سنگ آهن گهرزمین

۳۰ هزار میلیارد ریال درآمدهای صادراتی گهرزمین

۳۰ هزار میلیارد ریال درآمدهای صادراتی گهرزمین
کدخبر : 48182

دستاوردهای شرکت سنگ آهن گهرزمین در زمینه افزایش تولید و رشد سودآوری و فروش موضوعی است که علیرغم چالش‌های حوزه انرژی، حمل و نقل و تامین قطعات و تجهیزات این شرکت بزرگ معدنی توانسته با افزایش بهره‌وری کارکنان و همیاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید قطعات داخلی به آن دست پیدا کند.

به گزارش رصد اقتصادی، کارشناسان معتقدند با تقویت قیمت‌های جهانی و رشد دلار در بازار و معاملات بورس کالا، شرکت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی شاهد رشد سودآوری و فروش هستند. بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۳۳ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۳۵۶ تن محصول از سوی شرکت سنگ آهن گهر زمین از ابتدای سال مالی (اول دی‌ماه ۱۴۰۰) تا پایان آذر ماه است. تحریم‌ها، عامل اساسی در کاهش صادرات محصولات تولیدی است، اما کدال گهرزمین خبر از درآمدهای صادراتی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال این شرکت می‌دهد.

با توجه به اینکه کشور ما دهمین کشور تولید کنند فولاد در جهان است، سرمایه گذاری کلانی در بحث معدنی انجام شده است، هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی وارد این عرصه شده اند. ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی تا پایان پاییز امسال، از 9 میلیارد دلار عبور کرد. در همین حال ارزش صدور تولیدات این بخش از مهر ماه با رشد همراه شد.

علی‌رغم کاهش قیمت‌های جهانی محصولات بخش معدن و صنایع معدنی، میزان صادرات این محصولات نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی تنها ۲ درصد کاهش داشته اما از نظر وزنی، ۵ درصد افزایش یافته است.

در آذر ماه نیز میزان صادرات انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی با یک روند صعودی از ماه مهر، به یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار رسید؛ در حالی که ارزش صادرات مهر ماه امسال، به یک میلیارد و ۳۸ و آبان ماه به یک میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسیده بود. بیشترین میزان صادرات محصولات این بخش در سال جاری مربوط به خرداد ماه به ارزش یک میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار است.

طی ۹ ماهه امسال، سه میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۰۰ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش سه میلیارد و ۵۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۳ درصد و از نظر ارزشی ۳۲ درصد رشد داشته است.

به گفته رئیس انجمن سنگ آهن ایران، ظرف ۹ سال گذشته میزان صادرات سنگ آهن ما به زیر صفر رسیده است. اکبریان دلیل این امر را نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی عنوان می‌کند که باید حل شود، بخشی از این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها ناشی از تصمیم گیری‌ها است و بخشی هم مربوط به قیمت گذاری، تکمیل زیرساخت، تعامل حلقه‌های مختلف زنجیره و مسائلی است که در بازار اتفاق می‌افتد، و نیازمند تغییر نگرش و حل این چالش‌هاست.

اما در همین میان شرکت‌هایی در حوزه استخراج و اکتشاف معدن فعالیت دارند که در کنار مشکلات موجود توانسته‌اند به رشد درآمدی حتی در صادراتی که رئیس انجمن زیر صفر عدد آن را اعلام نموده، دست پیدا کنند. شرکت سنگ آهن گهر زمین از جمله این شرکت‌هاست که علیرغم رشد فروش با افزایش میزان سهم خود توانسته درآمد صادراتی خود را ۱۱ درصد افزایش دهد.

جمع فروش ۹۰ شرکت بزرگ بورسی فعال در زنجیره معدن در آذرماه به بیش از ۵۷۲‌هزار میلیارد ریال رسید که جهش هفت درصدی نسبت به آبان‌ماه دارد . سهم تقریبی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی از مجموع فروش ۹ ماهه شرکت‌های بورسی ۱۶ درصد است.

درآمد ماهانه‌ای که "کگهر" در آذرماه از فروش محصولات شناسایی کرد نسبت به میانگین درآمدی در ۱۱ ماه گذشته ۶۸ درصد افزایش پیدا کرد، درآمد تجمیعی که " کگهر " در پایان سال مالی از فروش محصولات داخلی خود شناسایی کرد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش درآمد را تجربه کرد.

میزان درآمدی که سنگ آهن گهرزمین در آذرماه از فروش یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۹۲۶ تن محصول خود به ثبت رساند برابر با ۳ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان بود، "کگهر" در ۱۲ ماه گذشته به میانگین مقدار فروش یک میلیون و ۴۷۳ هزارتن در هر ماه رسید، گفتنی است که در آذرماه مقدار فروش این شرکت سنگ آهنی نسبت به میانگین ماهانه در ۱۱ ماه گذشته ۳۸ درصد افزایش را تجربه کرد.

عنوان درآمدزاترین محصول " کگهر " در آذرماه سال جاری به «کندله بورس کالا» با یک هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان تعلق گرفت، مقدار فروش این محصول در رینگ معاملاتی بورس کالا برابر با ۵۶۸ هزار و ۹۰۵ تن بود که در مقایسه با آبان‌ماه رشد را تجربه کرد و همچنین نرخ فروش این محصول در نهمین ماه سال جاری برابر با ۲ میلیون و ۶۹۱ هزار تومان اعلام کرد.

محصولات دیگری که توسط شرکت سنگ آهن گهر زمین به فروش رسید عبارت است از کندله صادراتی، کنسانتره و کلوخه سنگ آهن که دراین بین «کنسانتره در بورس کالا» با کسب درآمد یک هزار و ۳۵۲ میلیارد تومانی بیشترین درآمدزایی را به همراه داشت.

سال مالی بزرگترین معدن سنگ آهن روباز خاورمیانه که منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ بود، به پایان رسید و شرکت سنگ آهن گهر زمین از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ موفق به تولید ۱۳ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۱۱۱ تن کلوخه سنگ آهن، ۶ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۰۹ تن کنسانتره سنگ آهن، ۹ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۷۶۷ تن سنگ آهن دانه بندی و ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۶۶۹ تن گندله شد.

مجموع فروش این شرکت با رشد ۳۶.۳ درصدی نسبت به سال مالی گذشته، مبلغ ۳۰۰ هزار و ۵۹۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال ذکر شده است که ۲۹ هزار و ۸۵۳ میلیارد و ۱۵۱ میلیون ریال آن مربوط به درآمدهای صادراتی بوده است. 

شرکت سنگ‌آهن گهر زمین با داشتن بزرگ‌ترین ذخیره سنگ‌آهن خاورمیانه همواره تلاش دارد تا با اجرای پروژه‌های به روز شده و حائز اهمیت موجب شده تا عملکردی خیره کننده را از «کگهر» در مدت یک سال مالی را شاهد باشیم. سنگ آهن گهرزمین قصد دارد تا با حمایت از تولیدات داخلی قطعات و تجهیزات، سهم خود را از تولیدات و حلقه‌های ارزشی آن افزایش دهد.

مجموع کل ذخیره قطعی و احتمالی معدن سنگ آهن گهر زمین بر اساس آخرین مطالعات تخمین ذخیره معدن بالغ بر ۶۰۰ میلیون تن و همچنین متوسط عیار عنصر Fe کل ذخیره ماده معدنی ۵۳درصد برآورد گردیده است. ذخیره محاسبه شده معدن شرکت سنگ آهن گهر زمین ۴۹۶ میلیون تن قطعی و ۱۴۷ میلیون تن احتمالی می باشد. شرکت سنگ‌آهن گهر زمین درصدد است تا جهت تامین خوراک کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی، ظرفیت استخراج توده معدنی خود به میزان ذخیره ۶۰۸ میلیون تن را تا ۲۵ میلیون تن در سال افزایش بدهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه