قیمت دلار| قیمت دلار الان| قیمت دلار امروز

قیمت دلار و قیمت طلا معکوس شد | قیمت طلا امروز یکم آذر ماه

قیمت دلار و قیمت طلا معکوس شد | قیمت طلا امروز یکم آذر ماه
کدخبر : 43656

طلا امروز (سه‌شنبه) افزایش یافت و برخی از کاهش‌های جلسه‌های گذشته را جبران کرد زیرا ارزش دلار کاهش یافت و تمرکز برروی دقایقی از آخرین نشست فدرال رزرو ایالات‌متحده برای سرنخ‌هایی در مورد افزایش نرخ بهره در آینده معطوف شد.

قیمت دلار مدام کم و زیاد می شود ولی چند وقتی است قیمت دلار گران شده است.قیمت دلار غیر قابل پیش بینی است. تمام واردات و صادرات بر اساس قیمت دلار انجام می گیرد. معلوم نیست قیمت دلار گران شود یا ارزان.

 بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۴۰ دقیقه به وقت شرقی با ۴.۲ درصد افزایش به ۱۷۴۲ دلار و ۴۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۷۴۳ دلار و ۴۰ سنت رسید.

طلا برای چهارمین جلسه متوالی در روز دوشنبه سقوط کرد زیرا سرمایه‌گذاران امنیت دلار را در میان محدودیت‌های جدید کووید- ۱۹ در چین ترجیح دادند اما امروز (سه‌شنبه) دلار رشد خود را متوقف کرد و طلا را برای خریداران خارجی ارزان‌تر کرد.

صورتجلسه نوامبر فدرال رزرو روز چهارشنبه ارائه می‌شود و اکثر معامله‌گران روی افزایش ۵۰ واحدی در دسامبر شرط بندی می‌کنند. احتمال افزایش ۷۵ واحدی به دنبال اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو به ۱۹ درصد می‌رسد. در حالی که طلا به عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ‌های بهره بالا مانع از سرمایه‌گذاری در شمش‌های غیر بازده می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، استفان اینس، شریک مدیریت در SPI Asset Management گفت: تنها عاملی که ممکن است طلا را به زیر ۱۷۰۰ دلار بازگرداند، غافلگیری صعودی در شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکاست.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با یک درصد افزایش به ۲۱.۰۵ دلار رسید، پلاتین با ۱.۲ درصد افزایش به ۹۹۳.۵ دلار و پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۸۷۲ دلار و ۲۵ سنت رسید.  شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ پس از مازاد مالی سنگین در سال جاری، کسری این فلز وجود داشته باشد.

اروپا هم ایران را تحریم می‌کند؟

روز گذشته خبر رسید که اتحادیه اروپا در حال بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است. اگر چنین تحریم‌هایی وضع شود، آن زمان کار بانک مرکزی برای عمل به وعده صالح‌آبادی و کنترل بازار ارز بسیار دشوار می‌شود.

طبق پستی که کانال تلگرامی خبرگزاری ایرنا دقایقی پیش منتشر کرد اتحادیه اروپا درحال بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است. طبق این گزارش ظاهرا ۱۶ فرد و نهاد در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد.

اشپیگل نیز از تمایل ۶ کشور پیشنهاد‌دهنده این طرح برای تصمیم‌گیری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ۱۷ اکتبر (دوشنبه ۲۵ مهر) خبر داده است. برخی تحلیل‌ها نیز حاکی از احتمال اندک مقاومت اعضای اتحادیه اروپا جهت مخالفت با این پیشنهاد است.

حال باید منتظر واکنش بازار ارز به این خبر بود. اگرچه به نظر می‌رسد که بازار ارز بیشتر به اخبار منفی واکنش نشان می‌دهد و نسبت به اخبار مثبت مانند آزادسازی منابع بلوکه شده ایران واکنش چندانی ندارد.

منابع بلوکه شده آزاد نمی‌شود؟

البته شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در توئیتی خبرآزادسازی این منابع را رد و اعلام کرد «آزاد شدن و انتقال پول‌های بلوکه شده ایران در ازای آزادی باقر و سیامک نمازی، کذب است و صحت ندارد.»

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش قیمت دلار ارتباطی با این خبر ندارد. چراکه خبرآزادسازی منابع بلوکه شده ایران، بارها چه از سوی دولت سیزدهم و چه از سوی دولت دوازدهم بارها مطرح شده است. در دفعات نخست تزریق ۷ میلیارد دلار ارز، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌داد و بارها دولت توانست با این اخبار بازار را کنترل کند. اما مدت‌هاست که بازار نسبت به چنین اخباری بی‌تفاوت است و براساس آن حرکت نمی‌کند.

اما بازار چگونه مهار شد؟ بسیاری از معامله‌گران معتقدند که بازار ارزفعلا تحت تاثیر هیچ خبری نیست و روال معمول خود را طی می‌کند و فعلا در حال کانال‌سازی است. به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

اگرچه برخی دیگر معتقدند که احتمالا بازارساز وارد بازار ارز شده است. چراکه هم روز جمعه منابع سنگینی به بازار تزریق شد و هم از اظهارات جدید صالح‌آبادی می‌توان اینگونه برداشت کرد که دولت برای مهار بازار برنامه دارد و اجازه نمی‌دهد که دلار به زودی کانال عوض کند.

قیمت دلار

پیش‌بینی قیمت دلار

اما روند قیمت دلار چگونه است؟ اگر مبنای این پیش‌بینی کوتاه‌مدت باشد، باید بازار را بر اساس قیمت دلار هرات پیش‌بینی کرد. قیمت دلار هرات امروز ۱۱ مهرماه وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد. این یعنی قیمت دلار هرات رشد کرده و بر بازار ارز تهران هم تاثیر افزایشی دارد.

سیگنال درهم هم مانند دلار هرات است. در یازدهمین روز مهرماه قیمت درهم به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که نشان‌دهنده افزایش قیمت است. پس از این دو نظر، می‌توان پیش‌بینی کرد که روند قیمت دلار اگر افزایشی نباشد، کاهشی هم نخواهد بود.

به خصوص که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد معاملات بازار قفل شده و فعلا فروشندگان دست نگه داشته‌اند.

اما در بلندمدت قیمت دلار چه می‌شود؟

آخرین باری که دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد، تیرماه سال جاری و بعد از شکست مذاکرات دوحه بود. آن زمان بازارساز با ارزپاشی و اخبار برجامی جدید توانست دلار را رام کند و حتی آن را تا کانال ۲۹ هزار تومان هم برساند. این بار احتمالا چشم امید بازار برای کاهش قیمت دلار به اخبار سیاسی است. اما برخی از معامله‌گران معتقدند رشد قیمت دلار هیجانی نبوده و دلار در کانال ۳۱ یا ۳۲ هزار تومان ماندگار است. مگر اینکه اخبار سیاسی خاصی مخابره شود.

اما مساله این است که اگرچه ایران به مذاکرات هسته‌ای جدید چراغ سبز نشان داده، اما این چراغ سبز با موافقت طرف آمریکایی و اروپایی همراه نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه