وام مسکن| وام مسکن روستاییان| وام مسکن جوانان

قیمت وام مسکن در سراسر کشور | قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی چقدر تمام می شود؟

قیمت وام مسکن در سراسر کشور | قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی چقدر تمام می شود؟
کدخبر : 47284

هزینه هر برگ از تسهیلات مسکن نسبت به دو هفته قبل، افزایشی بوده و متاهل‌های تهرانی برای دریافت این وام باید بیش از ۱۲۱ میلیون تومان پرداخت کنند.

وام مسکن از متقاضیان زیادی برخوردار است. وام مسکن دارای شرایط مختلفی است. وام مسکن از اقساط به نسبت سنگینی برخوردار است. وام مسکن در همه شهرها با یک مبلغ یکسان پرداخت نمی شود. وام مسکن از شرایط جدید برخوردار است.

 بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن حاکی از این است که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال گذشته  ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان، در اردیبهشت ماه ۱۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان و در خرداد ماه نیز ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان،  در مرداد سال گذشته ۱۲۵ هزار تومان و در شهریور سال گذشته نیز۱۲۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان،  در آبان‌ ماه ۱۲۶  هزار و ۴۰۰ تومان و آذر ماه ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های  ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ و ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

 قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۰ میلیون و ۲۷۲هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۰ میلیون و ۹۵۲هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۰۱ میلیون و ۳۶۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۰ میلیون و ۲۷۲  هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۲۱ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۴۰ میلیون و ۵۴۴ و متاهل‌ها نیز باید ۸۱ میلیون و ۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

شروط دریافت وام مسکن خانه اولی ها

اولین شرط برای ثبت نام خانه اولی ها این است که ثبت نام کننده و افراد تحت تکفل او در 5 سال گذشته، زمین مسکونی یا واحد مسکونی را تحت مالکیت خود نداشته باشند و از تاریخ 22 بهمن 57 بدین سو برای اخذ وام دولتی یا بخش‌های عمومی غیردولتی که اختصاص به خرید و یا ساخت مسکن داشته، استفاده نکرده باشند. علاوه بر این متقاضی وام مسکن خانه اولی ها نباید از ابتدای سال 1384 تا کنون، هیچ‌گونه تسهیلات ساخت یا خرید مسکن را از سیستم بانکی کشور دریافت کرده باشد.

تاهل و یا سرپرستی خانوار نیز شرط دیگری برای دریافت وام خانه اولی هاست. شرط تاهل البته استثنائاتی هم دارد؛ از جمله بانوان مجرد خودسرپرست که حداقل 35 سال سن داشته باشن،. بانوان مطلقه، سایر مجردهای مرد بالای 23 سال (به شرط ارائه تعهدنامه محضری مبنی بر ازدواج تا تاریخ تحویل مسکن)، نخبگان علمی کشور (مشروط به ارائه معرفی‌نامه بنیاد ملی نخبگان کشور) و معلولان جسمی و حرکتی (مشروط بر داشتن حداقل 20 سال سن و ارائه معرفی‌نامه سازمان بهزیستی کشور) از شرط تاهل مستثنی هستند.

شرط مهم برای ثبت نام خانه اولی ها این است که متقاضی باید در شهر مورد تقاضا، حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر داشته باشد. سپرده‌‌گذاری حداقل 400 میلیون ریال در مرحله اول اجرای طرح و توانایی مالی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی، نیز از جمله مهمترین شروط دریافت این وام است.

پرداخت وام مسکن ۲۰۰ میلیونی برای فرزند سوم

متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با ورود به سامانه بانک مرکزی می توانند ثبت نام خود را تکمیل کنند. با توجه به آغاز به کار محدود این سامانه در ۳۱ فروردین سال جاری، امروز بانک مرکزی با تکمیل آن از سامانه تسهیلات فرزندآوری رونمایی کرد.

صحابی در خصوص مدت زمان ثبت نام تا تعیین شعبه برای متقاضیان این تسهیلات تصریح کرد: متقاضیان باید وارد سامانه بانک مرکزی به آدرس «http://ve.cbi.ir» شوند و آنجا ثبت نام شان را انجام دهند، وقتی ثبت نام کردند، بانک و شعبه شان را انتخاب می‌کنند و به صورت فوری یک کد رهگیری را از طریق پیامک از بانک مرکزی دریافت می‌کنند. از آن روزی که تعیین شعبه شان تأیید شد از طریق بانک ۱۲ روز فرصت دارند به بانک مراجعه کنند و در شعبه پذیرش شوند، از آن تاریخ ۴۵ روز فرصت دارند که تکمیل مدارک کنند؛ اگر ضمانتی و یا مدارک سکونتی لازم است ارائه کنند، ۴۵ روز فرصت دارند پرونده شان را تکمیل کنند و بعد از آن تاریخ هم ۱۰ روز بانک فرصت دارد تسهیلات را به حساب متقاضی واریز کند.

وی گفت: در صورت تکمیل بودن مدارک، حداکثر وام ۴۵ روزه پرداخت می شود و کسی که زودتر پرونده اش را تکمیل کند، تسهیلات را زودتر دریافت می‌کند.

معاون اعتبارات بانک مرکزی افزود: دیروز این سامانه به طور رسمی رونمایی شد. ما از ابتدای اردیبهشت ماه، این سامانه را به صورت آزمایشی راه اندازی کردیم و به مرور زمان ایراداتی که داشت و بروز رسانی‌های فنی که با توجه به نیازهای متقاضیان باید اتفاق می‌افتاد، این ایرادات برطرف شد، امروز همه بانک‌ها به این سامانه وصل هستند و مسلما سرعت بیشتر خواهد شد، منتها نکته‌ای که وجود دارد راجع به تسهیلات فرزندآوری این است که قانون گذار فرزندها و موالیدی که سال گذشته هم به دنیا آمدند در سال ۱۴۰۰ را مشمول کرده است؛ طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار موالید داشتیم و متولدین امسال هم مشمول خواهند بود.

وی افزود: ابتدای سال یعنی اردیبهشت ماه که این سامانه به طور آزمایشی راه اندازی شد، یک هجوم ثبت نامی داشتیم که به مرور این تعداد ثبت نام‌ها روند کاهشی پیدا کرد و به همین میزان هم سرعت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش پیدا کرد. امروز اگر بخواهیم آماری داشته باشیم از میزان تسهیلات پرداختی، از یک اردیبهشت که این سامانه به طور آزمایشی راه اندازی شده، ۲۸۵ هزار نفر به مبلغ بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند که این روند طی ماه‌های گذشته سرعت بیشتری گرفته است.

صحابی ادامه داد: تعداد متقاضیانی که در صف دریافت تسهیلات هستند، حدود ۵۰۰ هزار نفر است که این عدد ابتدای سال خیلی زیاد بود. بانک‌ها همکاری لازم را در کنار این که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را هم به عهده شان بود و تأکید اداره کل بانک مرکزی این بود که این دو تسهیلات در اولویت پرداخت تسهیلات شبکه بانکی است در کنار این دارند سرعت می‌دهند و متقاضیان تسهیلاتشان را زودتر دریافت کنند.

وی درباره تعلل بانک‌ها در پرداخت ها افزود: بانک‌ها این دو تسهیلات را در کنار سایر تسهیلاتی که انجام می‌دهند علاوه بر وظیفه قانونی شان رسالت اجتماعی شان می‌دانند و می‌بینیم عملکرد شبکه بانکی را که هر هفته که بررسی می‌کنیم بهتر است، حتی راجع به تسهیلات ازدواج هم از ابتدای سال جاری تا الآن ۵۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند، این عدد در زمان مشابه یعنی همین امروز در سال گذشته ۳۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که این نشان می‌دهد شبکه بانکی این را در دستور کار قرار داده و قطعاً این سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

صحابی درباره قانون جوانی جمعیت که یک تسهیلات جدید ۲۰۰ میلیونی به نام وام ودیعه مسکن فرزند سوم در آن وجود دارد، و اینکه آیا متقاضیان برای دریافت آن هم باید در این سامانه تسهیلات فرزندآوری ثبت نام کنند، گفت: این سامانه‌ای که امروز رونمایی شد سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری است، متقاضیان برای دریافت آن تسهیلات، مراجعه می‌کنند به شش بانکی که به آن‌ها ابلاغ شده در سایت بانک مرکزی معرفی شده، منتها آنجا نکته‌ای که دارد قانون گذار آن جا مشخص کرده خانوارهای فاقد مسکن می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی گفت: شبکه بانکی در حال حاضر این ابزار را ندارد وقتی متقاضی مراجعه می‌کند این شعبه بانک نمی‌تواند تشخیص دهد که متقاضی فاقد خانه هست یا خیر که ما رایزنی داریم می‌کنیم، جلسات متعدد با همکارانمان در وزارت راه و شهرسازی داشتیم که این امکان را در اختیار این شعب قرار دهند که متقاضی که مراجعه کرد بررسی کنند، البته منتظر این لینک هم نماندیم، از بانک‌ها خواستیم که برای این که قانون نباید زمین بماند و لازم الاجراست اکتفا کنند به این که وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و اگر متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت، این را بیانگر این بدانند که این متقاضی فاقد مسکن است و این تسهیلات را به آنها پرداخت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه