صنایع فولادی کاویان گهر

صنایع فولادی کاویان گهر، بزرگترین شرکت صنعتی سیرجان

صنایع فولادی کاویان گهر، بزرگترین شرکت صنعتی سیرجان
کدخبر : 46985

شرکت کاویان گهر سیرجان به دلیل عملکردی خیره‌کننده در زمینه توسعه صنایع حوزه آهنی کشور از معدن تا صنایع پایین دستی به عنوان بزرگترین شرکت صنعتی سیرجان مطرح می‌باشد که در این رابطه توانسته‌ای با بهره‌گیریه از توان و دانش فنی روز دنیا، طراحی، ساخت، تامین و نصب و بهره‌برداری از کارخانجات کنسانتره و نیز احیای اسفنجی را به روش تونلی به انجام رساند.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت صنایع فولاد کاویان گهر سیرجان با احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال، احداث کارخانه آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن و همچنین احداث کارخانه ذوب‌ با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال قصد دارد در چشم‌انداز آتی خود، تبدیل به بزرگترین سرمایه‌گذار مولد و کارآفرین در منطقه گل‌گهر تا سال 1404 شود تا از این رهگذر با ترویج و توسعه‌گری خلاق صنعتی به ایجاد مکمل زنجیره ارزش صنایع معدنی و نیز اشتغالزایی کمک شایانی نماید.

شرکت صنایع فولاد کاویان گهر سیرجان از زیر مجموعه های سهامداری شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که در عمر دو ساله خود که به عرصه تولید و خدمت به صنعت معدن و فولاد کشور وارد شده است ، تا کنون توانسته با ارائه محصول جدید آهن اسفنجی لوله ای خود و جلب نظر مشتریان جدید موفقیت بدست آورد. موفقیت‌هایی که حاصل عملکردی خیره‌کننده در مدت زمان کوتاهی از عمر شروع به فعالیت این شرکت در ارزیابی‌های انجام شده با بهره‌گیری از فناوری‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های درست در مسیر بومی‌سازی است.

احداث جاده دسترسی ورودی کارخانه هماتیت به طول حدود ۱۴کیلومتر با هزینه حدود 15 میلیارد تومان، پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی انتقال آب خلیج فارس از مخزن 45 هزاری شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر به طول حدود ده کیلومتر به کارخانه بازیابی هماتیت با هزینه حدود 20 میلیارد تومان، پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصدی احداث کارخانه یک میلیون و ۲۵۰هزار تنی گندله‌سازی که مجوز احداث آن از وزارت صمت اخذ گردیده و زمین پروژه در مرحله واگذاری است به همراه اخذ مجوزات زیست‌محیطی برای کارخانجات هماتیت و فولاد تونلی و نیز تلاش برای اخذ مجوزهای مالکیت زمین‌های کارخانه هماتیت و گندله‌سازی از جمله برنامه‌های توسعه‌ای و در دست اجرای این شرکت است.

این شرکت با استفاده از توان داخلی، تکیه بر دانش و تجربه پرسنل، اعتماد به نیروهای جوان و همچنین سهامداران توانست بهره‌برداری واحد احیاء تونلی را در بهمن ماه 1397 به سرانجام برساند ضمن ‌آنکه پروژه کارخانه بازیابی هماتیت در تیر ماه 1399 بهره‌برداری و در فروردین ماه سال گذشته به ظرفیت اسمی‌تولید رسید. باتوجه به اینکه این پروژه برای اولین‌بار در کشور به بهره‌برداری رسید، تهیه زغال مصرفی و بوته‌های سلیکون کار با مشکل روبرو شد که با برنامه‌ریزی و مدیریت این مساله مرتفع و کوره A کارخانه در خرداد ماه 1399 به ظرفیت اسمی‌تولید رسید.

مدیرعامل شرکت صنایع فولادی کاویان گهر سیرجان، پیشرفت سریع در فن‌آوری تجهیزات معدنی از جمله در برقی‌ شدن تجهیزات، دیجیتال شدن و افزایش سطح اتوماسیون آنها را در بخش معدن از جمله عوامل تاثیر‌گذاری می‌داند که با توجه به فناوری‌های جدید در وسایل نقلیه، سیستم‌های حمل‌ و دستگاه‌های حفاری، شرکت‌ها باید خودشان را برای به کارگیری این تکنولوژی‌های پیشرفته در بخش معدن آماده کنند تا به مزایای مختلف آن از جمله افزایش کارایی و بهره‌وری دست یابند.

به اعتقاد وی، حس مفید فایده بودن تجهیزات معدنی، عملکرد طولانی مدت آنها و کاهش هرگونه خرابی ماشین‌آلات نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های غیرمنتظره و غیرضروری می‌گردد، بلکه موجب حصول اطمینان از ادامه موفقیت کسب و کار نیز می‌شود.

ذخایر سنگ‌آهن هماتیتی در کشور ما، به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته‌اند و به دلیل شرایط خاص استحصال آن‌ها، تولیدکنندگان سنگ‌آهن کمتر به دنبال فراوری این سنگ‌ها می‌روند. با این وجود، ذخایر هماتیتی بیـش از 10 درصـد از ذخایر سنگ‌آهن کشور را تشکیل می‌دهند و در عین حال، بخشی از باطله‌های خطوط فراوری مگنتیتی در کشـور، دارای هماتیت هستند کـه با توجه ویژگی‌های هماتیـت، این ماده معدنی در خطوط فراوری به عنوان باطله تلقی شده و در بخش باطله دپو می‌شود. در حالی که بـا احداث واحدهای فراوری هماتیتی که اکنون در کشور تا حدود زیادی بومی شده‌اند، هم می‌توان باطله‌ها را مجددا مـورد استفاده قرار داده و بهره‌وری زنجیره تولید فـولاد کشور را افزایش داد و هم اینکه از ذخایر سنگ‌آهن هماتیتی در جهت تامین خوراک کارخانه‌های فولادی استفاده کرد.

شرکت کاویان گهر سیرجان در تولید آهن اسفنجی به روشی نوین و نیز بازیابی باطله‌های هماتیتی فعالیت می‌کند. کارخانه هماتیت، دو نوع خوراک دریافت می‌کند که یکی از آن‌ها باطله‌های هماتیتی معدن بوده و دیگری باطله‌های خطوط کنسانتره تر است که این باطله‌ها از خطوط خارج شده بود و حاوی اندکی سنگ‌آهن هستند. هر دو خوراک در گل‌گهر وجود دارد و توسط کارخانه فراوری هماتیتی به عنوان خوراک مصـرف می‌شـوند. عیار ورودی خوراک به کارخانه هماتیتی ۲۰ تـا ۲۵ درصد است و محصول تولید شده در آن، کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد خواهد بود.

شرکت صنایع فولادی کاویان گهر سیرجان، دارای بزرگترین کارخانه بازیابی هماتیت در کل کشور با تولید نامی‌یک میلیون تن در سال و محصول تولید کنسانتره هماتیتی با هدف بازیابی کنسانتره آهن از ترکیب باطله‌های خشک و تر هماتیتی کارخانه‌های تولید کنسانتره با خوراک سنگ‌آهن است. محصول تولیدی کنسانتره هماتیتی علاوه بر Feo پایینی که مطلوب گندله‌سازی است جهت مصرف در کارخانه‌های گندله‌سازی نیاز به آسیاب شدن مجدد ندارد و بلین آن قابل قبول و مورد تایید است، می‌باشد.

ویژگی مهم کارخانه هماتیتـی، بومی بودن آن است. به طوری که در طراحی و ساخت آن، از تکنولوژی خارجی استفاده نشد. همه مراحل طراحی کارخانه در داخل انجام شـد و تقریبا اکثر تجهیزات به کار رفته در آن بومی‌سازی شده‌اند. در این رابطه برخی از قطعات کارخانه قدیمی برای ساخت کارخانه جدید استفاده شد. ضمن اینکه تلاش شده است تا قطعاتی که امکان ساخت داخل آن‌ها وجود دارد، سفارش‌گذاری و تامین شود. در این فرایند مهندسان ایرانی حضور داشتند و از نیروی خارجی به عنوان پیمانکار، مشاور یا طراح استفاده نشد.

یک کارخانه دیگر شرکت کاویان گهر سیرجان، تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی به ظرفیت ۷۰ هزار تن در سـال اسـت. در این کارخانه، احیای گندله سنگ‌آهن با استفاده از زغال‌سـنگ انجام می‌شود. مزیت اسـتفاده از این طرح آن اسـت که ورودی و خـوراک آن ضایعات زنجیره فـولاد اسـت. در این کارخانه، پوسته اکسـیدی، نرمه گندله و ضایعات گندله به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. ضمن اینکه این شرکت صنعتی منطقه سیرجان، طرحی در دست اقدام دارد تا بتواند از لجـن احیایی نیز به عنوان ماده اولیه کارخانه احیا بهـره ببرد.

اسـتفاده از کارخانه تولید آهن اسـفنجی به روش کوره تونلی باعث می‌شود به نوعی خطوط صنعـت فـولاد کشور با توجه به تولید ضایعات تا حدودی بهینه شـوند زیرا این کارخانه از ضایعاتی که در صنعـت فـولاد از مراحل گندله‌سازی، احیا مسـتقیم و ذوب و ریخته‌گری حاصل می‌شود، به عنوان ماده اولیه استفاده و آهن اسفنجی به صورت لوله‌ای تولید می‌کند.

کیفیت آهـن اسـفنجی تولید شده با این روش بسـیار خوب بوده و کارخانه کاویان گهر سیرجان بزرگ‌تریـن واحد تولیدی آهـن اسـفنجی بـه روش کوره تونلی در ایران اسـت. ضمن اینکه یک کارخانه دیگـر بـه ایـن روش در راور به تازگی احداث شده و تولید خود را آغاز کرده است.

در کارخانه آهن اسـفنجی، دو خـط ۳۵ هـزار تنی، در مجموع ۷۰ هزار تن در حال بهره‌برداری اسـت که اکنون با تمام ظرفیت به فعالیت می‌پردازد. نکته مهم در خصوص این کارخانه آن اسـت که کاملا سـاخت داخـل بـوده و هم‌اکنون امکان ساخت آن در کشور بدون کمک شـرکت‌های خارجی وجود دارد و این شرکت قادر به طراحی و اجرای آن است. لازم به ذکر اسـت که کوره‌های تونلی برای تولید آهن اسـفنجی عموما در چین فعال هستند.

کاویان گهر سیرجان در پروژه‌های خود، بومی‌سازی‌هایی را به انجام رسانیده که از آنجمله می توان به؛ بخش اجرا اشاره کرد که صددرصد به صورت داخلی بوده و جزو محدود پروژه‌هایی در ایران با این حجم عظیم است که بدون مسئول یا مشاور خارجی انجام گردید. همچنین در بخش مهندسی هم صددرصد و در بخش تامین تقریبا 75 درصد تجهیزات بومی‌سازی و از توان داخلی به‌کار گرفته شده است.

گفتنی است؛ شرکت صنایع فولاد کاویان گهر سیرجان در زمینه توسعه صنایع حوزه آهنی کشور از معدن تا صنایع پایین دستی از سال ۱۳۹۶ با سرمایه اولیه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال تأسیس شد که از اهم اهداف این شرکت مدیریت و بومی‌سازی دانش و تجهیزات خطوط تولید منطقه ، سرمایه گذاری مواد و کار آفرین و ترویج توسعه گری صنعتی است و در این خصوص به جرات می‌توان گفت که کاویان گهر، توانایی و دانش فنی طراحی ، ساخت ، تأمین ، نصب و بهره برداری از کارخانجات کنسانتره و نیز احیایی اسفنجی به روش تونلی را دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه