کیش | سازمان منطقه آزاد کیش

سازمان منطقه آزاد کیش در کانون تعاملات مسئولیت‌های اجتماعی

سازمان منطقه آزاد کیش در کانون تعاملات مسئولیت‌های اجتماعی
کدخبر : 45336

سازمان منطقه آزاد کیش از نظر تکالیف قانونی که نشات گرفته از ادبیات مسئولیت اجتماعی است فراتر از تکلیف قانونی به حوزه مسئولیت اجتماعی ورود پیدا کرده و گام های موثری در این مسیر برداشته است

به گزارش رصد اقتصادی، رویکرد ویژه مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه مسئولیت های اجتماعی با تدوین برنامه های راهبردی جهت پیشبرد اهداف و توسعه فرهنگ اجتماعی، سلامت و توانمندسازی بانوان اقدامات موثری انجام داده است به گونه ای که بیش از پیش همچنان به عنوان یک امر داوطلبانه که زمینه ساز پیشرفت و توسعه جزیره و مناطق همجوار آن می شود اهتمام ویژه داشته اند.

ارائه آموزش های توانمندسازی به افرادی که فاقد مهارت هستند در سازمان منطقه آزاد کیش ساختاری پیش بینی شده تحت عنوان مرکز توانمندسازی زنان که فضا و آموزش های لازم برای این قشر در نظر گرفته شده است. 

توانمندسازی بانوان در حوزه های مختلف به عنوان یکی از اولویت های مهم معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش دنبال می شود و امسال بیش از یک هزار و ۷۰۰ زن در این جزیره آموزش‌های توامندسازی و مهارت‌های شغلی فرا گرفته اند.

فراهم آوردن فضایی با نام "مهنورا" برای عرضه تولیدات زنان خانه دار و هنرمند جزیره کیش در حوزه های "صنایع دستی، دست ساز، غذاهای سنتی و شیرینی های محلی و خانگی و ترشی‌های مختلف" از اقدامات ارزشمند سازمان در زمینه ارتقاء مهارت آموزی بانوان این منطقه در نگین همیشگی خلیج فارس است.

بر اساس آمار حدود ۵۰ درصد از جمعیت کیش را بانوان تشکیل می دهند. دوره های مشاوره کسب و کار در حوزه های مختلف با حضور بانوان کارآفرین برتر کشور به صورت آنلاین و حضوری، همایش های سلامت روان، معرفی و شناسایی دختران و بانوان موفق جزیره به صورت هفتگی از دیگر اقدامات انجام‌ شده توسط سازمان منطقه آزاد کیش است.

شرایط جزیره و مهاجر پذیر بودن ۹۰ درصد ساکنان کیش موقعیتی ویژه و متمایز از سایر نقاط کشور است که در این راستا توجه ویژه به وضعیت بانوان در قالب اجرای ۴ طرح مختلف در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است.

مسئولیت های اجتماعی یکی از موضوعات مهم برای ارتقاء سطح استانداردهای زندگی محسوب می شود که با مشارکت، همدلی و همراهی عموم مردم و مشارکت دستگاه های مختلف، بخش خصوصی و شرکت های فعال در این زمینه تحقق یافته است.

ساخت مدارس جزیره کیش و حمایت های مالی و معنوی در امر آموزش برای توسعه و تجهیز مدارس به عنوان مصداقی از فعالیت های سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه مسوولیت های اجتماعی می باشد.

بنابراین گزارش، هم اکنون 23 مدرسه در جزیره کیش با حمایت های مالی و معنوی سازمان منطقه آزاد کیش تحت عنوان مدارس مروج سلامت مشغول فعالیت هستند.

همچنین با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برای کمک به خانواده های بی سرپرست و نیازمند، پوشش بیمه بسیاری از بومیان جزیره، کمک به پرسنل آموزش و پرورش به ویژه  افرادی که خود سرپرست هستند و پوشش بیمه تکمیلی مددجویان بهزیستی در راستای مسوولیت های اجتماعی در جزیره کیش اجرایی شده است.

سازمان منطقه آزاد کیش در مقوله ورزش؛ ارتقاء کیفیت در این حوزه را جزء اصول اساسی سیاست های خود می‌داند و از اعضای هیئت امنای مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش خواسته تا با این رویکرد در جهت رشد و توسعه ورزش جزیره کیش حرکت کنند.

در حوزه گردشگری کشتی های "کارینا و رویای دریا" به ترتیب با ظرفیت ۴۴۰ نفر و ۶۸۰ نفر توسط بخشی خصوصی آماده شده و به چرخه خدمت رسانی حوزه گردشگری جزیره زیبای کیش اضافه شد.

 لازم به ذکر است با افتتاح کشتی های تفریحی "کارینا و رویای دریا" فرصت های شغلی جدید برای ۸۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۳۰۰ نفر غیر مستقیم فراهم می شود.

علاوه بر این، سازمان برای کمک به گروه های رویداد ساز نیز تلاش کرده است تا با فعالیت های مختلف اقدامات آنها را تسهیل کند برای مثال این گروه ها با در اختیار گذاشتن فضای رایگان یا حمل و نقل رایگان اجرایی می شود که این امکان را سازمان در اختیار این گروه ها قرار می دهد.

 در بحث ارائه کمک به مناطق همجوار طبق تکلیف قانونی‌ در بنادر چارک و بنادری که به عنوان مداخل ورودی کیش به حساب می آیند در امر جاده سازی و بهسازی فضاهای شهری کمک هایی به این مناطق انجام شده است.

 همچنین اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی فراوانی با توجه به حضور بخش خصوصی در جزیره در این حوزه انجام شده است، چرا که بخش خصوصی در جزیره کیش در کنار سازمان منطقه آزاد کیش علاقه مند به فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی است تا امنیت و کیفیت زندگی ارتقاء یابد به همین خاطر منابعی را تامین و در اختیار بخش های اجتماعی قرار می دهد.

حوزه حفظ محیط زیست یکی از مباحث اساسی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی است. بحث پاک سازی سواحل، نهال کاری و جلب مشارکت مردم در ایجاد فضاهای سبز از جمله این موارد است.

راه اندازیب کمپین جزیره کیش بدون پلاستیک یکی از فعالیت هایی یکی از فعالیت های اجتماعی در این منطقه است که در این حوزه انجیو های فعال محیط زیستی در کنار فعالیت های آگاهی بخشی و تبلیغاتی، فعالیت های عملی مانند تهیه کیف پارچه ای و پاکت برای جلوگیری جهت استفاده بیش از حد از پلاستیک می باشد.

لازم به ذکر است، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست دریایی و تنوع زیست محیطی کیش، نسبت به برگزاری کارگروه محلی یه صورت مستمر برای پیشگیری و مقابله با آلودگی ها و لکه های نفتی اقدام کرده است.

حفظ و احیای زیست بوم های مرجانی به عنوان مهمترین و پرتولیدترین اکوسیستم دریایی کیش که نقش مهمی در توسعه گردشگری این منطقه دارد یکی از اولویت های سازمان محسوب می شود چرا که زیست بوم های مرجانی پشتوانه حیات بسیاری از آبزیان هستند و اقتصاد گردشگری کیش تا حدود زیادی وابسته به حفظ محیط زیست دریایی و زیستگاه های مرجانی است.

اقدامات بهینه سازی و بحث پاکسازی سواحل با آموزش از دوران کودکی از دیگر اقدامات سازمان مناطق آزاد کیش است. با همکاری اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش، ۲۲ نفر از کودکان و نوجوانان جزیره هندورابی با شرکت در یک دوره آموزشی، مدیریت بهینه پسماند و اهمیت تفکیک از مبدا را فرا گرفتند.

همچنین، اداره محیط زیست کیش در راستای عمل به وظایف قانونی خود و کمک به حفاظت همه‌جانبه از کوسه‌ماهیان موجود در آب‌های پیرامونی جزیره کیش و هندورابی، نسبت به ایجاد کارگروه حمایت از کوسه‌ماهیان متشکل از روسا و کارشناسان ادارات محیط زیست، دامپزشکی، اداره امور دریایی، شیلات، فرماندهی دریابانی کیش، جامعه کلوپداران کیش و انجمن مردم نهاد پرشین شارکس است، اقدام کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه