اساس در رابطه با استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین نباشد.

اما دیروز قیمت دلار هرات با اندکی کاهش به قیمت ۳۲ هزار و ۵۲۰ تومان رسید. اما درهم امارات افزایش قیمت اندکی داشت و همچنان در محدوده ۸ هزار تومان در نوسان بود و به قیمت ۸ هزار و ۹۴۸ تومان رسید. به نظر می‌رسد محدوده ۹ هزار تومان برای درهم امارات نیز خط مقاومتی مهمی است.

 

پیش‌بینی قیمت دلار برای هفته اول آبان

با نزدیک شدن به روزهای هفته آینده باید دید قیمت دلار در هفته اول آبان چگونه خواهد بود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه بی‌ثباتی و عدم تحقق برخی اخبار بیشترین ضرر را به بازار می‌رساند به تجارت‌نیوز گفت: اگر قیمت دلار به طور طبیعی و با توجه به ارزش ذاتی خود افزایش یابد و در سقفی منطقی متوقف شود بازار ضرر کمتری می‌بیند. ارزپاشی و خبر درمانی آسیب بیشتری به صنایع، تولیدکننده و حتی واردکننده می‌رساند.

او در ادامه گفت: تورم در کشور بیش از ۵۰ درصد است اما قیمت دلار با ارزش واقعی پول کشور تطابق ندارد. از ابتدای سال تاکنون قیمت دلار تنها ۲ درصد رشد داشته بنابراین تشکیل صف‌‌های طولانی برای خرید دلار سهمیه‌ای، طبیعی است. بیش از ۵۰ درصد اشخاصی که در صف این صرافی‌ها می‌ایستند دستشان به ارز هم نمی‌رسد چون از قبل این ارز روخته شده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور است و برای همین آینده این بازار قابل پیش‌بینی نیست.

آقابزرگی خاطر نشان کرد: در شرایطی که رشد حجم نقدینگی و رشد اقتصادی در کشور با وجود درآمدهای نفتی حدود یک درصد رشد داشته و به اهداف برنامه که ۴ درصد رشد بوده نرسیده‌ایم بنابراین معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.

 

روند قیمت دلار طبیعی است

او آینده قیمت دلار در کشور را افزایشی پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به افرایش نرخ تورم در کشور قیمت دلار هم باید صعودی باشد و اگر روند غیر این برای بازار اتفاق بیفتد آن دخالت و ارزپاشی دولت است.

فعالان بازار عقیده دارند که قیمت دلار در روند معمول خود قرار دارد،‌در حال کانال سازی است و تحت تاثیر هیچ خبری نیست. به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

هر چند که فعالان بازار روز گذشته معتقد بودند که افزایش قیمت درهم و دلار هرات عامل افزایش قیمت دلار در بازار تهران است اما تحلیلگران ، عامل ارزپاشی و تزریق ارز به بازار را سیگنال مهمی برای ثبات قیمت دلار در روزهای گذشته عنوان کردند. «فنر دلار در دستان دولت فشرده شده و قیمت با تورم همخوانی ندارد.»  این تحلیل، عقیده بسیاری از کارشناسان بازار است.

تزریق نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارز به بازار توسط دولت در هفته‌های گذشته سیگنال‌هایی بود که بازار معاملات تهران دریافت می‌کرد و عاملی برای ثبات و نوسان اندک قیمت دلار در بازار است.

روز گذشته برخی کارشناسان صعود قیمت را برای قیمت دلار پیش‌بینی کردند و از سوی دیگر برخی قیمت دلار و نوسان فعلی بازار را چندان قابل توجه ندانستند.

اما روند قیمت دلار دیروز چگونه خواهد بود؟با وجودی که سیگنال‌های مثبتی از نشست‌‌های هسته‌ای وین به گوش نمی‌رسد اما گویا تلاش دولت برای ثابت و آرام نگه داشتن بازار دیروز نیز نتیجه بخش بود و دلار دوباره روند کاهشی داشت. باید دید تلاش دولت تا کجا بر بازار دلار اثرگذار است؟

در همین رابطه حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: در شرایط فعلی نمی توان برای بازار ارز تحلیل خاصی ارائه داد زیرا بازار تحت تاثیر برخی مسائل و اتفاقات خاص سیاسی است و مولفه‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر بازار تاثیر چندانی ندارد.

 

تقاضای کاذب برای دلار

او با اشاره به این‌که عدم اطمینان روانی و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور بازار دلار را تحت فشار قرار داده افزود: تقاضای کاذب برای بازار ایجاد شده و بیشتر خروج ارز را نه در غالب حواله بلکه به صورت عدد و رقم‌های فیزیکی بازار دلار شاهد هستیم.

جیهانی ادامه داد:‌مسائلی نظیر درآمدهای ارزی دولت و تراز تجاری ملی بر قیمت دلار تاثیر گذار است و ما تغییری در این مولفه‌ها شاهد نیستیم بنابراین دلیل این نوسان قیمت دلار و بالا و پایین شدن قیمت‌ها اتفاقات خارج از بازار است.

این کارشناس بازارها درباره تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای برجام بر قیمت دلار گفت:‌ حتی اگر مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های آینده موفقیت آمیز هم باشد دولت آمریکا بهره سیاسی مورد انتظار را از آن نخواهد برد. زیرا طرف آمریکایی قصد بهره‌ بردن از توافقات هسته‌ای برای انتخابات کنگره آمریکا را داشت.

او روند دلار را در روزهای آینده صعودی دانست و گفت:‌ دولت برای ثبات قیمت دلار در روزهای اخیر تلاش زیادی می‌کند و اگر دخالت‌ نهادهای بازارساز بر قیمت‌ها نباشد قیمت‌ دلار روند صعودی خواهد داشت.

طی معاملات امروز تهران نرخ انواع ارز و قیمت طلا و یورو مشخص شد که بر اساس آن شواهد کاهش در بازار بودیم. در ادامه جدول نرخ ارز را می‌بینید.

به عقیده فعالان بازار اگر دلار در محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بماند، احتمال ورود آن به کانال ۳۲ هزار تومان وجود دارد. اما حرکت دلار در زیر این نرخ، فعلا نشان می‌دهد که دلار آماده ورود به کانال جدید نیست و فشار کاهشی‌ها در بازار را بیشتر می‌کند.

ازذ طرف دیگر برخی از تحلیلگران می‌گویند اگر دلار محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ را پشت سر بگذارد، می‌تواند سیگنال صعود قیمت صادر کند و باعث افزایش تقاضا در بازار شود.

اما آیا دلار وارد این محدوده می‌شود و سیگنال رشد قیمت را صادر می‌کند؟ برخی معتقدند قیمت دلار هنوز برای کانال جدید خیز برنداشته و برخی دیگر میگویند دلار آماده صعود به کانال جدید است اما بازارساز مانع آن است و اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

البته نکته مهمی که وجود دارد این است که قیمت دلار هرات امروز روند صعودی داشت و همین مساله سیگنال جدید درباره دلار صادر می‌کند. اما از طرف دیگر اولین هفته مهرماه با تعطیلی نسبی بازارها آغاز شد. چراکه نیمی از روزهای هفته پیش رو تعطیل است و برای همین انتظار می‌رود معاملات به حداقل ممکن برسد و بازارها چندان نوسانی نداشته باشند.

برای همین برخی معتقدند قیمت دلار این هفته نوسان چندانی ندارد و باید منتظر هفته دوم مهر ماه بود.

از طرف دیگر برخی اخبار برجامی منتشر می‌شود که ممکن است بتواند بر قیمت دلار اثر بگذارد. از آن جمله سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به وین.محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی قرار است برای حضور در نشست سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین برود و گفته در این نشست با گروسی دیدار می‌کند.

همچنین بعد از سفر رئیسی به نیویورک، اظهارات مثبتی از طرفین برای از سرگیری مذاکرات منتشر شد. اگرچه بازار ارز این اظهارات را جدی نگرفته و هیچ واکنشی به آن نشان نداد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه