جهان فولاد سیرجان

جذابیت طرح‌ توسعه‌های مهم فولاد جهان سیرجان در کسب حداکثری بازارهای اقتصادی

جذابیت طرح‌ توسعه‌های مهم فولاد جهان سیرجان در کسب حداکثری بازارهای اقتصادی
کدخبر : 45324

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در استان کرمان از زیر مجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنایع مس و شرکتهای معدنی و صنعتی گل گهر است که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای مهم و افزایش ظرفیت آهن اسفنجی به ۳.۸ میلیون تن جذابیت و دید بلندمدت را مدنظر قرار داده است.

به گزارش رصد اقتصادی، مجتمع جهان فولاد از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنایع ملی مس ایران، در سال گذشته دارای ترکیب تولید؛ ۳۶ درصد آهن اسفنجی، ۳۵ درصد شمش بیلت، ۱۰ درصد میلگرد و ۱۹ درصد نیز سایر محصولات در سبد تولیدات بود که در این بین تمام آهن اسفنجی تولید در داخل خود شرکت به منظور تولید شمش بیلت به مصرف می‌رسد.

مجتمع جهان فولاد سیرجان در دوره شش ماهه سال جاری، ۷۶۴ میلیارد تومان سود خالص به دست آورده که ۳۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته اما مبلغ فروش شش ماهه شرکت ۵۶۵۰ میلیارد تومان است که نسبت به دوره مشابه ۱۵ درصد بیشتر بوده که بر این اساس مبلغ فروش شرکت در تابستان ۱۴۰۱ مبلغ ۳۰۴۳ میلیارد تومان است که نسبت به بهار ۱۷ درصد افزایش داشته است.

عمده هزینه بهای تمام شده شرکت فولاد سیرجان، شامل ۹۶ درصد مواد مستقیم که خرید شامل خرید گندله می‌باشد. گندله‌ گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن است و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته و سخت می‌شوند که تماما از شرکت گل‌گهر خریداری می‌شود ۳۳ درصد مربوط به هزینه سربار می‌باشد. هزینه مواد مصرفی و هزینه انرژی بیشترین میزان از هزینه سربار را شامل می‌شوند.

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در 8 ماهه منتهی به آبان از فروش محصولات خود 7045 میلیارد تومان درآمد کسب نمود که از این مبلغ 577 میلیارد تومان آن مربوط به همین ماه می باشد. گفتنی است مبلغ فروش این شرکت در مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد رشد داشته است.

مجتمع جهان فولاد سیرجان در دوره یک ماهه منتهی به 30 آبان ماه 1401، مبلغ 576.7 میلیارد تومان درآمد داشته که تمام آن مربوط به فروش داخلی شرکت است.

طرح‌های توسعه متعدد در شرکت فولاد جهان باعث شده است که چشم‌انداز بسیار مثبت و پتانسیل رشد سود بالایی در سال‌های آتی در شرکت وجود داشته باشد. از طرح توسعه‌های مهم و تاثیرگذار این شرکت، بهره‌برداری از فاز احیای ۲ به ظرفیت یک میلیون و احیای مستقیم مگامدول به ظرفیت ۱.۷ میلیون تن که جمعا پتانسیل فروش ۲۱ هزار میلیارد تومان از طرح‌های آهن‌اسفنجی را دارد که در مقابل می‌تواند تحول بزرگی در سودآوری شرکت رخ دهد. 

همچنین شرکت در نظر دارد با اجرای پروژه‌های ذوب و ریخته‌گری به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن، احداث واحد کلاف به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و فولاد آلیاژی به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن ارزش افزوده بالاتری برای محصولات ایجاد کند و توان سودآوری خود را برای سال‌های بعد افزایش دهد. 

محوریت و اساس تعریف پروژه ها و موضوعات تحقیق و توسعه در چند زمینه کلی از جمله؛ افزایش بهره‌وری از منابع و دارایی‌ها، کاهش مصارف انرژی، شناسایی و برطرف کردن گلوگاه های تولید، افزایش تولید زیرسقفی، هوشمندسازی فرایند تولید، مدیریت نوآوری، مدیریت تکنولوژی، اقتصاد چرخشی، توسعه سبد محصول و فولاد سبز می‌باشد.

برای صادرات به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز دسترسی به بندر عباس این امکان را برای منطقه کاملا مهیا می سازد. اصلی ترین مزیت جهان فولاد سیرجان در تولید، حمل آسان گندله گل گهر از طریق تسمه نقاله است که به این دلیل می‌توان گفت که زنجیره تولید از سنگ تا شمش در منطقه گل گهر، به عنوان تنها واحد تولیدی در کشور محسوب می شود که زنجیره تولید فولاد را در یک محل متمرکز داراست.

لازم به ذکر است؛ شرکت فولاد جهان سیرجان در زمینه تولید شمش بیلت، میلگرد، آهن اسفنجی و گازهای صنعتی فعال می‌باشد. در حال حاضر دارای سه واحد فعال شامل کارخانه احیاء شماره ۱ به ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، کارخانه ذوب و ریخته‌گری شماره ۱ به ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش در سال، کارخانه نورد بردسیر با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن میلگرد و کارخانه اکسیژن با ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن گازهای اکسیژن، نیتروژن و آرگون در سال می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه