قیمت مرغ| قیمت مرغ امروز| قیمت مرغ در بازار

قیمت مرغ آرام گرفت | قیمت مرغ کامل چند؟

قیمت مرغ آرام گرفت | قیمت مرغ کامل چند؟
کدخبر : 47418

بررسی میدانی بازار مرغ حاکی از کمترین نوسان قیمتی در این بازار داشته و افت تقاضا و مازاد تولید، قیمت گوشت سفید را در فروشگاه حتی به مبلغ کمتر از ۴۷ هزار تومان رسانده است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از خوراک دام و طیور سبب شد تا نرخ گوشت قرمز و مرغ افزایش زیادی داشته باشد. وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار و تأمین پروتئین خانوار ایرانی قیمت گوشت مرغ را به شکل دستوری پایین نگه داشته است. علاوه بر آن با حجم بالای جوجه ریزی بازار گوشت مرغ تأمین بوده به طوری که در آذر با مازاد تولید رو به رو بودیم.

امسال افزایش قیمت گوشت باعث افت بازار تقاضا شد و سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش و از حداقل ۳۱ کیلو در سال گذشته به حدود ۱۸ کیلو در سال جاری رسیده است.​

بررسی میدانی بازار مرغ حاکی از کمترین نوسان قیمتی در این بازار داشته و بر اساس مصوبه دولت فروشندگان مجاز هستند هر کیلو گرم گوشت مرغ گرم را به مبلغ ۶۳ هزار تومان به فروش برسانند. اما افت تقاضا و مازاد تولید خرید و فروش گوشت سفید را در فروشگاه حتی به ۴۷ هزار تومان رسانده است.

در حال حاضر برخی فروشگاه‌ها که مبادرت به عرضه انواع گوشت گرم و تازه می‌کنند در پایان روز برای کاهش هزینه‌های نگهداری، هر کیلو گوشت مرغ را حتی به مبلغ کمتر از ۴۷ هزار تومان هم به فروش می‌رسانند.

پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی درباره وضعیت تولید و بازار مرغ به مهر گفت: بر اساس مصوبه دولت خرید مرغ زنده در مرغداری‌ها حدود ۳۹ هزار تومان بوده و در ادامه با حضور واسطه‌ها قیمت آن در هر کیلو گرم به بیش از ۵۰ هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: با حذف ارز دولتی تولیدکنندگان بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلو مرغ زیان می‌کنند.

مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه خوراک دام هم به مهر گفت: نرخ تمام شده گوشت دام و طیور تا حدود ۷۰ درصد مربوط به خوراک می‌شود که قیمت آن از اردیبهشت امسال با حذف ارز دولتی تا امروز حدود ۷ برابر شده است. در کنار این موضوع هزینه‌های انرژی، دستمزد و سایر موارد نیز دستخوش تغییر بوده‌اند. از این رو بهای تمام شده دام در کشور بسیار افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه خوراک دام با بیان اینکه دامداران و مرغداران با هزینه‌های فعلی نمی‌توانند خوراک دام‌ها را تأمین کنند، عنوان کرد: آمار کشتار دام ماده و مولد و نیز مرغ‌های مادر افزایش یافته زیرا بار خوراکی که سال گذشته با مبلغ ۲۵ میلیون تومان قابل تأمین بود در حال حاضر به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است.


 

 
 
 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه