پتروشیمی بندر امام

مسیر رشد و سوددهی پتروشیمی بندر امام (ره)

مسیر رشد و سوددهی پتروشیمی بندر امام (ره)
کدخبر : 48097

مجتمع پتروشیمی بندر امام در مسیر رشد و تعالی خود با یکپارچه سازی و سازماندهی جدید شرکت های تابعه خود موفق به رشد تولید و افزایش قابل ملاحظه سوددهی شده است. عملکردی که موجب شد تا این شرکت با صعود شش پله ای نسبت به سال گذشته، بیست و ششمین شرکت برتر ایران در شاخص فروش شود.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طریق منابع و خلق ثروت پتروشیمی بندرامام‌(ره)، منطقه را توسعه داد و بیش از 80 درصد توسعه مجتمع‌های پتروشیمی متأثر از عملکرد پتروشیمی بندرامام بود. پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، تولید محصولات متنوع و راهبردی خود را برای تامین نیاز داخل و نیز صادرات بر اساس برنامه ریزی ها انجام می دهد و با چند طرح توسعه ای جدید در مسیر رشد تولید با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود با هدف تکمیل زنجیره ارزش و کاهش خام فروشی گام بر می‌دارد. 

مجتمع پتروشیمی بندرامام در گذشته با 5 شرکت تابعه فعالیت می کرد که با اصلاح ساختار و یکپارچه سازی پنج مدیریت فنی و تولید فرآورش 1 ، فرآورش 2 ، بسپاران و مدیریت فنی و تولید آب نیرو و مدیریت فنی و تولید کیمیا تشکیل شده است . در حال حاضر این پنج مدیریت وظیفه تولید انواع محصولات در سه زنجیره آروماتیک، پلی الفینی ، کلر و PVC را به عهده دارند، بطوری‌که این شرکت از ابتدای سال تا پایان آذرماه در واحدهای تولیدی خود موفق به تولید محصولات در این سه زنجیره تولیدی شده است.

همجواری بندر امام خمینی (ره) با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی باعث همگرایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در این مجتمع بندری شده است. به واسطه فعالیت ۳۹ شرکت بالادست، میان‌دست و پایین‌دست پتروشیمی و مجاورت مجتمع بندری امام، سهم صادرات محصولات پتروشیمی از کل عملکرد صادراتی این بندر ۶۷ درصد است.

پتروشیمی بندرامام در ارزیابی بیست ‌و پنجمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران (IMI100) که هرساله از سوی سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌شود، با صعود ۶ پله‌ای در شاخص «افزایش میزان فروش/درآمد» به رتبه بیست و شش دست پیدا کرد.

بررسی شاخص مذکور نشان می‌دهد میزان فروش و درآمد شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایشی بوده و پتروشیمی بندرامام با عملکردی مناسب توانسته در سال جاری از رتبه ۳۲ به رتبه ۲۶ صعود کند.

بر اساس این گزارش، در ۲ دهه اخیر میزان خوراک دریافتی پتروشیمی بندر امام خمینی از مبدا مناطق نفت‌خیز جنوب مرتب درحال کاهش بوده و باوجود داشتن ظرفیت ۲۲۰ هزار بشکه‌ای در روز، تنها ۴۵ هزار بشکه دریافت شده و این امر موجب محروم شدن پتروشیمی بندر امام خمینی و شرکت مناطق نفت خیز از منافع بوده است. در این راستا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه سازی و نگهداشت تأسیسات گاز مایع شرکت مناطق نفت خیز اعلام کرده است.

کسب عنوان واحد تولیدی نمونه استان خوزستان در سال ۱۴۰۱، در همایش تجلیل از صنایع تولیدی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان خوزستان ارزش تلاش بی وقفه کارکنان و دانش و تخصص مدیریت آگاه این مجتمع را یادآور می‌شود که در نتیجه آن شرکت پتروشیمی بندرامام به عنوان شرکت برتر برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفت.

پتروشیمی بندرامام که حدود نیم قرن پیش تأسیس شد، فلسفه‌ مسئولیت اجتماعی را برای خود در دستور کار قرار داده است. به گفته مدیرعامل این شرکت در واقع دلیل احداث این پتروشیمی، جمع‌آوری گازهای همراه با استحصال نفت که در مشعل می‌سوخت و گرما و دی‌اکسید کربن تولید می‌کرد، و تبدیل آنها به محصولات با ارزشی برای بهبود زندگی اجتماعی بود. 

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعتی و زیست محیطی نیز از سیاست‌های پتروشیمی بندرامام می‌باشد. این شرکت پتروشیمی در ایجاد و تأسیس پالایشگاه یادآوران خلیج فارس که با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از سوختن آنها احداث شده است، در طی پنج سال گذشته حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده تا گازهای ارسالی به مشعل به محصولات با ارزش تبدیل شود. 

دیگر پروژه‌ای که پتروشیمی بندرامام با سرمایه‌گذاری 60 میلیون دلار و 300 میلیارد تومان به آن پرداخته، کاهش خروجی‌های شرکت به محیط پیرامون بوده و احداث تصفیه‌خانه مرکزی که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید در همین راستا بوده و با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، 28 هزار مترمکعب از دریافتی آب رودخانه کارون کاهش می‌یابد و پساب صنعتی نیز به آب صنعتی و قابل شرب تبدیل می‌شود. 

لازم به ذکر است، شرکت پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) در سال ۱۳۸۹ توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خریداری شد و در زمینه تولید مواد شیمیایی، آروماتیک‌ها، پلیمرها و ال‌پی‌جی فعالیت می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه