گلاب

9خاصیت گلاب که تا به حال به گوشتان نخورده | نحوه صحیح استفاده از گلاب

9خاصیت گلاب که تا به حال به گوشتان نخورده | نحوه صحیح استفاده از گلاب
کدخبر : 48814

گلاب از تقطیر گلبرگ‌های گل رز با بخار آب به دست می‌آید. گلاب معطر است و گاهی اوقات از آن به‌‌عنوان جایگزین برای عطرهای حاوی مواد شیمیایی استفاده می‌شود، اما در آشپزی و پزشکی هم کاربرد دارد.

 گلاب از تقطیر گلبرگ‌های گل رز با بخار آب به دست می‌آید. گلاب معطر است و گاهی اوقات از آن به‌‌عنوان جایگزین برای عطرهای حاوی مواد شیمیایی استفاده می‌شود، اما در آشپزی و پزشکی هم کاربرد دارد. در ایران و سایر نقاط خاورمیانه، استفاده‌ از خواص گلاب در پزشکی به قرن هفتم برمی‌گردد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قبایل سرخپوست آمریکای شمالی از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

اگرچه از گلاب در طب سنتی به‌طور گسترده استفاده می‌شده است، اما در دوران مدرن هنوز محققان در حال بررسی خواص آن هستند. مقاله‌ی امروز به فواید گلاب و عوارض احتمالی آن اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

خواص گلاب

گلاب فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این بخش به مهم‌ترین موارد آن اشاره خواهیم کرد.

۱. حاوی آنتی اکسیدان است

گلبرگ‌های گل رز و روغن گل رز حاوی تعدادی آنتی اکسیدان قوی هستند که می‌توانند از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کنند. یک مطالعه نشان داد که این آنتی اکسیدان‌ها از اکسید شدن چربی‌ها جلوگیری می‌کنند و به همین دلیل نقش چشمگیری در محافظت از سلول‌ها دارند.

۲. با التهاب پوست مبارزه می‌کند

گلاب هزاران سال است که به‌عنوان یک محصول زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، تعجب‌آور نیست که می‌تواند پوست شما را بهبود ببخشد و مشکلات آن را کاهش دهد. پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است که به‌عنوان یک مانع در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌های محیطی عمل می‌کند.

عصاره‌ی گلبرگ گل رز روی پوست فعالیت ضدالتهابی دارد، چون حاوی پلی فنل، آنتوسیانین و فلاونوئید است. به‌علاوه، حاوی آنتی اکسیدانی به نام ویتامین C است که به خواص ضد‌التهابی آن کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که گلاب قرمزی و تحریک پوست را کاهش می‌دهد، از پوست در برابر التهاب ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند و در درمان آکنه نقش دارد.

۳. علائم پیری را به تأخیر می‌اندازد

استفاده‌ی منظم از گلاب می‌تواند چین و چروک را کاهش دهد و حتی منافذ باز پوست را ببندد. شما می‌توانید هر روز صبح بعد از حمام از گلاب برای تقویت پوست خود استفاده کنید. با این حال، برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۴. گلودرد را تسکین می‌دهد

پزشکان اغلب برای درمان گلودرد آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند، اما می‌توانید استفاده  ازگلاب را هم امتحان کنید. در طب سنتی هند از خواص گلاب برای تسکین گلودرد و درمان بزرگ شدن لوزه‌ها استفاده می‌شود. این خاصیت را می‌توان به اثرات ضد‌باکتریایی گلاب نسبت داد. با این حال، برای تعیین مکانیسم اثر آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

۵. به درمان عفونت چشم کمک کند

گلاب دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی قوی است که می‌تواند از عفونت‌ها پیشگیری کرده و به درمان آن‌ها کمک کند. در تحقیقات، قطره‌ی چشمی حاوی گلاب در درمان عفونت‌های چشمی از جمله التهاب ملتحمه و سندرم خشکی چشم مؤثر بوده است.

۶. در بهبود زخم نقش دارد

گلاب ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده است. از این‌رو، می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند و برای درمان سوختگی، بریدگی و جای زخم به‌کار رود. تحقیقات نشان داده‌اند که رایحه‌درمانی استنشاقی با استفاده از گل رز شدت درد را در بیماران دچار سوختگی کاهش می‌دهد.

 

 

۷. استرس را از بین می‌برد

در مورد ارتباط گلاب با کاهش استرس تحقیقات کمی وجود دارد، اما طرفداران گلاب بر این باورند که استنشاق بخار آن می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش استرس کمک کند. بعضی از تحقیقات درباره‌ی خواص گلاب نشان داده‌اند که این فرآورده ممکن است اثرات ضدافسردگی و ضداضطراب داشته باشد، اما این مطالعات روی موش انجام شده‌اند و برای اثبات این ادعا به تحقیقات بیشتری روی انسان نیاز است.

۸. به درمان سردرد کمک می‌کند

بخاردرمانی با استفاده از گلاب (یا روغن گل رز) می‌تواند سردرد و میگرن را کاهش دهد. علاوه بر این، قرار دادن کمپرس آغشته به گلاب روی سر به‌مدت ۴۵ دقیقه ممکن است باعث تسکین درد شود.

 

۹. مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که اسانس گل رز می‌تواند تأثیر مثبتی بر هضم، ترشح صفرا و گردش خون داشته باشد. درنتیجه، ممکن است به درمان نفخ و ناراحتی معده کمک کند. همچنین مصرف گلاب می‌تواند به‌عنوان یک ملین عمل کرده و میزان آب موجود در مدفوع و دفعات اجابت مزاج را افزایش دهد. در گذشته، از گلاب برای درمان درد شکم و سایر مشکلات گوارشی استفاده می‌شده است.

نحوه‌ی استفاده از گلاب

شما می‌توانید از گلاب به روش‌های مختلف به‌صورت موضعی یا خوراکی استفاده کنید. برای مثال، با پنیه آن را به‌آرامی روی پوست خود بمالید. این کار نه تنها از سلامت پوست محافظت می‌کند، بلکه می‌تواند در درمان التهاب و آکنه مؤثر باشد. اضافه کردن چند قطره گلاب به آب وان هم اثر درمانی دارد و پوست را نرم و لطیف می‌کند.

کاربرد دیگر گلاب در آشپزی است. شما می‌توانید چند قطره از این فرآورده‌ی معطر را داخل چای و سایر نوشیدنی‌های خود بریزید یا از آن برای تهیه‌ی انواع کیک و شیرینی استفاده کنید. مصرف نوشیدنی‌های حاوی گلاب به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند، سلامت پوست را بهبود می‌بخشد، ناراحتی‌های گوارشی را درمان می‌کند و گلودرد را تسکین می‌دهد.

گلاب در خانه‌داری هم کاربرد دارد. استفاده از گلاب در هنگام اتو کردن لباس‌ها آن‌ها را خوشبو می‌کند. همچنین می‌توانید مقداری گلاب داخل یک بطری اسپری بریزید و آن را روی پرده‌ها، ملحفه‌ها و سایر وسایل منزل اسپری کنید.

عوارض گلاب

گلاب نسبتا بی‌خطر است. هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از گلاب با عوارض جانبی جدی همراه باشد. با این حال اگر مستعد آلرژی هستید، بهتر است در استفاده از آن احتیاط کرده و با پزشک مشورت کنید.

در بعضی از افراد استفاده از گلاب باعث قرمزی و سوزش پوست می‌شود. قبل از اینکه از گلاب برای بهبود مشکلات پوستی خود استفاده کنید، مقدار کمی از آن را روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست، برای مثال بازو یا پشت گوش امتحان کرده و ۲۴ ساعت صبر کنید تا واکنش پوست‌تان را به آن ببینید.

کلام پایانی

گلاب برای سلامتی و پوست مفید است. تحقیقات در مورد خواص گلاب نشان می‌دهد که این فرآورده التهاب و خشکی پوست را برطرف می‌کند، علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد و به‌طور مؤثر با گلودرد، عفونت چشم، سردرد و مشکلات گوارشی مقابله می‌کند. همچنین می‌تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

اکثر افراد می‌توانند بدون هیچ عارضه‌ای از گلاب استفاده کنند، مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشند. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه از گلاب روی پوست خود استفاده کنید، مقدار کمی از آن را روی ناحیه‌ی کوچکی از بازو یا پشت گوش امتحان کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه