فولاد سنگان

فولاد سنگان در مسیر افزایش تولید پایدار

فولاد سنگان در مسیر افزایش تولید پایدار
کدخبر : 47562

استراتژی‌های اصلی فولاد سنگان در حوزه نوآوری را می‌توان در مواردی همچون ایجاد زیرساخت‌های لازم، توسعه فرهنگ استفاده از توانمندی‌ها، اعتماد به فناوران داخلی با اتخاذ استراتژی‌های حمایتی درون و برون‌سازمانی و در نظر گرفتن مدیریت دانش و تکنولوژی در این رویکردها (بومی‌سازی، تحقیق و توسعه و پروژه‌های متفرقه) برشمرد.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت فولاد سنگان به عنوان بزرگترین واحد تولید صنعتی در شمال شرق کشور و با برخورداری از مزایای دسترسی به بزرگترین معادن سنگ آهن شرق کشور، دسترسی به خطوط ریلی، عضوهلدینگ فولاد مبارکه، تولید گندله با کیفیت منطبق بر استانداردهای احیاء مستقیم، سال جاری را با رویکردهای تولید پایدار و اشتغالزا بر مبنای برنامه‌های فناورمحور خود آغاز کرده است که نتیجه آن در عملکرد ۹ ماهه سال جاری ثبت رکوردهای متعدد است.

برنامه‌های این شرکت با توجه به حوزه نوآوری تنظیم شده و همچنان برای دستیابی به دانش تولیدی در حال به روزرسانی در حوزه بومی‌سازی بر مبنای دانش‌بنیان می‌باشد. اقداماتی که علاوه بر تولید پایدار بخشی از مواد اولیه کارخانه‌های فولاد‌سازی بزرگ از جمله شرکت فولاد مبارکه اصفهان، زمینه ساز اشتغال جوانان و متخصصانی با اولویت جذب از بومیان منطقه و شهرهای همجوار شد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، ماموریت اصلی خود را تولید و تامین پایدار گندله با کیفیت در راستای تکمیل زنجیره ارزش گروه فولاد مبارکه و مشارکت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی منطقه شمال شرق کشور تعریف کرده است.

بزرگ‌ترین واحد تولید صنعتی در شمال شرق کشور، تمامی تلاش خود را به عنوان جهادگران عرصه جنگ اقتصادی در صنعت فولاد و تامین پایدار مواد اولیه با هدف دستیابی به ظرفیت اسمی پنج میلیون تن گندله و سه ونیم میلیون تن کنسانتره در سال جاری را به کار بست. همدلی که سبب‌ساز شکستن رکورد تولید ماهیانه کنسانتره در این شرکت با تولید 359 هزار و 584 تن کنسانتره در آذر ماه، رکورد تولید ماهیانه کنسانتره شد.

بنابر اعلام معاون بهره‌برداری شرکت فولاد سنگان، این شرکت در واحد کنسانتره سازی، موفق به تولید 359 هزار و 584 تن کنسانتره در آذرماه شدند. رکوردی که حتی در زمینه افزایش تولید به صورت روزانه جابجا شد و تلاشگران این شرکت در دوازدهم وسیزدهم آذرماه رکورد تولید روزانه را جابجا و زمینه ساز دستیابی به رکورد ماهیانه را مهیا نموده بودند.

 هدف‌گذاری این شرکت برای چشم‌انداز سال 1404، تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین صنایع‌ معدنی منطقه شمال شرق کشور با توانایی تولید اقتصادی هفت میلیون و 500 هزار تن گندله است.

شرکت فولاد سنگان به عنوان حلقه اول زنجیره تولید شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آید و در حال حاضر یک کارخانه پنج میلیون تنی تولید گندله و کارخانه پنج میلیون تنی کنسانتره‌سازی را شامل می‌شود که البته طرح‌های توسعه‌ای کارخانه نیز به‌زودی آغاز خواهد شد و این شرکت را به بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی شرق کشور تبدیل خواهد کرد.

طرح احداث کارخانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کنسانتره هماتیتی و افزایش ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی تولید گندله در طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده است که با احداث این کارخانه‌ها، ظرفیت تولید گندله و کنسانتره شرکت به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

ساخت 136 قطعه و 8 تجهیز که صرفه جویی ارزی بیش از 8 میلیون یورویی را به دنبال داشته از جمله اقدامات بومی سازی و داخلی‌سازی قطعات در بزرگترین قطب صنعتی شرق کشور بوده که با توجه به اهمیت آمادگی برای تعویض قطعات و تجهیزات مستعمل به منظور کاهش توقف تولید، شروع فرآیندهای لازم و اقدامات اجرایی برای ساخت 1610 قطعه و 49 تجهیز مورد نیاز کارخانه‌های گندله‌سازی و کنسانتره سازی با همکاری شرکت های دانش‌بنیان منطقه شروع شده و به زودی به مرحله تولید خواهند رسید.

دستیابی به این اهداف مستلزم ارتقای سطح کمی و کیفی در کلیه سطوح است که این مهم در فولاد سنگان بسیار ارزشمند و مورد توجه بوده و هرچقدر در افزایش ظرفیت تولید تلاش شود، مطمئنا کیفیت زندگی، رضایتمندی و دیگر شاخص ها نیز باید افزایش یابد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان با توجه به تحقق شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در سال جاری اقدامات و برنامه‌هایی را در حوزه نوآوری به انجام رسانیده که ماحصل این مهم دستیابی به رکوردهای تولید، فروش مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست با افزایش ظرفیت در مسیر توسعه تولید پایدار برای دستیابی به توسعه اقتصاد ملی است.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با ترسیم نقشه راه آینده خود و در راستای استفاده از ظرفیت های بالقوه داخلی اقدام به سرمایه‌گذاری بزرگ در این حوزه نموده است و با نصب‌العین

قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب در شعار سال ۱۴۰۱، شرکت فولاد سنگان اقدام به سرمایه‌گذاری 19000 میلیارد ریالی در امر تحقیق و توسعه دانش‌بنیان نموده است. این شرکت همواره با توجه به مزیت‌هایی که در اختیار دارد و اقداماتی که به طور خاص در حوزه نوآوری انجام می‌دهد، همواره برای ارتقای جایگاه خود در حوزه صنعت فولاد تلاش می‌کند. 

 افزایش تولید، موجب کاهش بهای تمام شده گندله می گردد که این موجب افزایش سود آوری فولاد سنگان در حوزه تامین پایدار این محصول بوده و کاهش میزان قیمت سنگ، ریکاوری سنگ در بخش تولید از دیگر دلایل افزایش سودآوری فولاد سنگان است.

این شرکت به خوبی توانسته است در منطقه سنگان در مسیر تولید پایدار حرکت کند و به منظور حفظ و تداوم رشد تولید و ارتقای بهره‌وری، انتقال و توسعه تکنولوژی، توجه بیشتر به ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را دستور کار خود قرار دهد.

در همین راستا و در جهت بهبود کمی و کیفی سطح ایمنی کارخانه و تجهیز واحد HSE خرید تجهیزات اوژانس و آمبولانس در دستور کار فولاد سنگان قرار گرفت و این تجهیزات خریداری شدند و در حال حاضر در کارخانه مستقر هستند. تجهیز کارخانه به ماشین های پیشرفته آتش نشانی با توجه به ماهیت کار در یک محیط صنعتی بسیار اهمیت دارد. در مواردی واحد HSE فولاد سنگان اقدام به اعزام نیروهای آموزش دیده خود و خودروهای آتش نشانی به شرکت‌های مجاور نموده است تا با حضور به موقع به همکاران خود در دیگر شرکتها کمک نماید.

فولاد سنگان با توجه به سودآوری مناسب، سعی در تثبیت منابع و سرمایه گذاری در پروژه های  توسعه ای نموده که درافق چهار ساله و در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت که در بخش ارزی و ریالی حدود 32 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه