یارانه نقدی| یارانه نقدی دی ماه| یارانه نقدی جدید

خبر داغ یارانه ، یارانه نقدی ۴۰ درصد آب رفت/ کالابرگ اجرایی می شود؟

خبر داغ یارانه ، یارانه نقدی ۴۰ درصد آب رفت/ کالابرگ اجرایی می شود؟
کدخبر : 45636

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۰ درصد یارانه نقدی آب رفته است، گفت: دولت باید با کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدی مبتنی بر سبد کالا، طبق مصوبه مجلس از کاهش ارزش یارانه مردم جلوگیری کند.

محسن دهنوی نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «از ابتدای امسال و پس از حذف ارز ترجیحی، با تجمیع و افزایش یارانه‌ها گام مهمی برای برقراری عدالت و کاهش فساد برداشته شد.

‌یارانه‌های نقدی برای سه دهک اول تا ۴۰۰ هزار تومان و برای ۶ دهک دیگر تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر در ماه افزایش یافت.

مابه‌التفاوت قیمت قبل و بعد از حذف ارز ترجیحی، به ازای سبدی شامل ۱.۵ کیلوگرم مرغ، ۱ کیلوگرم گوشت قرمز، یک شانه تخم مرغ، ۸ کیلوگرم لبنیات و ۷۰۰ گرم روغن در انتهای خرداد، ۱۸۵ هزار تومان بود که اکنون به ۲۶۰ هزار تومان رسیده است. یعنی ۴۰ درصد آب رفتن یارانه  نقدی!

یارانه نقدی، جبران‌کننده مناسبی برای سبد کالاهای اساسی بود اما با گذشت زمان و تورم، یارانه مردم آب شده و دیگر پاسخگوی نیاز ۷ ماه پیش نیست.

 ‌به همین دلیل معتقدم دولت باید با کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدیِ مبتنی بر سبد کالا، طبق مصوبه مجلس از کاهش ارزش یارانه مردم جلوگیری کند.»/ ایسنا

یارانه نقدی یاکالابرگ | کالابرگ هرماه چقدر شارژ می‌شود؟

به زودی توزیع کالا برگ در سرتاسر کشور آغاز می‌شود. باید دید که کالابرگ هم به مانند یارانه نقدی اقبال بلندی دارد یا خیر؟

 خرید کالا در طرح کالابرگ، امکانی در کنار دریافت نقدی یارانه است که به زودی در تمام کشور اجرا می‌شود.

طرح کالابرگ با اعلام وزیر اقتصاد به طور آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است و پس از اجرای آزمایشی در صورتی که اجرای آن برای کل مردم این استان موفقیت آمیز باشد، این طرح در کل کشور اجرایی می‌شود.

دغدغه معیشتی دولت و مجلس در اجرای طرح کالابرگ

 

سید احسان خاندوزی همچنین در رابطه با اجرای آزمایشی این طرح گفته است: نظام کالابرگ الکترونیکی مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد، اما، چون نظام پرداخت یارانه جمعیت زیادی از مردم را متاثر می‌کند، لازم بود دولت درباره آماده بودن زیرساخت فنی آن مطمئن شود.

محمد باقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد در رابطه با تاکید بر اینکه دولت بستر فنی سبدکالا را فراهم کرده است، اظهار کرد: دولت در تلاش است سبد کالا را ارائه کند. مردم می‌توانند بین سبد کالا و یارانه انتخاب کنند. بنده فکر می‌کنم ارائه سبد کالا برای مردم بهتر باشد. دغدغه دولت و مجلس معیشت مردم است. دولت بستر فنی سبدکالا را فراهم کرده است. ما باید قدرت خرید مردم را به ویژه در کالای اساسی حفظ کنیم.

در طرح کالابرگ، خرید کالا امکانی در کنار دریافت نقدی است

انتخاب اختیاری میان دریافت نقدی و خرید کالای اساسی در طرح کالابرگ، شیوه اجرای این طرحی است که در حال حاضر به صورت آزمایشی در استان هرمزگان اجرایی می‌شود. بر اساس این طرح خانوار‌ها می‌توانند به اعتبار یارانه یک ماه زودتر کالا‌های اساسی را خریداری کنند.

به گفته سید صولت رضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرآیند در کالابرگ به این شکل است که کارت بانکی معادل یارانه دریافتی شارژ می‌شود و خانوار‌ها در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند که پروتئین و کالا‌های اساسی دریافت کنند و در صورتی که از این شارژ برای خرید کالای اساسی استفاده نکنند، می‌توانند در زمان پرداخت یارانه‌ها، پول را به طور نقدی برداشت کنند.

برخی از کارشناسان از اختیاری شدن این طرح به عنوان مهم‌ترین پیامد آن یاد می‌کنند و این تصمیم را اقدامی خوب در راستای جلوگیری از کمبود سرانه مصرف برخی کالا‌های اساسی از جمله پروتئین می‌دانند.

مدیریت تغذیه به وسیله طرح کالابرگ

حسین محمودی اصل؛ کارشناس مسائل اقتصادی در این باره در گفتگو با ایبِنا، اظهار کرد: اختیاری شدن کالابرگ می‌تواند یک مزیت برای آن باشد، اما در کل کالابرگ می‌تواند هم به فروش شرکت‌ها کمک کند و هم توان خرید را تقویت کند؛ بنابراین چنین تصمیمی می‌تواند تغذیه مردم را مدیریت کرده و از سوءتغذیه و کمبود سرانه مصرف در برخی کالا‌ها جلوگیری کند؛ بنابراین طرحی که در نظر گرفته شده است بنظر می‌آید مفید و موثر باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند این بهترین شیوه برای جایگزینی یارانه نقدی است و با چنین اقدامی در کنار پرداخت یارانه نقدی برخی اهداف نیز به طور موازی عملی می‌شود و به اصطلاح با یک تیر دو نشان خواهیم زد.

سعید باستانی؛ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در گفتگو با ایبِنا در رابطه با طرح کالابرگ، گفت: وقتی یارانه به طور نقدی پرداخت می‌شود، تبعات تورمی نیز دارد و از طرفی ممکن است در جهتی که هزینه‌گذاری شده هزینه نشود؛ بنابراین کالابرگ نسبت به پرداخت یارانه به طور نقدی بهتر است.

استفاده از اعتبار کالابرگ از طریق تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار امکان‌پذیر است و این مسئله نیز باعث کارایی بیش‌تر کالابرگ می‌شود.

هیچ مشکلی در تامین مالی کالابرگ وجود ندارد

به گفته سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد این طرح از جهت تامین مالی منابع هیچ مشکلی ندارد. چرا که مبتنی بر همان نظام تامین درآمدی است که کل پرداخت‌های یارانه صورت می‌گیرد. در کشور حدودا ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود و طرح کالابرگ نیز در بستر همین نظام تامین مالی اجرا می‌شود و نیاز به تامین بودجه جدیدی ندارد.

هیچ تغییری در مبلغ و زمان یارانه‌ها نخواهیم داشت

با اجرای طرح کالابرگ هیچ تغییری در مبلغ و زمان پرداخت یارانه‌های نقدی صورت نمی‌گیرد و در صورتی که اعتبار کالابرگ الکترونیکی تا پایان هر ماه برداشته نشود امکان دریافت نقدی این اعتبار وجود دارد. این طرح هم اکنون در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و پس از برطرف شدن مسائل فنی و نقص‌های احتمالی آن در تمام کشور قابلیت اجرایی شدن دارد.

منبع:تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه