انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

«قابلیت اطمینان» در کاهش زمان توقف موتورهای الکتریکی شناورها

«قابلیت اطمینان» در کاهش زمان توقف موتورهای الکتریکی شناورها
کدخبر : 48683

ترجمه و تالیف: امیر میردوستی سید امیر میردوستی، کارشناس عالی ماشین آلات و برنامه ریزی شرکت خدمات دریایی و بندری سینا عضو کمیته تخصصی فنی نگهداری و تعمیرات تجهیزات بندری در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

مقدمه:

قابلیت اطمینان در حقیقت احتمال موفقیت در انجام وظیفه است، یا احتمال اینکه سیستم یا مجموعه بدون وقوع خرابی به وظایف تعیین شده با محدودیت‌های تعیین شده در طراحی (مانند محدوده زمانی و مکانی) و در شرایط کارکردی مشخص(مانند دما، رطوبت، ارتعاش و…) عمل کند.

مدت زمان توقف کابوس هر مدیر قابلیت اطمینان است. هر ساعتی از توقف به دلیل خرابی موتور، نه تنها بر عملیات داخلی کارخانه، بلکه بر مشتری ها، پرسنل و بطور بالقوه بر جامعه بزرگ تر تاثیر می گذارد. حفظ موتور در وضعیت کار ایمن و موثر در عملیات کلی باید به عنوان یک هدف اولیه مورد نظر قرار گیرد.

جیم ویلیامز، متخصص شناخته شده  قابلیت اطمینان موتورها و رئیس شرکت بردلیز، خاطرنشان می کند که : ((نت پیشگیرانه و ارزیابی مرتب تست عملکرد بار موتورتان، کلیدهای ضروری برای دستیابی به یک موتور مطمئن هستند.))

کلمات کلیدی : قابلیت اطمینان، RCFA، موتورهای الکتریکی، خرابی،نگهداری و تعمیرات، روانکاری

یک عنصراساسی در موفقیت عملکرد موتور الکتریکی شما،اطمینان از این است که موتور جدیدا خریداری یا بازسازی شده، برای کاربرد یا بار مورد نظرتان طراحی شده باشد.زمانی که موتوری را در عملیاتی که برای آن طراحی نشده بکار بگیرید، باید منتظر انواع مختلفی از تعمیرات تکراری باشید که در این صورت حتی بهترین اعمال پیشگیرانه نیزمفید واقع نخواهد شد.

ارزیابی مناسب وضعیت محیطی که موتور قرار است در آن کار کند، هزینه های بهره برداری و سرمایه ای را درتعمیرات برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده  آینده کاهش می دهد. محیط متخاصم از قبیل طبیعت خورنده  منطقه  جغرافیایی،  دمای محیط و خورندگی واقعی یا طبیعت دارای ذرات ریز صنعت و وضعیت های واقعی کارخانه، به شدت بر قابلیت اطمینان بلند مدت موتورتان تاثیر می گذارد. موتورها، مانند من و شما، دمای متعادل برای کار، از قبیل هوای پاک و نسبتا خشک را ترجیح می دهند.

موتورها نفس می کشند و هوای عاری از ذرات ریز، شانس گرفتگی ورودی های هوای آن ها را کاهش می دهد. موتورها زمانی که هوای پاک تنفس کنند، بهتر و بیش تر کار می کنند. در محیط های مملو از ذرات ریز، مثل معادن، سیستم های فیلتراسیون با چندین فیلتر (که سوراخ های میکرونی فیلترها از بزرگ شروع شده و به سوراخ های ریز منتهی می شود) و گیج های اختلاف فشاری که انسداد فیلتر را پایش می کنند، شدیدا توصیه می شود.

انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

ویلیامز در این باره می گوید: سیستم فیلتراسیون مانند یک الک مولکولی، ذرات با اندازه های مختلف را گیر می اندازد، بدون این که دپارتمان نت را دستپاچه کند. وی پیشنهاد می کند که شما ارزیابی ای از نمونه ذرات جهت انتخاب اندازه های میکرونی سوراخ فیلترها جهت بهبود کارآمدی و طول عمر هر فیلتر داشته باشید.

آنالیز RCFA نشان می دهند که اغلب آسیب های سیم پیچ موتور به علت دمای بالای عملیات در طولانی مدت است. بنابر نصحیت ویلیامز: پیشگیری بهتر از درمان است.

نگهداری موتورهای یدکی بحرانی در یک انبار دارای کنترل هوا که بطور خاص برای نگهداری از موتورها و تجهیزات در% ۵۰ رطوبت در دمای هوا طراحی شده، به شما در راه اندازی سریع دوباره  عملیات متوقف شده کمک خواهد کرد.

موتورهایی که در محیط های با خورندگی بالا کار می کنند، از قبیل موتور پمپ های برج های خنک کن، یک سری اعمال پیشگیرانه جهت افزایش بازه های زمان ناآماد عملیات لازم دارند. دو لایه پوشش اپوکسی بر روی تمامی سطوح فلزی لخت، جهت حفاظت از بخش بیرونی در محیط های دارای قلیایت و رطوبت بالا توصیه می شود. بعلاوه، ایزولاتورهای بیرینگ نصب شده در بیرینگ هوسینگ، از بیرینگ ها محافظت می کنند. طول عمر موتور با این اعمال پیشگیرانه عموما ۵ تا ۱۰ سال است در حالی که بدون نت پیشگیرانه، موتورها تنها ۶ تا ۱۲ ماه عمر می کنند.

تست کامل یا نسبی از موتوهای بحرانی پیش از نصب یا انبار کردن، یک فعالیت پیشگیرانه در جهت بررسی قابلیت اطمینان موتور است. موتورهایی با لرزش بالا، یا با صدای غیرعادی، کاندیدهای خوبی یرای تست بار هستند. آن ها می تونند از ۴ تا ۲۴ ساعت، بسته به نیاز بهره بردار کار کنند.

موتورها عموما در ۴ ساعت اول کارشان تثبیت می شوند، گرچه می توانید موتورتان را در بازه های ۲۴ ساعته ارزیابی کنید. برای مثال، اجرای یک تست فول لود برای موتور و سیستم محرک تا ۷۰۰۰ اسب بخار در ۷۲۰ دور بر دقیقه، ارزیابی هماهنگی سیستم و همچنین مطالعه  تاثیر سیستم موتور بر یک سیستم توزیع معین را ممکن می کند.

یک سیستم موتور بدون اشکال با یک عملیات نصب خوب شروع می شود. صرف نظر از این که موتور یک فن را میگرداند یا یک پمپ یا کمپرسور را، یک سری اصول جهت عملیات نصب صحیح لازم است. پایه  موتور باید تمیز باشد و بازرسی شود که ترکی نداشته باشد. اغلب اوقات، موتورها به دلیل تست لود و لرزش بالا به کارگاه برگردانده می شوند در حالی که علت لرزش آن موتور، پایه نامطمئن آن ها است.

اولین باری که موتور روی پایه قرار گیرد، پایه نرم موتور بر اساس استاندارد صنعتی ۲هزارم اینچ تنظیم می شود. سپس موتور تست راه اندازی می شود تا گردشش تایید شود و داده های لرزش مبنا جمع آوری شود. نهایتا همراستاسازی لیزری انجام می شود و سیستم موتور جهت تایید لرزش لود شده دوباره راه اندازی می شود.

تست نهایی لرزش سیستم موتور دارای بار می تواند از ۳۰ دقیقه تا چندین ساعت بر مبنای سابقه لرزش انجام شود. همراستاسازی نامناسب موجب لرزش و کوتاهی عمر هم بیرینگ موتور و هم بیرینگ تجهیز متحرک می شود. بیش تر مشکلات ناهمراستایی از توجه ناکافی به شیم ها نشات می گیرند. پایه موتور و سطح پایه باید تمیز باشد.

وضعیت و تعداد شیم ها خیلی مهم است. قاعده  کلی استفاده از ۵ شیم برای کاهش حالت اسفنجی شیم هاست. آگاه باشید که ممکن است بین پایه زیرین و پایه موتور، مشکلات پنجه و پاشنه وجود داشته باشد و برای رفع آن استفاده از شیم های نصفه یا درصورت ممکن ماشین کاری کردن دوباره  پایه و یا پای موتور لازم باشد. طرز عمل نامناسب می تواند موجب اعوجاج قاب موتور شود که خود موجب ناهمترازی بیرینگ و نهایتاً لرزش شود.

یک برنامه  پیشگیرانه ماهیانه خوب جهت سلامتی موتور حیاتی است. بر مبنای اندازه موتور و وضعیت محیط اطراف موتور، برنامه  ماهانه می تواند متفاوت باشد اما سه کار اساسی روانکاری، تست لرزش و تعویض فیلتر حتما باید انجام شود. همچنین یک برنامه نت پیشگیرانه  ۵ تا ۱۰ ساله شامل سرویس های در سایت از قبیل بلست کردن با یخ خشک جهت پاک کردن ذرات سنگین مانده در منافذ ورودی و دیگر اجزاء می تواند انجام شود.

انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

نتیجه گیری:

بزرگترین دلیل خرابی های یک موتور مشکلات روانکاری است که باعت خرابی بیرینگ می شود. مطالعات در ۵۰ سال گذشته همه بیانگر اینند که درصد بالایی از خرابی های موتورها مربوط به بیرینگ ها و به علت مشکلات روانکاری است.

بیشتر خرابی ها مربوط به بیرینگ هایی است که هیچگاه روانکاری نشده اند. دیگر موضوعات خرابی مرتبط عبارتند از روانکاری نامناسب، روانکاری ناقص و آلودگی روانکار. یکی از فعالیت های موثر در کاهش عمده  هزینه های نگهداری شما، اجرای یک برنامه  روانکاری فراگیر برای تمامی تجهیزات دوار، خصوصا موتورها است.

نویسنده : لولا ویلیامز(Lola L. Williams)، مدیر بازاریابی و پروژه های شرکت بردلی است. بردلی یک شرکت بزرگ در زمینه  تعمیر، تست بار و سرویس های نگهداری در سایت است. شرکت بردلی 80 سال است که به صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع ساخت و معدن خدمت رسانی می کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه