آموزش خرید خودرو از بورس کالا | خودرو در بوس کالا | آموزس بورس کالا

آموزش خرید خودرو از بورس کالا | فیلم آموزشی خرید خودرو از بورس کالا

آموزش خرید خودرو از بورس کالا | فیلم آموزشی خرید خودرو از بورس کالا
کدخبر : 47667

در این مطلب میپردازیم به آموزش کامل نحوه خرید خودرو در بورس کالا. در ادامه این مطب تا آخر با ما همراه باشید تا به صورت کامل با مراحل خرید خودرو در بورس کالا آشنا شوید.

به گزارش رصد اقتصادی: برای خرید خودرو در بورس کالا علاوه بر داشتن کد بورسی، لازم است کد بورس کالا هم داشته باشید که در این مقاله صفر تا صد آموزش خرید خودرو از بورس کالا را توضیح می دهیم. 

 

گام اول: احراز هویت در سامانه سجام

اولین قدم برای خرید خودرو در بورس کالا، احراز هویت آنلاین است که از طریق سامانه سجام انجام می‌شود. اگر قبلا در سامانه سجام، ثبت نام کرده‌اید، پس به مرحله دوم بروید.

اما در صورتیکه ثبت نام در سامانه سجام را انجام نداده‌اید، باید مراحل احراز هویت در سامانه سجام را بصورت زیر انجام دهید:

۱- مراجعه مشتری به سامانه اینترنتی سجام به نشانی sejam.ir

۲- انتخاب گزینه «ثبت نام در سجام»

۳- واردکردن شماره تلفن همراه (سیم کارت باید به نام مشتری باشد)

۴- دریافت کد تایید از طریق پیامک

۵- ورود به سامانه با داشتن کد تایید و کد ملی

۶- پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه سجام

۷- تکمیل اطلاعات مشتری در سامانه سجام

۸- استعلام اطلاعات مشتری از نهادهای زیربط توسط سامانه

۹- ارسال نتیجه استعلام مشتری از طریق پیامک

     ۹-۱ – استعلام موفق: ارسال کد رهگیری

      ۹-۲ – استعلام ناموفق: ارسال مشکل موجود

۱۰- مراجعه مجدد به سامانه سجام با داشتن کد رهگیری

۱۱- انتخاب نحوه احراز هویت (حضوری یا غیرحضوری) توسط مشتری

۱۲- انجام مراحل احراز هویت، ثبت عکس و امضا مشتری

۱۳- پایان فرآیند احراز هویت

 

گام دوم: دریافت کد بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس کالا، دومین کاری که باید انجام دهید، دریافت کد بورسی است چراکه بدون داشتن این کد، امکان شرکت در فرآیندهای خرید و فروش خودرو در بورس را ندارید. کد بورسی را هم می‌توانید بصورت آنلاین (غیرحضوری) دریافت کنید و هم می‌توانید با مراجعه حضوری، کد بورسی را بگیرید. در ادامه متن، هردوی این روش‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

دریافت کد بورسی به صورت آنلاین

 

آموزش خرید از بورس کالا

 

آسان‌ترین روش برای دریافت کد بورس کالا، روش آنلاین است. در این روش، ابتدا باید مراحل احراز هویت را از طریق سجام انجام داده باشید و سپس به سامانه کارگزاری مربوطه، مراجعه کنید. اما خلاصه کارهایی که باید برای دریافت انلاین کد بورس کالا انجام دهید عبارتند از:

۱- مراجعه به سامانه کارگزاری‌های آنلاین به نشانی ebgo.ir

۲- انتخاب یکی از کارگزاری‌ها به دلخواه مشتری

۳- کلیک روی گزینه «اخد کد انلاین بورس کالا»

۴- وارد کردن کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی

۵- وارد کردن کد ارسال شده به مشاره موبایل

۶- تکمیل اطلاعات مشتری

۷- آپلود تصاویر اسناد موردنیاز

۸- صدور کد بورسی برای مشتری

 

ویدیو آموزش دریافت کد آنلاین در بورس کالا:

 

 

دریافت کد بورسی به صورت حضوری

برای دریافت کد بورس کالا بصورت حضوری، باید به یکی از کارگزاری‌های بورس مراجعه کنید و سپس مراحل زیر انجام می‌شود:

۱- ثبت، تکمیل و ارسال اطلاعات به بورس کالا

۲- صدور فایل تایید اطلاعات در سیستم و ارسال فایل برای مشتری

۳- امضا و ثبت اثر انگشت و تحویل اصل مدارک به کارگزاری

۴- تایید و تکمیل اطلاعات توسط کارگزاری و ارسال مجدد به بورس کالا

۵- تایید نهایی توسط بورس کالا

۶- صدور کد بورسی برای مشتری

 

گام سوم: افتتاح حساب وکالتی در بانک

بعد از دریافت کد بورس کالا، سومین کاری که در مراحل خرید خودرو از بورس کالا باید انجام دهید، افتتاح حساب وکالتی است. تمامی مشتریان برای انجام معاملات بورسی، باید «حساب وکالتی» مربوط به خودشان را داشته باشند که از طریق اکثر بانک‌ها، امکان افتتاح آن وجود دارد. اما درباره حساب وکالتی، باید چندین نکته را بدانید:

۱- برای دریافت کد بورسی (که در مرحله قبل توضیح دادیم) الزامی به ثبت حساب وکالتی ندارید. یعنی می‌توانید بدون اعلام حساب وکالتی، ثبت نام کارگزاری را انجام دهید و کد آنلاین بورس کالا را دریافت کنید. سپس می‌توانید برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنید اما توجه داشته باشید که بعد از افتتاح حساب وکالتی، باید اطلاعات آن حساب را به کارگزاری مربوطه، ارائه نمایید.

۲- اگر حساب وکالتی ندارید، در زمان ثبت نام در کارگزاری جهت دریافت کد انلاین بورس کالا، باید یکی از بانک‌های مشخص شده در سامانه را انتخاب کنید تا معرفی‌نامه بورس برای شما صادر شود. حال با در دست داشتن این معرفی‌نامه، باید به بانک موردنظرتان مراجعه کرده و افتتاح حساب وکالتی را انجام دهید. در حال حاضر، افتتاح حساب وکالتی، از طریق بانک‌های زیر، قابل انجام است:

بانک تجارت – بانک سپه – بانک ملت – بانک گردشگری – بانک ملی – بانک سامان – بانک کشاورزی

۳- مجددا یادآوری می‌کنیم که جهت دریافت کد بورسی بصورت آنلاین، نیازی به اعلام حساب وکالتی ندارید. اما جهت انجام معاملات بورسی یا جهت خرید خودرو از بورس کالا، داشتن حساب وکالتی، الزامی است.

۴- در زمان خرید و فروش خودرو در بورس کالا، تمام وجه معامله خودرو باید در حساب وکالتی شما موجود باشد. در زمان انجام معامله، این مبلغ بلوکه می‌شود و پس از موفقیت‌آمیز بودن انجام معامله، به حساب بورس کالا انتقال می‌یابد.

 

گام چهارم: ثبت سفارش و واریز پیش پرداخت

چهارمین قدم برای خرید خودرو از بورس کالا، ثبت سفارش خرید خودروست. به عبارت بهتر، در روز عرضه خودرو در بورس کالا، فقط آن مشتریانی می‌توانند جهت خرید خودرو اقدام کنند که در مهلت زمان قانونی، ثبت سفارش خرید خودرو را انجام داده باشند:

۱- برای ثبت سفارش خرید خودرو از بورس، باید مبلغی از قیمت پایه خودرو (که توسط خودروساز اعلام می‌شود) را در حساب وکالتی واریز کنید. این مبلغ، ممکن است 10 درصد یا ۲۵ درصد یا ۳۰ درصد یا حتی ۱۰۰ درصد قیمت پایه خودرو باشد. 

۲- انجام ثبت سفارش خرید خودرو، از زمان تایید عرضه، شروع می‌شود و تا روز قبل از شروع عرضه یا تا صبح روز عرضه نیز ادامه دارد. بدیهی است زمان دقیق ثبت سفارش، همواره از طریق سازمان بورس کالا یا از طریق شرکت خودروساز، اطلاع‌رسانی می‌شود.

باتوجه به دو نکته‌ فوق، جهت اطلاع از مبلغ دقیق پیش پرداخت خرید خودرو و همچنین جهت اطلاع از زمان دقیق ثبت سفارش، باید به اطلاعیه‌های سازمان بورس کالا یا اطلاعیه‌های خودروساز مراجعه کنید.

 

گام پنجم: رعایت قوانین خرید خودرو از بورس

حتی اگر تمام مراحل ثبت نام، افتتاح حساب و حتی واریز پیش پرداخت را انجام داده باشید، به این معنی نیست که مجاز به ثبت نام خودرو در بورس کالا هستید! چراکه برخی خودروسازان، قوانین و محدودیت‌های خاصی را برای متقاضیان خرید خودرو از بورس، تعیین کرده‌اند. به عنوان مثال، برای برخی از خودروهای عرضه شده در بورس:

۱- ممکن است «محدودیت کد ملی» وجود داشته باشد. یعنی هر شخص حقیقی، فقط مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از بورس کالاست.

۲- ممکن است شرکت‌ها یا سازمان‌ها و به طور کلی «افراد حقوقی» مجاز به ثبت نام نباشند یا اینکه، ظرفیت خرید محدودی داشته باشند.

۳- ممکن است افرادی که در عرضه‌های قبلی، موفق به خریداری خودرو از بورس شده‌اند، مجاز به ثبت نام مجدد نباشند.

قوانین و شرایط خرید خودرو از بورس، همواره قبل از روز عرضه، توسط سازمان بورس به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. 

 

گام ششم: شرکت در فرآیند خرید خودرو

به محض شروع عرضه خودرو در زمان اعلام شده، رقابت مشتریان برای خریداری خودروها آغاز می‌شود. توجه داشته باشید که این رقابت، شبیه فرآیند مزایده است؛ یعنی هر کسیکه که بیشترین قیمت را داده باشد، بعنوان برنده رقابت نیز مشخص می‌گردد. اما در این میان، باید یه نکته دیگر را هم بدانید: 

۱- اگر تعداد تقاضای ثبت شده برای خرید خودرو، کمتر از ظرفیت عرضه خودروساز باشد، تمامی افرادی که ثبت سفارش کرده باشند، بعنوان برنده نهایی معرفی می‌شوند. در چنین شرایطی، اصطلاحا می‌گیوند که خودروها بدون رقابت فروخته شدند.

۲- در شرایطی که رقابت میان خریداران نباشد، خودروها با همان قیمت پایه (که توسط خودروساز اعلام می‌گردد) به برندگان فروخته می‌شود. 

۳- در شرایطی که رقابت میان خریداران نباشد، خودروهایی که فروخته نمی‌شوند، به سیستم معاملات مچینگ سازمان بورس، وارد می‌شوند. یعنی پس از اتمام مهلت قانونی، همچنان امکان خرید این خودروها (با قیمت پایه) وجود دارد. از لینک اطلاعیه عرضه‌ های مازاد می‌توانین معاملات مربوط به خودروهای فروخته نشده را پیگیری کنید.

 

گام هفتم: واریز کل قیمت خودرو توسط برندگان

خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، دارای قیمت پایه هستند که همان قیمت خام خودروساز است. بنابراین اگر در بورس کالا، موفق به خرید خودرو شدید، توجه داشته باشید که علاوه بر قیمت نهایی فروش خودرو، باید هزینه‌های زیر را هم بپردازید:

۱- هزینه‌ جانبی خودرو: مانند عوارض شماره گذاری، خدمات پستی، بیمه شخص ثالث، صدور کارت و … که برای هر خودرو، متفاوت بوده و براساس تعرفه‌های دولتی محاسبه می‌شود.

۲- هزینه‌ مالیات بر ارزش افزوده: که براساس «قیمت نهایی فروش» مشخص می‌شود و معمولا 9 درصد الی ۱۳ درصد است. به عنوان مثال، اگر خودرویی با قیمت پایه ۳۰۰ میلیون تومان در بورس کالا عرضه شود اما با قیمت نهایی ۴۰۰ میلیون تومان به فروش برسد، مالیات بر ارزش افزوده را برمبنای قیمت ۴۰۰ میلیون تومان محاسبه می‌کنند.

همچنین اینک نکته را فراموش نکنید که برای تسویه وجه خودروهای فروخته شده از طریق بورس کالا، «مهلت زمان قانونی» وجود دارد:

۱- تمامی افرادی که از طریق بورس موفق به خرید خودرو شده‌اند، فقط ۳ روز برای تکمیل وجه فرصت دارند.

۲- اگر تسویه مالی خودروها تا ساعت ۱۵ روز سوم انجام نشود، خریداران برای تسویه در روز چهارم باید جریمه پرداخت کنند.

۳- اگر تسویه مالی خودروها تا روز ششم (سه روز تسویه و سه روز جریمه) انجام نشود، خریداران باید جریمه بیشتری را به عنوان ابطال معامله خودرو پرداخت کنند. ضمن اینکه بعد از باطل شدن معامله، دیگر امکان تحویل خودروها وجود ندارد.

 

گام هشتم: تحویل گرفتن خودرو از بورس کالا

تمامی افرادی که موفق به خریداری خودرو از طریق تالار حراج باز شده‌اند، برای تحویل گرفتن خودروهای خریداری شده از بورس کالا، باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱- تسویه حساب نهایی در مهلت قانونی

۲- ارائه مستندات مربوط به واریز وجه و انتخاب نمایندگی

۳- اطلاع دادن به کارگزاری (حضوری یا غیرحضوری)

۴- ارائه مستندات به شرکت فروشنده خودرو

۵- تکمیل مراحل ثبت نام در شرکت فروشنده و تحویل گرفتن خودرو

 

ویدیو آموزش خرید خودرو از بورس کالا – شماره ۱

 

 

ویدیو آموزش خرید خودرو از بورس کالا – شماره ۲

 

 

سوالات متداول و پرتکرار خرید خودرو از بورس

 

صدور کد بورس کالا چقدر زمان میبره؟

صدور کد بورس کالا و فعال شدن حساب کاربری حداکثر ۶ روز کاری بعد از تکمیل ثبت نام زمان خواهد برد.

 

آیا معرفی حساب وکالتی که برای معاملات آتی معرفی شده، برای بورس کالا امکان پذیره؟

خیر. حساب وکالتی معرفی شده برای آتی رو نمیتونید برای بورس کالا معرفی کنید. همچنین امکان معرفی حساب های بانکی که روی اون دسته چک دارید، به عنوان حساب وکالتی بورس کالا وجود نداره ( به جز بانک تجارت ) نوع حساب وکالتی ( جاری، قرض الحسنه و غیره ) جهت معرفی برای بورس کالا محدودیتی از نظر کارگزاری آگاه نداره. شما باید قبل از معرفی حساب از بانک موردنظرتون ،ebgo وکالتی به سامانه اطمینان حاصل کنید که وکالتی شدن حسابتون با موفقیت انجام شده باشه.

 

آیا امکان ثبت نام افراد زیر ۱۸ سال در بورس کالا وجود داره؟

خیر، برای دریافت کد بورس کالا حتما باید بالای ۱۸ سال باشید.

 

اعلامیه خرید چه زمانی در سامانه قابل مشاهده هست؟

اعلامیه خرید در بازار فیزیکی، ساعت ۱۷:۰۰ روز خرید مشاهده میشه. توجه داشته باشید پس از انجام ( ثبت سفارش خرید ) معامله و تائید تالار در تب وضعیت انجام معامله قابل مشاهده هست.

 

من برای پرداخت مالیات مبلغ بیشتری واریز کردم، چطور میتونم این مورد رو پیگیری کنم؟

در این حالت باید از کارخانه سازنده خودروی مربوطه پیگیری کنید.

 

در صورت فسخ معامله، مبلغ تا چه زمانی به حساب من برگشت داده میشه؟

اگر معامله فسخ بشه، وجه حداکثر تا ۹روز کاری بعد به حساب وکالتی شما برگشت داده میشه. جهت برگشت مبلغ زودتر از زمان اعلام شده، پس از انجام فرآیند فسخ در سامانه باید نامه فسخ معامله رو به شعبه مرکزی کارگزاری ارسال کنید.

 

برای ثبت سفارش خرید خودرو چقدر زمان دارم؟

زمان ثبت سفارش درسایت ime.co.ir در تب ( مشتریان خودرو ) در قسمت اعلانات بازار خودرو درج میشه. شما باید سفارشتون رو در بازه زمانی اعلام شده در اطلاعیه ثبت کنید. باید توجه داشته باشید که به صورت کلی مدت زمان ثبت سفارش تا ساعت ۱۷ روز کاری قبل از عرضه هست.

 

برای خرید از بورس کالا تا چه زمانی فرصت دارم حساب وکالتیم رو شارژ کنم؟

امکان شارژ حساب وکالتی تا زمان اعلام شده برای ثبت سفارش وجود داره. بهتره تا قبل از پایان مدت زمان ثبت سفارش حساب وکالتی خودتون رو شارژ کنید.

 

برای تسویه خودروی خریداری شده از بازار فیزیکی، چه اقداماتی باید انجام بدم؟

جهت تسویه ۳روز کاری ( حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ روز کاری سوم) فرصت دارید تا جمع وجه تسویه (مابقی مبلغ ارزش قرارداد به همراه کارمزد سهم خریدار) رو به حساب وکالتیتون واریز کنید. پس از شارژ مبلغ از بخش ( کارتابل ) وارد (کارتابل خرید بازار فیزیکی ) بشید و قرارداد خودتون رو مشاهده کنید. با زدن چشم کنار قرارداد میتونید گزینه نوع درخواست تسویه رو انتخاب کنید. سپس با زدن گزینه ( تسویه نقدی ) میتونید درخواستتون رو ثبت کنید. پس از مشاهده پرداخت موفق منتظر صدور گواهی تسویه بورس بمونید. پس از صدور گواهی تسویه باید اطلاعات هویتی و نماینده مشتری رو وارد کرده و دکمه ارسال رو بزنید. درنظر داشته باشید برای پرداخت مالیات و سایر هزینه ها

مطابق با اعلامیه خرید اقدام کنید.

 

اگه تو ۳ روز اول تسویه نکنم، باید جریمه پرداخت کنم؟

اگر در این ۳روز کاری تسویه انجام انجام نشه، مشمول جریمه میشید و ۳روز فرصت دارید تا تسویه رو به همراه جریمه پرداخت کنید. در این حالت باید به ازای هر روز تاخیر، ۰.۲۵ درصد از ارزش کل قرارداد رو به عنوان جریمه پرداخت کنید. اگر پس از گذشت ۳روز دوم تسویه صورت نگیره، معامله فسخ میشه و شما باید ۵درصد ارزش کل قرارداد رو به علاوه کارمزد ۲ سر معامله پرداخت کنید و مابقی وجه حداکثر تا ۹روز کاری بعد به حساب وکالتی شما برگشت داده میشه.

 

گواهی تسویه چه زمانی پس از تسویه در سامانه ebgo مشاهده میشه؟

تاریخ تسویه و گواهی تسویه در روزی که تسویه می کنید، نهایتا تا ساعت ۱۳ در قرارداد شما درج و بارگذاری میشi برای مشاهده تاریخ تسویه باید وارد قسمت (کارتابل) شده و اون رو رو در ستون ( تاریخ تسویه ) مشاهده کنید برای مشاهده گواهی تسویه هم باید از همین بخش روی آیکون چشم کنار شماره قرارداد کلیک کنید. سپس در قسمت (مستندات تسویه ) در پایین صفحه گواهی تسویه مشاهده میشه.

 

برای خرید خودرو از طریق بورس کالا باید چه اقدامی کنم؟

شما باید پس از ورود به حساب کاربری خودتون در سامانه ebgo وارد قسمت ( خرید از بورس ) شده و گزینه ( خرید خودرو ) رو بزنید. سپس در انتهای ردیف خودروی موردنظر، روی آیکون افزودن که با مثبت آبی رنگ نمایش داده میشه در ( ستون ثبت سفارش اولیه ) کلیک کنید. با انجام این کار پنجره ثبت نهایی درخواست خرید خودرو نمایش داده میشه که باید مقدار و قیمت سفارشتون رو وارد کنید. در صورتی که قصد دارید تعیین قیمت به کارگزاری واگذار بشه، تیک قیمت باز رو فعال کنید. البته این واگذاری به منزله خرید قطعی نیست. در انتها بعد از فعال کردن تیک های مربوط به پذیرش قوانین و مقررات گزینه قبول قوانین و مقررات و ثبت نهایی رو انتخاب کنید.

توجه : کارمزد خرید خودرو ۰.۰۰۲۶۲ مبلغ قرارداده.

 

برای حذف یا ویرایش سفارش باید چه اقدامی کنم؟

ابتدا باید وضعیت سفارشتون رو بررسی کنید. اگر وضعیت سفارش ( در انتظار مشتری ) باشه میتونیدسفارش رو ویرایش کنید و نیازی به تائید کارگزاری نیست. اگر وضعیت سفارش ( تایید شده توسط کارگزاری ) باشه پس از ثبت درخواست انصراف باید منتظر تائیدیه کارگزاری جهت حذف سفارش خود باشید . توجه داشته باشید که تائید کارگزاری جهت حذف یا ویرایش هر ۳۰ دقیقه کاری انجام میشه.

 

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی، حساب بانکیه که برای واریز وجوه مشتری نزد یکی از بانک های منتخب معرفی میشه. در حساب وکالتی، به بورس کالا وکالت داده میشه تا مبلغی معادل با درصد پیش پرداخت اعلامی برای خرید خودرو رو در زمان ثبت سفارش خرید توسط مشتری مسدود کنه. مبلغ مذکور در حساب مشتری باقی مونده و به حساب بورس کالا یا شرکت خودروسازی واریز نمیشه. در صورت انجام معامله وجه مسدودشده به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران منتقل میشه و در صورت عدم انجام معامله وجه مربوطه آزاد میشه.

 

برای انصراف از خرید خودرو در بورس کالا چه زمانی میتونم انصراف بزنم؟

برای انصراف از خرید خودرو، مطابق با زمان اعلامی بورس کالا میتونید اقدام کنید. درخواست های انصراف هر ۳۰ دقیقه کاری بررسی و تایید میشه.

 

آیا برای خرید خودرو باید قرارداد امضا کنم ؟

بله، امضای قرارداد آنلاین و شرکت در آزمون داخل سامانه ebgo برای شما الزامیه. شما میتونید پس از ورود به سامانه ebgo در این آزمون شرکت کنید.

 

برای تحویل خودرویی که از طریق بورس کالا خریدم، باید چه اقدامی کنم؟

شرایط تحویل خودرو، با توجه به نوع خودرو متفاوته و اطلاع رسانی میشه. به طور کلی تاریخ و شرایط تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه منتشر میشه.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه