آفرود | مسابقات آفرود

ورزش آفرود چیست؟ | آفرد به لوکس ترین تفریحات ایران تبدیل شده است؟

ورزش آفرود چیست؟ | آفرد به لوکس ترین تفریحات ایران تبدیل شده است؟
کدخبر : 42384

این روزها آفرودسواری به عنوان یک ورزش شناخته شده و به عقیده بسیاری گران ترین ورزش دنیاست اما اگر پیچ و خم این ورزش را به خوبی بلد نباشید به مشکل برخواهید خورد.

آفرود در ایرن ترفداران خاص خود را دارد که این ترفداران هم تعدادشان کم نیست و با گذر زمان علاقه مندان به آفرود نیز بیشتر میشود. آفرود علاوه بر این که برای عده ای حکم تفریح را دارد ولی به عنوان یک ورزش شناخنه شده است.آفرود جرو تفریحات و ورزش های لوکس است. زیرا آفرود نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارد که هزینه بر است. مهم تر از این تجهیزات آفرود نیاز به یک ماشین دو دیفرانسیل دارد که هزینه این ماشین هم بسیار بالا است.

 

همه چیز درباره ورزش آفرود

آفرود ورزشی هیجان انگیز است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است زیرا رانندگی و سواری در مناطق صعب العبور با طبیعتی بکر و زیبا چالشی است که بسیاری از جوانان از تمامی اقشار را به سمت این ورزش پر هیجان می کشاند. در این بخش از نمناک اطلاعات بیشتری درباره ورزش آفرود ارائه خواهیم داد.

 

ورزش آفرود چیست؟

ورزش افرود نوعی رانندگی در مسیرهای دشوار و دارای پستی و بلندی فراوان است. بسیاری از افراد به این رشته با چشم تفریح نگاه میکنند و آن را ورزش نمیدانند. امروزه ورزش آفرود در قالب مسابقات حرفه ای جای گرفته و همه ساله مسابقات آفرود زیادی در ایران و سایر کشورها برگزار میشود تا توان راننده و خودرو به چالش کشیده شود.

 

آفرود

 

چه خودروهایی برای ورزش آفرود مناسبند؟

از آنجا که ورزش آفرود رانندگی در مسیرهای صعب العبور و دشوار است، ماشین‌های معمولی امکان حضور در آنجا را ندارند به همین خاطر ورزشکاران برای راحت تر طی کردن مسیرها و داشتن امنیت بیشتر از ماشین‌های دو دیفرانسیلی مانند تویوتا، پاترول، چیپ، لندکروز و در کل خودروهای شاسی بلند قدرتمند استفاده می کنند. در کل ماشین های آفرود باید توانایی عبور از راهها و مسیرهای سخت را داشته باشند و بتوانند شیب‌های تند را به راحتی طی کنند.

باید بدانید در ورزش آفرود تنها داشتن یک خودرو قدرتمند کافی نیست و ورزشکار باید مهارت کافی داشته و در همه شرایط بتواند به موقع و درست تصمیم گرفته و تمرکز خود را حفظ کند.

 

انواع آفرود

در آفرود چندین مسیر مختلف وجود دارد که شاید بتوان از آن به عنوان انواع آفرود نام برد:

رانندگی در برف

رانندگی در صخره

رانندگی در باتلاق

رانندگی در کویر

رانندگی در رمل

رانندگی در کوهستان

 

آفرود

 

مسابقات آفرود

مسابقات آفرود نوعی از مسابقات اتومبیل رانی می باشد که در پیستهای دارای عوارض دشوار طبیعی برگزار می‌شوند.این مسابقات زیر نظر فدراسیون اتومبیلرانی و جهانگردی برگزار شده و قانون و اصول خاص خو را داراست.

معمولاً مسابقات آفرود در مسیرهای خاکی، گلی، صخره‌ای و ناهموار شنی و کویری برگزار می‌شود. مهارت راننده و نقشه خوان در مسیرهای سخت، داشتن خودروهایی با موتور قدرتمند و... سبب پیروزی در این مسابقات می شود.

 

رالی داکار

از نمونه های تکامل یافته مسابقات آفرود می توان به رالی داکار اشاره کرد. رالی داکار معتبرترین و بزرگ‌ترین رالی رقابت‌های جهانی ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری حرفه‌ای است که سالانه توسط سازمان ورزش آماتوری برگزار می‌شود. ایران یکی از مدعیان جهانی مسابقات آفرود می باشد و پرویز شه بخش، آفرودر بلوچ ایرانی حضوری پررنگ و موفق در مسابقات بین المللی، از جمله داکار پاریس دارد.

 

آفرود

 

طبیعت گردی با آفرود

برخی از آفرودسوار ها صرفا طبیعت گردانی حرفه ای هستند و این ورزش را با نگاه مسابقه ای نمی نگرند. این افراد با آفرود سواری به دنبال تجربه هیجان و لذتی بیش از رانندگی هستند، آنها با خودروی خود به دل طبیعت رفته و از اعجاز دنیای پیرامونشان بهره مند می شوند. در حال حاضر تورهای طبیعت گردی زیادی در ایران برگزار می شود، تورهای طبیعت گردی آفرود معمولا دو روزه (سبک) یا پنج روزه (سنگین) بوده و قوانین و اصول خاصی بر آن ها حکمفرما است.

 

آفرود

 

هزینه ورزش آفرود

آفرود سواری یک ورزش ارزان قیمت نیست زیرا تقریبا تمام آفرودرهای مسابقات، امکانات و تجهیزات خودشان را دارند و شخص یا سازمان دیگری برای آن ها هزینه نمی کند. همانطور که می دانید مهم ترین اصل برای انجام ورزش آفرود خرید یک ماشین دو دیفرانسیل خوب و تجهیزات جانبی و لوازم دیگری از جمله جک هایلیفت، بیل، تبر، گالن بنزین و… است پس نمی توان مبلغ دقیقی در مورد هزینه‌های این ورزش اعلام کرد.

 

درادامه توجه شما را به عکس های جذاب و زیبا جلب مینماییم:

 

آفرود

 

آفرود

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه