وام ازدواج

شگفتانه دولت برای زوج های جوان | وام ازدواج افزایش یافت؟

شگفتانه دولت برای زوج های جوان | وام ازدواج افزایش یافت؟
کدخبر : 48020

وام ازدواج در حال حاضر ۱۲۰ میلیون تومان است که برای برخی افراد به ۱۳۰ میلیون تومان می‌رسد؛ اما چه تضامینی برای آن نیاز است؟

تصویب وام ازدواج۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام ازدواج توسط دولت پرداخت خواهد شد وام ازدواج از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام ازدواج دارای شرایط خاصی است. وام ازدواج از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

 جزئیات مبلغ وام ازدواج سال 1402 را در ادامه بخوانید

روزنامه ایران در گزارشی در باره وام ازدواج نوشت:مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به افزایش 35 درصدی پرداخت وام ازدواج در سال جاری می‌گوید افزایش رقم وام ازدواج در سال آینده چنانچه به صورت منطقی و معقول باشد، تأثیرات مثبت زیادی دارد؛ وام ازدواج در امور و اقدامات اولیه تشکیل یک زندگی مشترک، نقش مستقیمی دارد.

به گفته او اساسی ترین مشکل، ارائه ضامن است که برای برخی تقریباً غیرممکن می‌نماید، با این همه طرحی در زمینه رفع این مشکل ارائه داده‌ایم که بر اساس آن بتوان از یارانه و سهام عدالت به جای ضامن مورد وثیقه قرار داد تا از این راه کمکی به زوجین شود و این دسته از افراد هم بتوانند از تسهیلات وام ازدواج استفاده کنند.

مدیرکل دفتر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، در زمینه میزان افزایش سالانه رقم وام ازدواج بیان می‌کند: عدد وام ازدواج و میزان افزایش آن در قانون جوانی جمعیت پیش‌بینی شده و در سال آینده نیز بر همین اساس اضافه خواهد شد. هنوز بودجه سال 1402 بیرون نیامده و رقم سال آینده تعیین نشده است اما رایزنی می‌کنیم تا در مجلس شورای اسلامی رقم مورد قبولی برای وام‌های ازدواج سال آینده تعیین شود. بی شک تا پیش از پایان سال جاری در زمینه این رقم نتیجه‌گیری‌های نهایی انجام شده و میزان آن تعیین خواهد شد.

این در حالی است که مبلغ وام ازدواج باید در لایحه بودجه باشد. به عبارتی دولت مبلغ پیشنهادی خود را در بودجه عنوان و مجلس آن را بررسی و تصویب کند. اما از سال گذشته این روند تغییر کرده است. به نحوی که دولت دو سال است مبلغ وام ازدواج را در بودجه اعلام نمی‌کند و این مساله را به بررسی لایحه بودجه موکول می‌کند.

سال گذشته هم رقم وام ازدواج در لایحه بودجه حذف شد و پس از آن، مبلغ وام ازدواج اعلام شد.

مبلغ وام ازدواج سال 1401 برای زوج‌های زیر 23 و 25 سال نفری 150 میلیون تومان بود که در مجموع می‌توانستند وام 300 میلیونی دریافت کنند.

وام اردواج برای دیگر افراد 120 میلیون تومان بود که زوجین می‌توانستند در مجموع 240 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. حالا وزیر ورزش وعده داده که مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

انتظار می‌رود که با این وعده وزیر ورزش، مبلغ وام ازدواج برای همه سنین حداقل به نفری 150 میلیون تومان برسد و همه زوجین بتوانند وام 300 میلیونی را دریافت کنند.

اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مبلغ وام ازدواج دختران زیر 23 و پسران زیر 25 سال چقدر است. اما قطعا مبلغ وام این افراد هم هم باید حدود 20 تا 30 میلیون تومان بیشتر شود. اما برای مشخص شدن مبلغ وام ازدواج باید منتظر نظر دولت و مجلس ماند.

به گفته مدیرامور شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در گلستان، مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوج‌های زیر ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان و افراد عادی ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

عسکری ادامه داد: به شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سطح استان تاکید شده است حتی اگر متقاضی دریافت تسهیلاتی در اعتبار سنجی با مشکل مواجه شد و نیاز به ضامن دوم داشت سختگیری نا به جا انجام نشود و تا جایی که امکان دارد به ساده‌ترین شکل ممکن تسهیلات پرداخت شود

ی تأکید کرد: بنا داریم حجم کلی تسهیلات فرزندآوری و ازدواج را در لایحه بودجه سال آینده افزایش دهیم ولی درباره رقم این تسهیلات باید در مجلس و دولت تصمیم گیری شود.

خبر مهم برای مردم

او از مجلس خواست که هنگام بررسی لایحه بودجه، به سقف تسهیلات تکلیفی تعیین شده توسط بانک مرکزی برای نظام بانکی توجه کنند تا تسهیلات تکلیفی از این حد بالاتر نرود و خللی در امور بانکی ایجاد نشود.

طبق قانون بودجه 1401، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 01‌/01‌/1397 بوده است، یک میلیارد و 200 میلیون (1.200.000.000) ریال و با دوره بازپرداخت 10 ساله است.

همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر 25 سال و زوجه های زیر 23 سال یک میلیارد و پانصد میلیون (1.500.000.000) ریال است.

گفتنی است، طبق قانون، پدران فرزندان متولد تاریخ 1400/01/01 به بعد و حداکثر تا 2 سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه وام فرزندآوری اقدام کنند که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.

مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول 20 میلیون تومان و به ازای فرزند دوم 40 میلیون تومان و به ازای فرزند سوم 60 میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم 80 میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد 100 میلیون تومان است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه