یارانه نقدی

یارانه نقدی برای ۵ میلیون خارج‌نشین واریز شد| حذف یارانه سه دهک از سال آینده؟

 یارانه نقدی برای ۵ میلیون خارج‌نشین واریز شد| حذف یارانه سه دهک از سال آینده؟
کدخبر : 48710

بیش از ۵ میلیون نفر در حال استفاده از یارانه‌ هستند که در خارج از مرزهای کشور قرار دارند. ما به جای ۸۵ میلیون نفر حداقل به ۹۰ میلیون نفر یارانه می‌دهیم.

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

مدیر کل اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه گفت حداقل ۵ میلیون نفر در خارج از مرزها از یارانه نقدی استفاده می‌کنند.

محمد جعفری مدیر کل امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در نشست بررسی عملکرد هدفمندی یارانه‌ها گفت: بحث یارانه یکی از موضوعات مهمی است که سبب هدر رفت منابع شده است. یارانه‌ها به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود. در حوزه یارانه به ویژه در بحث انرژی شاهد هدر رفت منابع هستیم.

وی در خصوص آزمون وسع و شاخص‌های آن گفت: اتفاقی که رخ داد این بود که وزارت رفاه تحت فشار زیادی بود و برای این کار اطلاعات زیادی لازم است. براساس شاخصی که اعلام شد، تقریبا زیر ۵ درصد افراد برخوردار محسوب می‌شوند و رفتار مصرفی نامناسبی دارند. بیش از پنج میلیون نفر در حال استفاده از یارانه‌ هستند که در خارج از مرزهای کشور قرار دارند. ما به جای ۸۵ میلیون نفر حداقل به ۹۰ میلیون نفر یارانه می‌دهیم. حداقل ۵ میلیون نفر در خارج از مرزها از یارانه‌ها استفاده می‌کنند.

برای نخستین بار در بودجه سال ۱۴۰۲ شناسایی سه دهک را حذف کردیم و شناسایی افراد برخوردار را حذف کردیم. برای این شناسایی از روند مالیاتی که درحال‌حاضر بهبود پیدا کرده است استفاده خواهیم کرد.

ضرورت مراقبت جدی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی/ امکان پرداخت یارانه بیش‌تر نداریم

مدیر کل اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در مورد هزینه‌های دی ماه هدفمندسازی گفت: ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است که ۳۰ همت بابت پرداخت نقدی بوده است. ۴ همت به کمیته امداد، ۳ همت به حوزه بهداشت و ۷ همت مربوط به شرکت‌های مشمول بوده است.

به عبارتی ماهانه ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه لاجرم داریم. این خیلی عدد بزرگی است که باید فورا فکری برای آن داشته باشیم. اگر بخواهیم این یارانه را تبدیل به کالا کنیم باید مراقبت کنیم که هیچ نوع تورمی برای کالا به وجود نیاید چرا که قابلیت افزایش هزینه‌ها را نداریم.

واریز یارانه نقدی 945 هزار تومانی در دهه فجر

اگر قرار باشد مرحله ۱۴۳ یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم بهمن ماه یارانه نقدی به دست سرپرستان خانوار برسد.

در حالی که قرار بود یک خانوار پنج نفره ماه قبل  یارانه نقدی جدید و معیشتی بنزین دریافت کند، با خلف وعده دولت فقط ۲۰۵ هزار تومان به حساب آنها واریز شد.

در حالی این یارانه جدید پرداخت نمی‌شود که براساس پیگیری‌، نهادهای مرتبط با واریز یارانه‌ها آمادگی انجام آن را داشتند و منتظر دستور رئیس دولت بودند.

براساس اخبار منتشر شده، به نظر می‌رسد دولت تغییراتی را برای پرداخت یارانه جدید در نظر گرفته است. آنطور که همشهری گزارش داده، دولت تصمیم گرفته پرداخت پلکانی یارانه‌ها را فعلا کنار بگذارد و به جای آن به‌صورت یکسان به ۶۶ میلیون نفر ماهانه ۱۵۰ هزار تومان یارانه نقدی بیشتر پرداخت کند.

یعنی یک خانوار پنج نفره علاوه بر یارانه معیشتی ۲۰۵ هزار تومانی و یارانه نقدی ۲۲۷ هزار تومانی؛ مبلغ ۷۵۰ هزار تومان نیز به عنوان یارانه جدید دریافت می‌کند. احتمالا در این ماه یارانه یک خانوار پنج نفره به ۹۴۵ هزار تومان در ماه برسد.

سایت اعتراض به یارانه با کدملی

سایت اعتراض به یارانه معیشتی که از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده است همان سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی است. افراد معترض به قطع یارانه معیشتی که از ابتدای 1401 یارانه دریافت نکردند یا در سالهای قبل یارانه‌شان به هردلیلی قطع و حذف شده است، حالا می‌توانند به سایت my.gov.ir مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام کنند. همچنین استعلام یارانه معیشتی با کدملی نیز در همین سایت انجام میشود.

اما افرادی که بعد از مشخص شدن دهک درآمدی خود متوجه شدند جزو دهک دهم درآمدی هستند و نسبت به این دهک‌بندی اعتراض دارند، لازم است به سایت hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را در این راستا اعلام کنند. لازم به ذکر است که برای استعلام یارانه معیشتی با کدملی هم نیاز به مراجعه به همین سایت میباشد.

بعد از ورود به سایت hemaya.tmcls.gov.ir با وارد کردن شماره تلفن و کدملی سرپرست خانوار در سامانه و زدن گزینه «درخواست بررسی» ، درخواست شما برای بررسی دهک درآمدی ارسال خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه