صادرات پای مرغ

صادرات 300 میلیون دلاری پای مرغ به چین | سرزمین اژدها به دنبال واردات فرآورده‌های مرغ از ایران

صادرات 300 میلیون دلاری پای مرغ به چین | سرزمین اژدها به دنبال واردات فرآورده‌های مرغ از ایران
کدخبر : 42499

پای مرغ از مهم‌ترین، پرطرفدارترین و در عین حال گرانترین مواد غذایی در کشورهای جنوب‌شرق آسیا از جمله کشورهای چین، ویتنام و فیلیپین است

​​​​پای مرغ یکی از غنی‌ترین محصولات غذایی است که حاوی بسیاری از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست. از طرف دیگر این فرآورده مرغ  بهترین درمان برای پوکی استخوان به خاطر سرشار بودن از کلسیم و همچنین جوان‌سازی پوست است به همین دلیل مردمان کشورهای مختلف آن را در سبد غذایی ماهانه خود گذاشته‌اند.

در ایران اما تولید و عمل‌آوری پای مرغ به منظور صادرات، صنعت نسبتاً جدیدی است که در دو دهه اخیر در ایران رواج یافته است. پیش از آن اغلب پای مرغ حاصله از کشتارهای طیور بجز مقدار اندکی که به مصرف خوراک داخلی می‌‌رسید، مابقی آن در واحدهای تبدیل ضایعات جهت خوراک طیور فرآوری می‌‌شد که این امر بازدهی سود بسیار کمی داشت.

 

پــــای مـــــرغ؛ غــــذای محبـــوب چشم‌بادامی‌ها

پـــای مــــرغ از مهــــم‌تریـــن، پرطرفدارترین و در عین حال گرانترین مواد غذایی در کشورهای جنوب‌شرق آسیا از جمله کشورهای چین، ویتنام و فیلیپین است به طوری که مردم این کشورها برای خرید آن و تهیه سوپ پای مرغ هزینه زیادی می‌‌پردازند.

از طرف دیگر با توجه به جمعیت چین، قشر کارگر و فقیر این کشور که نمی‌توانند مصرف گوشت قرمز و مرغ چندانی داشته باشند، برای تهیه مواد مورد نیاز بدن‌شان روی به مصرف این فرآورده مرغ می‌‌آورند به همین دلیل این کشور بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده پای مرغ در جهان محسوب می‌‌شود.

 

 چینی‌ها به دنبال واردات انبوه پای مرغ از ایران

بیشتر پای مرغ وارداتی به چین از مقصد ویتنام و به صورت قاچاق است به همین دلیل طی سالیان گذشته این کشور قواعد سختگیرانه‌ای را برای واردات این فرآورده پروتئینی وضع کرده بود. طی سالیان گذشته و با توجه به روابط نامناسب دولت دوازدهم با چینی‌ها، عمدتاً پای مرغ تولیدکنندگان ایرانی به کشور ثالث ارسال و از آن طریق به چین صادر می‌‌شد، اما طی ماه‌های اخیر با توجه به مذاکرات فشرده و توسعه دیپلماسی اقتصادی با چینی‌ها توسط دولت سیزدهم، امکان صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله زعفران، مرکبات، عسل، میگو و پای مرغ به صورت انبوه برای کشورمان فراهم شده به طوری که چینی‌ها با توجه به کیفیت تولیدات ایرانی به دنبال واردات 300 میلیون دلاری این محصول از کشورمان هستند.

از طرف دیگر آمارهای 6 ماهه نخست گمرک نشان می‌‌دهد چین تنها مشتری این فرآورده مرغ نیست و  طی این مدت 4 هزار و 507 تن از پای مرغ تولیدکنندگان داخلی به ارمنستان، پاکستان، تایلند، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، کامبوج، مالزی، هنگ‌کنگ و ویتنام صادر شده است.

 

صادرات پای مرغ

 

وضعیت تولید مرغ در کشور

تولید مرغ در کشورمان در فصل تابستان به مانند سال‌های گذشته به دلیل گرمی هوا و کاهش مصرف افت داشت به طوری که مرغداران در فروردین ماه سال‌جاری 86 میلیون، در اردیبهشت 96 میلیون، در خرداد ماه 100 میلیون، در تیرماه 73 میلیون، در مرداد ماه 67 میلیون و در شهریور ماه 87 میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتند.

با این حال اما با توجه آغاز فصل سرما و افزایش مصرف مرغ میزان جوجه‌ریزی در مهر و آبان سال‌جاری به 112 و 124 میلیون قطعه رسید، همین امر به معنای افزایش تولید مرغ و به تبع آن افزایش تولید پای مرغ در کشورمان است.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دولت برای عدم زیان دهی واحدهای مرغداری طی یک ماه گذشته قیمت مصوب مرغ ستاد تنظیم بازار را از 59 هزار و 800 به 63 هزار تومان رساند، میزان تولید مرغ و جوجه‌ریزی در کشورمان طی ماه های آینده نیز افزایشی باشد.

بنابراین با توجه به افزایش تولید پای مرغ در کشورمان می‌توان بخش زیادی از تولیدات این محصول را روانه بازار شرق آسیا خصوصاً چین کرد تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند این بازار را از آن خود کرده و سهم قابل توجهی از ارزآوری بخش کشاورزی داشته باشند.

انتظار می رود با توجه به مذاکرات اقتصادی دولت سیزدهم با مسئولین چینی زمینه صادراتی بسیاری از محصولات کشاورزی به این کشور فراهم شود. به طوری که تجار و تولید کنندگان کشورمان می توانند هر ساله یک میلیارد دلار زعفران، یک میلیون تن میگو، بخش زیادی از تولیدات مرکبات کشورمان از جمله سیب و فرآورده‌های لبنی را به این کشور پرجمیعت شرق آسیا صادر کنند و از این طریق درآمد ارزی بخش کشاورزی را افزایش دهند.

طی سالهای گذشته تاکنون تراز تجاری بخش کشاورزی منفی بوده، به همین دلیل دولت سیزدهم با رایزنی های فراوان با کشورهای همسایه قصد دارد تراز تجاری بخش کشاورزی کشورمان را طی سالهای آینده مثبت کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه