فجر انرژی

گام‌های فجر انرژی در حفظ پایداری تولید

گام‌های فجر انرژی در حفظ پایداری تولید
کدخبر : 48620

شرکت فجر انرژی خلیج فارس با توجه به عملکرد خود در سال مالی ۱۴۰۰ توانسته رتبه برتر را از نظر شاخص بازده فروش در گروه انرژی در میان ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور کسب کند. همچنین فجر با رشد ۲۳۷ درصدی فروش در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت سال ۱۳۹۹ توانست رتبه چهارم را در این زمینه کسب کند.

به گزارش رصد اقتصادی، معاون وزیر نفت، ارز آوری صنعت پتروشیمی را ۱۰.۵  میلیارد دلار عنوان می‌کند که در سامانه نیما عرضه شده و مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تولید ۴۷ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی در هشت ماه سال ۱۴۰۱ و افزایش ۷ درصدی تولید این محصولات نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داده است. شرکت فجر انرژی خلیج فارس که وظیفه تامین سرویس های حیاتی شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را بر عهده دارد؛ توانسته با برنامه ریزی و تلاش مدیران و کارکنان خود گام‌های موثر و بزرگی را در حفظ پایداری تولید صنایع منطقه ویژه بردارد.

پایداری تولید در صنعت، نیازمند بسترسازی های اساسی جهت تضمین و استمرار آن می باشد، شاخص ترین عنصر در این عرصه انرژی ست. انرژی از اساسی ترین نیازهای صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی است که با بهره گیری از آن، سالانه میلیون ها تن محصول را تولید و روانه بازارهای جهانی می کنند.

نقش شرکت فجر انرژی خلیج فارس در تامین انرژی و سوخت موردنیاز مجتمع‌های پتروشیمی منطقه به گونه‌ای تعیین کننده است که به واسطه عملکرد مثبت در سال مالی ۱۴۰۰ خود توانسته رتبه برتر را از نظر شاخص بازده فروش در گروه انرژی در میان ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور کسب کند. رشد فروش این شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۳۷ درصد بوده و توانست رتبه چهارم را در این زمینه کسب کند.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس در ۹ ماهه منتهی به آذر سال جاری معادل ۴۷۷۸ میلیارد تومان سود محقق نمود. 

بررسی گزارش این شرکت حاکی از افزایش ۳ درصدی درآمدهای عملیاتی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه قبل می‌باشد. بفجر، همچنین به ازای هر سهم نیز سود ۲۴۸۴ ریالی ساخت. سود ناخالص نیز با کاهش ۳۹ درصدی همراه شد و به ۴۶۳۴ میلیارد تومان رسید.

انرژی برق حساس‌ترین محصول مجتمع فجر انرژی خلیج فارس است؛ واحد های نیروگاهی فجر شامل سه بخش عمده تولید برق و بخار است که انرژی مورد نیاز واحد های فرایندی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و واحدهای داخلی فجر را تامین می‌کند.

سوخت  اصلی این نیروگاه‌ها گاز طبیعی بوده و از گازوئیل به عنوان سوخت پشتیبان استفاده می‌شود. بخش نیروگاه برق و بخار فجر در دو ناحیه یک و دو احداث شده‌اند که نیروگاه برق با 11 واحد توربین گازی در مجموع 1147 مگاوات برق در ساعت تولید می‌کند. براساس گزارش عملکرد یکساله «بفجر» ۶/۵ میلیون مگاوات ساعت تولید برق در این مجتمع صنعتی به ثبت رسیده است.

توربین‌‌‌های نیروگاه‌‌‌های شرکت فجر انرژی به گونه‌‌‌ای طراحی شده‌‌‌اند که برای تولید برق موردنیاز شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از گاز استفاده کنند؛ اما در شرایط اضطراری می‌توانند با سوخت جایگزین که گازوئیل بوده نیز تا زمان بازگشت به وضعیت عادی و رفع اختلال تامین گاز در مدار تولید بمانند.

مخازن گازوئیل شرکت فجر انرژی خلیج فارس تنها می‌توانند سوخت موردنیاز این شبرکت را برای مدتی کوتاه تامین کرده و برای پر کردن مجدد آنها نیاز به انتقال گازوئیل با تانکرهاست که دشواری‌‌‌های تامین و پیامدهای ترابری خود را به همراه دارد. بر همین اساس، شرکت فجر انرژی خلیج فارس برای مدیریت این موضوع و همچنین در مدار نگه داشتن توربین‌‌‌های تولید برق فجر و همچنین پایداری تولید شرکت‌های منطقه طرح انتقال محصول برش سنگین پتروشیمی بوعلی به مخزن گازوئیل مجتمع فجر۱ در دستور کار قرار گرفت. این محصول، یک سیال با ترکیبات هیدروکربنی سنگین بوده که می‌تواند در شرایط ناگزیر و اضطراری جایگزینی برای گازوئیل باشد.

علاوه بر این، پروژه اتصال خط قدیم (طرح موقت) ۲۰ اینچ دریافت گاز عسلویه به خط ۴۲ اینچ طرح دائم برای توزیع بهتر گاز بین فازها و رفع محدودیت دریافت از منابع، از مهم‌ترین طرح‌های این پالایشگاه همسو با تولید پایدار است.

از طرح‌های دیگر شرکت فجر انرژی خلیج فارس می‌توان به فعالیت‌های انجام شده برای حل چالش آب در منطقه اشاره کرد. احیا و بهسازی چاه‌های آب و تعویض، نوسازی خطوط مواصلاتی آنها برای تأمین آب پایدار برای آمادگی تولید حداکثری گاز و رفع نشتی‌های پرشمار از اقدام‌های مهمی بوده که سبب شد دیگر بخش اعظم آب دریافتی (استحصال از چاه) هدر نرود و خوشبختانه با این اقدام افزون بر رفع نشتی‌ها، استحصال و ذخیره‌سازی هم به‌نحو مطلوبی میسر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه