متاورس

متاورس چیست ؟‌

متاورس چیست ؟‌
کدخبر : 43595

متاورس به انگلیسی Metaverse از 2 کلمه Meta به معنای فرا و مخفف universe به معنای جهان تشکیل شده است بنابراین Metaverse به معنای فرا جهان است.

به گزارش رصداقتصادی ‌:‌  ​متاورس دنیای عظیمی از همه چیز است: یک پلتفرم بازی، یک خرده فروشی مجازی، یک ابزار آموزشی، یک کانال تبلیغاتی، یک کلاس درس دیجیتال، یک دروازه برای تجربه های کاملاً جدید مجازی و… . متاورس فقط برای صنعت سینما یا گیمرها نیست. متاورس در مورد تعامل با افراد و سازمان ها از سراسر جهان و فراتر از آن، بهبود خرده فروشی و افزایش خدمات مالی است.

 

همراه ما باشید تا کاملا با متاورس این دنیای جدید گام به گام آشنا شویم.

اول با هم کلمه متاورس را ریشه یابی کنیم. متاورس به انگلیسی Metaverse از دو کلمه «Meta» به معنای «فرا» و مخفف «universe» به معنای «جهان» است بنابراین «Metaverse» به معنای «فرا جهان» هست. اگر عمیقاً به این موضوع فکر کنیم، متوجه میشیم «فرا جهان» مفهوم بزرگی دارد و قطعاً دنیای متاورس آینده را تصرف می کند همان طور که در حال حاضر شبکه های مجازی و اینترنت با همه ی مخالفانی که داشت جز جدانشدنی زندگی ما هستند.

در آینده نزدیک دنیای متاورس و زندگی متاورسی جزو تجربیات روزمره ما خواهند بود بنابراین اگر شخصی هستید که به دنبال سرمایه گذاری مناسب برای آینده خود و فرزندانتان هستید، هر چه زودتر اطلاعاتتان را راجع به دنیای متاورس و نحوه سرمایه گذاری صحیح و کسب سود از آن را زیاد کنید.

در ادامه نگاهی به مهم ترین اتفاقات در تاریخچه توسعه متاورس همراه با توضیح کامل خواهیم داشت.

 

سال 1968: در فیلم “2001: A Space Odyssey” محیطی شبیه به متاورس به تصویر کشیده شد.

در فیلم 2001: A Space Odyssey، فضانورد دکتر دیو بومن تجربه ای روان گردانی را پشت سر می گذارد که در آن او در یک متاورس با تصاویر سه بعدی روی دنیای واقعی قرار دارد. این امر به بینندگان اجازه می دهد تا در مورد صحنه تصمیم بگیرند، اما می تواند بر اساس این نظریه استوار باشد که خود جهانی که اکنون در حال زندگی در آن هستیم، ممکن است یک متاورس باشد.

 

سال 1973: اولین دنیای مجازی ایجاد شد.

Maze War اولین دنیای مجازی است که در قالب بازی شناخته شده است. این بازی در شبکه ای از کامپیوترهای یونیکس پخش می شد و به کاربران اجازه می داد در یک محیط مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند. نسخه های جدیدتر و مدرن تر چنین بازی هایی عبارت اند از Second Life، World of Warcraft، Minecraft و Fortnite و … . این بازی ها به بخش مشترکی از جامعه تبدیل شده اند و حتی برخی از مردم از طریق فعالیت های درون بازی امرار معاش می کنند.

 

1992: اصطلاح “metaverse” ابداع شد.

نیل استفنسون، نویسنده رمان های علمی تخیلی، در سال 1992 اصطلاح «متاورس» را ابداع کرد که به یک واقعیت مجازی کاملاً فراگیر اشاره کرد. کلمه متاورس برای اولین بار در رمان سقوط برفی او استفاده شد که در دنیای آینده اتفاق می افتد. ازجمله فضای مجازی وسیعی شبیه به یک بازی آنلاین چندنفره که در آن افراد ممکن است با یکدیگر تعامل داشته باشند و چیزهایی مانند املاک و مستغلات را خریداری کنند.

 

2021: کلمه metaverse تبدیل به یک کلمه رایج بین المللی شد.

در سال 2021، فیس بوک با تغییر نام شرکت مادر خود به Meta، توجه جهانیان را به متاورس جلب کرد. همچنین اعلام کرد که 10 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد و 10000 نفر را در اروپا برای ساخت متاورس استخدام خواهد کرد.

 

2022 و پس از آن: بزرگترین شرکت های جهان شروع به توسعه در متاورس کردند.

شرکت هایی مانند H&M، سامسونگ و وال مارت به صورت آزمایشی شروع به ایجاد فروشگاه های خرده فروشی محصولات خود در متاورس کردند. این یک قلمرو و فضای کاملاً جدید برای بازاریابی و تعامل با مشتری است و دیری نمی گذرد که اکثر شرکت ها در آنجا حضور خواهند داشت. همه ی این شرکت ها برای معاملات به دنیای متاورس و توکن های دیجیتالی متکی خواهند بود.

شرکت های املاک و مستغلات مجلل مجازی در حال آماده شدن برای کسب سود در متاورس با فروش ویلاهای مجازی، لوکس در متاورس هستند، این شرکت ها کاملا از آینده محصولات خود مطمئن بوده و روزانه در حال توسعه و رشد فضای کاری خود هستند.

 

ارتباط بین وب3 و متاورس چیست؟ آیا یکی هستند؟

متاورس و وب3 دو مفهوم جدا از هم هستند اما بین آن ها ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. ما تا اینجای مقاله به متاورس چیست پرداختیم الآن «وب 3» را تعریف کرده سپس به ارتباط وب3 و متاورس می پردازیم.

وب1 نسل اول اینترنت بود که در سال های 1991 تا 2004 مردم از آن استفاده می کردند، وب1 که نسل دیروز اینترنت هم گفته می شود به صورت محلی استفاده شده و تولید محتوا در آن کم بود همچنین سرعت و حجم باند این نسل از اینترنت بسیار پایین بود.

وب2 که همان اینترنتی هست که امروز از آن استفاده می کنیم و ما فقط قدرت تولید محتوا بر بستر یک سایت را داریم که در گوگل سرچ می شود فرض کنید. شرکت گوگل به هر دلیل تصمیم بگیرد دیگر در جستجوهای خود سایت همیار کریپتو را نشان ندهد. ما عملاً هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم به همین دلیل افراد به ایجاد وب3 روی آوردند.

وب3 نسلی از اینترنت است که مبتنی بر بلاک چین بوده و غیرمتمرکز است بدین ترتیب صاحبان سرور نمی توانند اشخاص را در استفاده از آن محدود کنند. وب3 یک اینترنت غیرمتمرکز که توسط کاربران فردی کنترل می شود نه توسط شرکت های بزرگ. در وب 3 به جای آنکه تمام وقت و هزینه خود را صرف تولید محتوا برای وب سایتی مانند گوگل کنیم و گوگل از آن کسب درآمد کند. می توانیم بر بستر بلاک چین که کاملاً تحت کنترل خود ما است تولید محتوا را انجام دهیم.

حال که معنای وب3 را درک کردیم به بررسی ارتباط بین وب3 و متاورس می پردازیم. وب 3 و متاورس دو ماهیت متفاوت باهم دارند و اصلاً رقیب اینترنت حال حاضر نیستند. درواقع متاورس فقط بخشی از وب3 است.

 

بلاک چین و چگونگی قدرت بخشیدن به متاورس

ارتباط بین بلاک چین، ارز دیجیتال و متاورس چیست؟ علاوه بر این که بلاک چین، ارز دیجیتال و متاورس از کلمات کلیدی فناوری امروز هستند، چه چیزی مشترک دارند؟ برای بسیاری از توسعه دهندگان و سرمایه گذاران در حوزه تکنولوژی، مفهوم متاورس و رمز ارز درهم تنیده شده اند و بخشی از وب3 خواهند بود. اگرچه متاورس و ارز دیجیتال دو چیز کاملاً متفاوت هستند، اما در حین توسعه می توانند به شدت به یکدیگر تکیه کنند.

 

بهتر است با یک فناوری اساسی شروع کنیم که در قلب ارزهای دیجیتال و متاورس قرار دارد: بلاک چین.

بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال عمومی است که داده های تراکنش را ثبت می کند. تراکنش هایی که از شبکه بلاک چین استفاده می کنند می توانند همتا به همتا باشند و واسطه ها (مانند یک بانک یا شرکت فناوری) را از تعاملات کاربر حذف کنند. این امر می تواند هزینه ها را کاهش دهد و زمان انجام تراکنش ها را سرعت بخشد.

بلاک چین و ارزهای مبتنی بر آن یعنی رمز ارزها، به عنوان یک خدمات دیجیتالی برای انجام معاملات تجاری در دنیای دیجیتال توسعه یافتند. متاورس با دنیای مجازی سه بعدی و خدمات همه جانبه خود از فناوری بلاک چین به عنوان راهی برای ایجاد تعاملات بین کاربران اینترنت استفاده می کنند.

برای انجام معاملات در متاورس که بر پایه بلاک چین استوار است باید از رمز ارز خاص همان متاورس استفاده کرد تا به توان اشیای درون آن متاورس مانند NFT مدنظر را خرید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه