تعبیر خواب

فقط این خواب ها تعبیر دارن | شرط تعبیر خواب

فقط این خواب ها تعبیر دارن | شرط تعبیر خواب
کدخبر : 45799

همه انسان ها دوس دارند بدانند تعبیر خواب هایی که می بینند چیست، بحث تعبیر خواب بسیار گستره است، ولی بعضی از خواب ها میتوانند راهنمای ما در زندگی باشند.

خوابیدن و خواب دیدن جزء جدائی ناپذیر زندگی هر انسان است. خواب ها و رویا ها گاه می توانند نشانه ی یک اتفاق در واقعیت باشند و گاهی هم تنها نتیجه افکار روزانه ماست و تعبیر درستی ندارد. در رابطه با خواب سوالات بسیاری برای همه ما پیش می آید که یکی از این سوالات این است که کدام یک از خواب های ما تعبیر دارند؟ چه شرایطی برای تعبیر شدن خواب لازم است؟ با ما در این بخش از نمناک همراه شوید تا جواب برخی سوالات خود را دریابید.

 

انواع خواب و رویا؛ از صادقه تا کاذبه

حتما شما هم در بحث تعبیر خواب، عناوینی مثل رویای صادقه و... را شنیده اید که در صحت خواب نقش دارند، پس ابتدا با این مفاهیم آشنا می شویم.

رسول گرامی اسلام (ص) درباره انواع خواب می‌فرماید:

الرؤیا ثلاثة:بشری من الله، و تحزین من الشیطان، والذین یحدث به الانسان نفسه فیراه فی منامه؛

خواب و رؤیا سه گونه است. گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان و گاه مسائلی است که انسان در فکر خود می‌پروراند و آن را در خواب می‌بیند

(میزان‌الحکمه، ج. 4، ص. 16، انتشارات مکتبه ‌الاسلامی).

در بحار الانوار علامه محمد باقر مجلسی به نقل از شیخ مفید و در سفینة البحار حاج شیخ عباس قمی می‌نویسد که خواب بر چهار قسم است:

1. رؤیای صادقه یا خواب رحمانی که قابل تأویل و دارای اثر خارجی است.

2. رؤیای کاذبه یا خواب شیطانی که وسوسة ابلیس است.

3. خوابی که نتیجة غلبة اخلاط اربعه و عدم اعتدال مزاج است.

4. خوابی که نتیجة فکر و اندیشه و تخیل و توهم خود شخص است.

چه عواملی بر تعبیر خواب اثر دارند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم رویای صادقه قابل تاویل است پس یکی از شروط تعبیر شدن خواب صادقه بودن آن است اما تشخیص این که چه خوابی صادقه است کار دشواری است.

زمان و ساعت خواب

زمان و ساعت خواب در تعبیر خواب اهمیت دارد. بر اساس برخی از روایات، پیامبر اسلام و امام جعفر صادق صحیح‌ترین خواب‌ها را خواب روز (حدود یک ساعت قبل از اذان ظهر) و خواب سحر ذکر کرده اند.

خواب قبل از اذان صبح؛ خوابی که صحتش بیشتر است

اغلب در پاسخ به این سؤال که " کدام خواب ها تعبیر دارند "، پاسخ را خواب قبل اذان صبح میدانند که در این مورد احادیثی نقل شده است.

ابوبصیر از امام صادق‌پرسید:

آیا خواب راست و دروغ هر دو یک منشأ دارد؟ حضرت فرمود:«درست است (با این تفاوت که‌) رؤیای دروغ و خلاف واقع را انسان در آغاز شب که هنگام تسلط (شیاطین‌) رانده شده و نابکار است می‌بیند.

این‌گونه رؤیاها تخیلات آدمی است که دروغ و غیر واقعی و بی‌فایده می‌باشد. اما رؤیای صادق را بعد از گذشت دو سوم شب که فرشتگان فرود می‌آیند و آن پیش از سحر است می‌بیند. این گونه رؤیاها راستند و به خواست خدا تحقق می‌یابند مگر آن که بیننده خواب جنب یا ناپاک خوابیده باشد و خدا را چنان که شایسته است‌، یاد نکرده باشد. در این صورت رؤیا، مختلف و با درنگ و تأخیر تحقق می‌یابد.» (روضه کافی،کلینی،ج 8،ص91،ح 62)

اگر گفته می شود که خواب های مربوط به قبل از اذان صبح صحت بیشتری دارد به این دلیل است که در آن ساعات، شرایط محیطی سبب می شود که یک فرد ساکت و آرام‌تر بوده و به نوعی عوامل دخیل و تاثیرگذار بر حواس پنجگانه انسان کمتر است. اگر یک خواب در حالتی آرام و بدون عوامل دخیل در قوه وهم یک شخص اتفاق بیفتند، در معرض تعبیر و تاویل قرار می گیرد و ممکن است واقعیت یابد.

خواب روز چه تعبیری دارد؟

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در روایتی فرموده اند:

خوابی که در روز ببینید تأویل و تعبیر آن در فاصلة چند روز ظاهر می شود و خوابی که در شب بینید تأویل و تعبیر آن 6 ماه و بیشتر می باشد، مانند خواب حضرت یوسف ـ علیه السّلام ـ که بعد از 20 سال تعبیر شد، و خواب پیامبر اسلام ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ دربارة کشتن امام حسین ـ علیه السّلام ـ که بعد از 40 سال تعبیر شد. (تفلیسی. جیش بن ابراهیم. تعبیر خواب. ص18)

خواب بعد از نماز صبح چه تعبیری دارد؟

معمولاً خواب‌‌های صادقه نیمه ‌های شب می‌باشد و معمولاً خواب‌های بعد از نماز صبح قابل تعبیر نیست.

تاثیر فصل‌های سال در تعبیرخواب

فصل های سال نیز در تعبیر خواب تأثیر دارد؛ مثلا اگر فردی در پاییز میوه دادن درختان را ببیند، این خواب دلالت بر ضرر او دارد و اگر فردی در بهار میوه دادن درختان را ببیند، این خواب دلالت بر منفعت او دارد.

تاثیر خوابیدن با شکم پُر بر خواب

آداب خوابیدن نیز اهمیت فراوانی دارد، مثلا اگر کسی پرخوری کرده و بعد ازآن با شکم پر بخوابد، خوابی که او می‌بیند، تعبیر ندارد زیرا در این مواقع تمامی حواس بدن معطوف به حجم غذاست و فرد معمولا خواب‌های آشفته می بیند که معنای خاصی هم ندارند.

تاثیر بیننده خواب بر خواب

تعبیر شدن خواب، به صاحب خواب نیز بستگی دارد. خواب انسان های پاک تر تعبیر دقیق تری نسبت به افراد گناهکار دارد. همچنین شغل افراد در تعبیر خواب دلالت دارد مثلا اگر کاسب خواب ببیند شیر می نوشد، دلالت بر کسب مال دارد؛ اما اگر طالب علم این خواب را ببیند، دلالت به تحصیل علم دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه