پتروشیمی تندگویان

اقدامات پتروشیمی تندگویان در مسیر توسعه پایدار اقتصادی

اقدامات پتروشیمی تندگویان در مسیر توسعه پایدار اقتصادی
کدخبر : 49181

مجموعه اقدامات پتروشیمی تندگویان در مسیر دستیابی به یک افتخار ملی در توسعه پایدار اقتصادی، نمایانگر عزم راسخ و جدی مدیریت و کارکنان این مجموعه در حمایت از تولید داخل و برنامه‌های بومی‌سازی این شرکت است. متنوع‌سازی سبد محصولات به‌عنوان یک راهبرد کلیدی در کنار برنامه افزایش ظرفیت تولید، در دستور کار تیم و ساختار مدیریتی و کارکنان پتروشیمی شهید تندگویان قرار دارد.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت مجتمع پتروشیمی تندگویان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات مهم و استراتژیک پلی اتیلن ترفتالات (PET) و اسید ترفتالیک خالص (PTA ) در کشور از ۳ بخش تولیدی شامل شیمیایی، پلیمری و نساجی تشکیل شده است. بومی‌سازی کاتالیست‌های CMB, استات کبالت، استات منگنز، تری استات آنتیموان، تری اکسید آنتیموان و پلاتین بر پایه آلومینا از دیگر برنامه‌های در دست اجراست. در کنار ساخت کاتالیست و مواد شیمیایی، اقداماتی متعددی با هدف استفاده از توان پژوهشی این شرکت در راستای رفع گلوگاه‌ها و موانع تولید انجام و یا آغاز شده است.

در حال حاضر شگویا با ارزش بازاری حدود 22 هزار و 687 میلیارد تومان در گروه محصولات شیمیایی معامله می‌شود.

شگویا، برنامه‌ها و اقدامات خود را در راستای افزایش تولید و بی‌نیازی کشور در محصولات مهم و استراتژیک با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌های پیشران نخبگان ایرانی با هدف داخلی سازی و بومی‌سازی قطعات و محصولات قرار داده است که در کنار افزایش تولید و ثبت ۲ رکورد در سال جاری می‌توان به گام‌های تندگویان برای تبدیل‌شدن به نخستین پتروشیمی کشور ایمان آورد.

برنامه‌ریزی برای تولید تجاری هفت محصول و گرید جدید در مجتمع پتروشیمی تندگویان آغاز شده است به طوری که این پتروشیمی موفق به ثبت ۲ رکورد تاریخی در زنجیره تولید محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات در سال ۱۴۰۱ شد. مطابق آمار، «شگویا» موفق شده تا رکورد تاریخی تولید ۷۵۶ هزار تن محصول این مجتمع از ابتدای امسال تاکنون را ثبت نماید. رکوردی که در آذرماه دوباره ارتقا بخشیده شد و سبب‌ساز جهش ۳۰ درصدی در تولیدات مجتمع پتروشیمی تندگویان گردید.

بررسی گزارش عملکرد آذرماه شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نشان می‌دهد که این شرکت در آذرماه سال جاری توانست جهش 30 درصدی در تولیدات خود ایجاد کند و این عدد را به 116 میلیون و 229 هزار کیلوگرم برساند. مقدار کل تولید آذر این شرکت در گزارش‌ عملکرد ماهانه این ماه 89 میلیون و 568 هزار کیلوگرم ثبت شده است.

همچنین تولیدات آذر امسال شگویا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر از 100 درصد رشد کرده است. بر این اساس شرکت پتروشیمی تندگویان در بخش تولید سومین ماه پاییز 1401 نمره خوبی کسب می‌کند و به شرط ادامه این روند شگویا می‌تواند جهش بزرگی در سودسازی خود ایجاد کند.

در سوی دیگر مقدار فروش شگویا پس از نزول 10 درصدی در آبان دوباره به سطح 59 میلیون کیلوگرم رسید. به طوری که این شرکت موفق شد مقدار فروش خود را افزایش 11 درصدی از 53 میلیون و 801 هزار کیلوگرم در آبان به 59 میلیون و 473 هزار کیلوگرم در آذر سال جاری برساند. مقایسه مقدار فروش آذرماه پتروشیمی تندگویان با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش 23 درصدی این عدد است.

پتروشیمی تندگویان به‌عنوان بزرگترین زنجیره تولید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات صنعت پتروشیمی، در راستای برنامه‌های راهبردی ابلاغی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با هدف ایرانی‌سازی کالا، تجهیزات، کاتالیست و مواد شیمیایی مصرفی پتروشیمی‌ها، بومی‌سازی و ایرانی‌سازی دست کم ۱۲ کاتالیست، ماده شیمیایی مصرفی، روغن‌های انتقال حرارت، مولکولارسیو و روغن نساجی را در دستور کار مدیران و کارکنان پرتلاش مجموعه خود قرار داده است.

در همین راستا، این مجتمع پتروشیمی برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران، بومی‌سازی و ایرانی‌سازی کاتالیست «پالادیوم» که انحصار آن در اختیار شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی بوده را با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی آغاز کرده و به گفته مدیرعامل این شرکت، در آستانه برگزاری جشن بی نیازی از واردات اکثر کاتالیست‌ها قرار دارد که در این امر به منظور حفظ منافع اقتصادی کشور و قطع وابستگی به خارج، ثابت قدم هستند.

برنامه ریزی مستمر «شگویا» جهت دستیابی به دانش تولید گرید‌های مختلف زنجیره پلی اتیلن ترفتالات با بسط و گسترش ارتباط با متخصصین و صاحب نظران حوزه‌های مختلف و ایجاد محیطی شفاف، پویا، خلاق و نوآور زمینه را جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بالطبع تولید ملی فراهم کرد که بومی سازی گیربکس‌های صنعتی، انواع مکانیکال سیل، سانتریفیوژ افقی، کمپرسور تامین هوای اکسیداسیون، کیبورد صنعتی دستگاه نساجی و فیلتر دوار تحت خلاء از جمله دستاورد‌های آن بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه