فولاد هرمزگان

تاثیر فعالیت های فولاد هرمزگان در میزان ارزآوری

تاثیر فعالیت های فولاد هرمزگان در میزان ارزآوری
کدخبر : 47484

​فولاد هرمزگان طی دو سال اخیر توانست با اتخاذ تدابیری همچون تأمین مواد اولیه به‌صورت پایدار، تولید با حداکثر توان اسمی، کاهش هزینه‌ها، عرضه محصولات باکیفیت به بازارهای داخلی و صادراتی، کاهش متوسط عیوب تختال، بومی‌سازی و کاهش خریدهای خارجی و راندمان بالای خطوط تولید، به یکی از سودآورترین تولیدکنندگان فولاد در کشور تبدیل شود.

به گزارش رصد اقتصادی، قیمت جهانی شمش فولاد و نرخ ارز و افزایش نرخ حامل‌های انرژی و کمبود آن از موارد تأثیرگذار بر سودسازی شرکت‌های فولادی می‌توان است که تأثیر مستقیمی بر میزان تولید و نرخ فروش و بهای تمام‌شده این شرکت‌ها خواهد داشت. شرکت فولاد هرمزگان مانند هر بنگاه اقتصادی دیگری سودآوری حداکثری را در اولویت نخست قرار داده که در این مسیر  افزایش نرخ ارز به‌طور مستقیم برروی افزایش صادرات تأثیر بسزایی دارد و کل فروش و سودآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عملکرد شرکت‌های تولیدی علاوه بر تولید حداکثری و ثبت رکوردهای تولید، در راستای سودآوری و کاهش‌هزینه است و تولید به همراه سودآوری مانند دو بال یک پرنده است و تولیدکننده را به سرمنزل مقصود می‌رسانند.  ایران در زمینه فولاد سازی اکنون رتبه دهم جهان را کسب کرده و انتظار می‌رود در قالب سند چشم‌انداز ( ۱۴۰۴) و دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی به رتبه هفتم دنیا ارتقا یابد که این مهم با همسوسازی زنجیره فولاد، در مسیر تحقق سند چشم انداز است.

استان هرمزگان در جنوب ایران به واسطه داشتن صنایع بزرگ از جمله صنایع فولادی، از مهمترین قطب های اقتصادی کشور محسوب می شود و هم اکنون از آن به عنوان قطب سوم تولید فولاد کشور یاد می شود. هرمزگان با داشتن زیرساخت های مطمئن، مجاورت با آب های نیلگون خلیج فارس و عدم وجود مشکل آب در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، می تواند ۱۰ میلیون تن از این چشم انداز را محقق نماید.

از ابتدای سال تاکنون تولید فولاد در کشور ۲۸ میلیون تومان بوده که در مقایسه با کل سال گذشته رشد بیش از ۸ درصدی داشته است و به گفته وزیر صمت، صنعت فولاد با رشد مناسب در جایگاه مطلوبی قرار گرفته است بطوری که ماه گذشته از لحاظ تولید ماهانه، رتبه هفتم دنیا را کسب کردیم در حالی که این رتبه از سیزده به ۱۰ و سپس به ۷ ارتقا یافته است.

نگاهی به رشد صنایعی همچون فولاد در کشور نوید بخش توسعه صنایع وابسته به آن و تامین مواد اولیه در کشور بدون نیاز به واردات است که ضمن تامین نیاز داخل، با افزایش تولید و صادرات، ارزآوری در کشور را به دنبال دارد و در مسیر تحقق افزایش رشد اقتصادی کشور راهگشاست.

گرچه در سالهای اخیر تحریم های ظالمانه اسکتبار بدنه اقتصاد کشور را هدف قرار داده و تولید و توسعه با چالش های مختلفی مواجه شده اند؛ اما با حمایت دولت و اتخاذ تصمیمات اقتصادی صحیح مسیر رشد صنعت فولاد هرمزگان همگام با دیگر قطب های این صنعت، مسیری سبز و رو به جلو بوده است.

فولاد هرمزگان در حال حاضر یکی از درخشان ترین کارنامه ها را در بین زیرمجموعه های هلدینگ فولاد مبارکه در اختیار دارد و با هدف گذاری های صورت گرفته و همچنین سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای جایگاه ویژه ای در بازار داخلی و در ادامه در بازار صادراتی از آن خود می کند.

حفظ بازارهای صادراتی و همچنین افزایش تولید و فروش، نیازمند تمرکز بر افزایش دانش روز و بهره وری است که فولاد هرمزگان با سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه خود، همکاری با دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و… در این زمینه اقدامات موثری را انجام داده است که نتیجه آن را در افزایش فروش و سوددهی و میزان صادرات خود رویت کرد.

برهمین اساس، فولاد هرمزگان در حال ادامه مسیر توسعه است و با سرمایه گذاری های جدید به دنبال افزایش تولید است. سرمایه گذاری در طرح ستاره سیمین با اشتغالزایی چند هزار نفری، می تواند حجم تولید در این شرکت را یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن افزایش دهد. در کنار این طرح در بهمن ماه سال گذشته پنج طرح بزرگ احیای یک میلیون و ۷۲۰ هزار تنی و گازهای صنعتی ۱۰ هزار متر مکعب و مخازن آهن اسفنجی ۳۰ هزار تنی و افزایش ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰۰ تنی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز در دستور کار فولاد هرمزگان قرار گرفت که می تواند سهم «هرمز» را در بازار داخلی و صادراتی افزایش دهد.

همچنین، اجرای طرح های آهن اسفنجی جدید و نورد گرم می تواند علاوه بر متنوع کردن سبد محصولات خود، زنجیره ارزش را هم تکمیل می کند که بر کاهش هزینه های تولید تاثیر گذار می شود. درواقع فولاد هرمزگان به نوعی آینده نگری را در تمام تصمیمات خود لحاظ کرده است که نتیجه این اتفاق را در حمایت سهامداران از این سهم فولادی قابل مشاهده خواهد بود.

صنعت فولاد

هرمزگان درحال حاضر ، قطب سوم فولاد کشور را در اختیار دارد و به طور یقین با برنامه های در دست انجام این جایگاه، صعودی رو به بالا خواهد داشت و رونق و جهش تولید در آن محقق خواهد شد. حرکت و پویایی واحدهای صنعتی بزرگ فولاد در هرمزگان نشان می‌دهد که دولت سیزدهم اجازه نداده چرخ این واحدها در شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه آمریکا از حرکت بازبماند و رونق تولید بر آنان حکمفرما است.

در این میان افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی بدون در نظر گرفتن استراتژی فروش صادراتی می‌تواند اکثر شرکت‌های فولادی را به زیان‌ده بودن تبدیل نماید که سازمان بورس می‌تواند در این زمینه آینده‌پژوهی کرده و گزارش‌های خاصی را در زمینه‌هایی همچون افزایش نرخ ارز و استراتژی فروش صادراتی، افزایش قیمت و کمبود حامل‌های انرژی و تأثیر مستقیم بر تولید و استهلاک تجهیزات تهیه کند.

قطعی گاز برای صنعت فولاد یک چالش بزرگ به‌حساب می‌آید و روند تولید فولاد کشور را دچار آسیب‌های جدی می‌کند. ایجاد مشکل برای تولید آهن اسفنجی و فولاد علاوه بر این‌که باعث به هم خوردن تعادل بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها می‌شود، سبب مشکلات زیادی برای تعهدات فولادسازان می‌شود. اگر مسئولین کشوری بتوانند مشکلات قطعی گاز صنایع را در فولاد مرتفع سازند، هم به ارزآوری کشور در این شرایط تحریم کمک به‌سزایی کرده‌اند و هم به اقتصاد کشور کمک شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه